Radek Vičík
9. 6. 2018 7:05
Švýcarsko je, co se motoristického sportu týče, zemí velkých paradoxů. Okruhové závodění zde bylo po dlouhé dekády zakázáno, přesto země dala světu řadů úspěšných pilotů dvou i čtyř kol, a také jeden z historicky nejstarších týmů na současném startovním roštu formule 1. První závod na okruhu od roku 1955 budou v neděli hostit ulice Curychu, pojede se elektrická Formule E.
I přes to, že doma mohli závodit tak nanejvýš v motokárách, dokázali se švýcarští piloti prosadit i ve formuli 1. A to nejen v dobách, kdy se monoposty proháněly po Bremgartenwaldu. Dosud jich do šampionátu zasáhlo 26 a dva z nich slavili vítězství. Dvakrát se to mezi lety 1958 až 1971 povedlo Jo Siffertovi, který ale zahynul v nemistrovském závodě v britském Brand Hatch 1971. Přesto byl i tak v konečném hodnocení seriálu pátý.
Vůbec nejúspěšnějších Švýcarem v F1 byl Clay Regazzoni. Od roku 1970 do sezony 1979 vyhrál pět Velkých cen. Jeho úspěšnou kariéru ukončil náraz do betonové zdi v Long Beach v roce 1980, po němž ochrnul na dolní končetiny. Přesto se rychlých vozů nevzdal a patřil mezi první závodníky v autě s ručním řízením. S podobně upraveným kamionem Tatra absolvoval Rallye Paříž - Dakar a okruhovou dvanáctihodinovku v Sebringu.