Praha - Sebastian Vettel vyrazí do nedělní Velké ceny Abú Zabí formule 1 už jako jistý šampion. Vítězstvím v Indii si zajistil čtvrtý titul mistra světa po sobě a tím i vstupenku mezi legendy světově nejpopulárnějších závodní série na čtyřech kolech.
Jaký je tento nový vládce kolotoče F1? Jednoduchá odpověď zní: je úplně jiný, než jací byli všichni fenomenální jezdci před ním. Ta složitější verze zní: je jiný, ale má v sobě mnohé z legend formule 1. A není toho málo.
Dítě nové doby
Když v roce 2004 získal Michael Schumacher sedmý titul, vypadalo to, že německou hvězdu nemůže zase dlouhé dekády nikdo pokořit.
A ejhle, uplynulo ani ne deset let a je tu znovu fenomenální pilot, který nezná slovo porážka. A znovu je to Němec. Ovšem Vettel je už dítětem nové doby. Doby, která přeje celoživotnímu vývoji jezdce od motokár přes „školní“ formule až po souboje v silných monopostech GP2 nebo Světové série Renault.
Ty časy, kdy si Niki Lauda bral na zajištění místa ve formuli 1 půjčku v bance nebo budoucí několikanásobný mistr světa cestovních vozů Andy Priaulx bydlel přímo na závodním okruhu v karavanu, jsou ty tam.
Současný systém doslova vyžaduje, aby pilot bez milionářského zázemí měl štěstí a všiml si ho některý z lovců talentů. „Pocházím z obyčejné rodiny. Táta je tesař, dělá střechy. A vždycky jsme si užívali závodění proti sobě,“ zavzpomínal Vettel na svoje dětství.
Dobrá víla od Red Bullu
V jeho případě byl „dobrou vílou“ Dr. Helmut Marko, který šéfuje výchovnému programu jezdců, který sponzoruje Red Bull. Nynější jednička rakouské stáje je jeho prvním opravdu úspěšným „produktem“. „Bylo to neuvěřitelné. Patnáctiletý kluk renomovanému týmu vysvětluje, že vyhrát všechny závody není dost a že ten vůz má v sobě víc. Za každých okolností jel na hraně,“ zavzpomínal Marko na své první setkání s budoucím šampionem.
Právě schopnost jet kdykoliv a kdekoliv naplno je hlavní dělicí čarou mezi těmi „jen“ rychlými a těmi úspěšnými. Z devatenácti okruhů v letošním kalendáři nedokázal nikdy vyhrát jen na Hungaroringu a americkém Austinu, kde se ovšem loni jelo poprvé.
Německý jezdec, podobně jako Schumacher či Senna, miluje vodu. První vítězství získal senzačně roku 2008 ještě za volantem Toro Rossa na deštěm skrápěné Monze. Tehdy se stal nejmladším vítězem historie F1. Podobná nej pak v dalších letech sbíral jako… houby po dešti. Ostatně i v Indii se stal nejmladším čtyřnásobným mistrem světa všech dob.
Arogance vítězů
S legendárním Sennou nemá společnou jen rodný jazyk či lásku k dešti, ale také obrovské sebevědomí. Jeho sobectví na trati není ani tak výsledkem pokřiveného charakteru, jako spíš důsledkem přesvědčení o vlastních kvalitách a právu na vítězství.
Sennův vnitřní život byl prosycen vírou v Boha, takže tento Brazilec si svoje leckdy šílené chování na trati ospravedlňoval fatalisticky: „Když máte na své straně Boha, všechno je jasné. Nebyl jsem stvořen k tomu být druhý nebo třetí. Byl jsem stvořen k vítězství.“
Vettel se neopírá o metafyzično ale o prostý fakt, že on je rychlejší a všichni mu musí uhnout. A když ne, tak půjde i proti příkazům a zaútočí na svého týmového kolegu. Třeba tak, jak na začátku sezony připravil v Malajsii o vítězství Marka Webbera v druhém Red Bullu.
Na lidech mu nezáleží
Možná i proto nemá i přes svých 36 vítězných Grand Prix tolik fanoušků, jako třeba Alonso nebo Kimi Räikkönen. Po nedávném suverénním vítězství v Monze ho italští tifosi na stupních vítězů vybučeli. Ovšem Vettel si z toho nic nedělá: „O to, co říkají lidé, se nestarám. Musím mít čisté svědomí sám před sebou.“
Ten, kdo zná Vettela jen z televizní obrazovky nebo stránek novin, by byl z osobního setkání se sympaťákem z Heppenheimu překvapený. Místo robota na vyhrávání před vámi stojí příjemný mladý muž, který si užívá společnost lidí, rád vypráví vtipy a ve volném čase se učí bubnovat.
I když je dítětem závodnické éry třetího tisíciletí, uvnitř je to pořád stejný venkovský kluk, který se dokáže vyhýbat nežádané pozornosti médií. Nezásobuje bulvár příběhy nekonečných rozchodů a nového udobřování jako Lewis Hamilton svým nekonečným románkem se zpěvačkou Nicole Scherzingerovou.
Vettel jako snad jediný ze současného pole pilotů F1 nemá ani vlastní účet na twitteru. A víte, v jakém autě jezdí nejraději? V mikrobusu VW Caravelle, který koupil před šesti lety ojetý za nějakých 30 000 eur. I v tom je prostě svůj.