Jak vytěžit co nejvíc z účasti ve formuli 1? Jen motory Renaultu nestačí

Radek Vičík Radek Vičík
8. 10. 2015 13:01
Velké světové automobilky vloží ročně do formule 1 stovky milionů dolarů. Ale marketingový výtěžek takové investice je různý. Zatímco Mercedes se nyní může chlubit nejrychlejšími vozy i nejvýkonnějšími motory, Renault sklízí jen kritiku od Red Bullu. Proto se francouzská stáj rozhodla vrátit se do šampionátu s plnohodnotným týmem, ne jen jako pouhý dodavatel pohonných jednotek.
Fernando Alonso vyhrál v Renaultu v letech 2005 a 2006 titul mistra, od té doby to ale šlo s tovární stájí z kopce. Nakonec francouzská značka zůstala v F1 jen jako dodavatel motorů. To chce změnit.
Fernando Alonso vyhrál v Renaultu v letech 2005 a 2006 titul mistra, od té doby to ale šlo s tovární stájí z kopce. Nakonec francouzská značka zůstala v F1 jen jako dodavatel motorů. To chce změnit. | Foto: Reuters

Enstone - Nevděk světem vládne. Toto staré pořekadlo si asi v posledních dvou letech nejednou připomněli šéfové automobilky Renault.

Její motory dovedly Sebastiana Vettela v Red Bullu ke čtyřem titulům mistra světa formule 1, ale od loňského přechodu na nová hybridní turba se na hlavu francouzských inženýrů snášela jen kritika. Proto se výrobce aut rozhodl udělat radikální krok a od příští sezony se vrátí s továrním týmem, nákup stáje Lotus je na spadnutí.

"Bohužel, když jsme vyhrávali tituly, tak jméno Renault nikdo nezmiňoval. Byl to tým, kdo vyhrával. Proto jsme nabyli dojmu, že z té investice dostáváme velmi málo," postěžoval si v půlce září na Motor Show ve Frankfurtu šéf automobilky Renault Carlos Ghosn.

Kupuji, co jsem nedávno prodal

Bylo jasné, že tak silná slova znamenají "dělostřeleckou přípravu" před velkými změnami. A ty přišly záhy. Renault odmítl roli pouhého dodavatele motorů, takže si Red Bull a Toro Rosso musí napřesrok hledat nového partnera. A ještě do konce září stihli zástupci firmy podepsat dohodu o budoucím převzetí týmu Lotus.

Nákup této stáje v sobě skrývá dvě pikantnosti. Jednak jde o tým, který Renault před pěti lety prodal kvůli skandálu s úmyslnou nehodou Nelsona Piqueta juniora v GP Singapuru 2008, díky níž si Fernando Alonso dojel pro nečekané vítězství.

A za druhé: Lotus před letošní sezonou vyměnil nespolehlivé motory Renault za jejich největšího a momentálně nejúspěšnějšího konkurenta, německý Mercedes. Skončila tak 20letá nepřetržitá spolupráce Francouzů s týmem se sídlem v britském Enstone, která začala roku 1995 ještě pod hlavičkou Benettonu.

Ani Renault nepohrdne petrodolary

I když se na startovní rošt vrátí tým pod francouzskou vlajkou, Francouz Romain Grosjean ho opustí, protože se už upsal nové stáji Haas F1. Naopak místo pro příští sezonu má jisté Pastor Maldonado. I když často bourá, má přece jen na svém kontě vyhranou Velkou cenu a hlavně v kapse miliony dolarů od venezuelské státní ropné společnosti PDVSA. Ty se hodí  i koncernu s ročním obratem přes 40 miliard eur.

"Těším se na pokrok, jaký určitě přijde. Od návratu Renaultu čekám velké věci," nechal se slyšet Maldonado, o jehož týmovém kolegovi zatím není rozhodnuto.

"Rozhlížíme se kolem. Máme v oku pár výživných jezdců, kteří jsou k mání," nechal se slyšet Federico Gastaldi, zástupce šéfa týmu Lotus.

Vedle současné trojky, loňského šampiona GP2 Jolyona Palmera, jsou podle dobře informovaných zdrojů ze zákulisí ve hře také Jean-Éric Vergne či Kevin Magnussen.

Bez ohledu na to, jaká je čeká budoucnost, se oba jezdci Lotusu s vozy poháněnými motory Mercedes postaví na start Velké ceny Ruska v Soči, kterou můžete v neděli od 13:00 sledovat v našem online přenosu ZDE. Závod vysílají stanice Sport1 a Sport2.

 

Právě se děje

Další zprávy