Abú Zabí – Když Toto Wolff, šéf týmu formule 1 Mercedes, v červenci po Velké ceně Rakouska prohlásil: "Vypadáme jako banda idiotů a je to neuctivé k těm 1500 lidem, kteří makají na tom, abychom měli co nejlepší vozy. Takhle to nejde," byl skutečně rozezlený.
A měl důvod, jeho svěřenci Nico Rosberg a Lewis Hamilton na Red Bull Ringu téměř zopakovali ostudu v podobě vzájemné destruktivní kolize z Barcelony.
Teď, po skončení sezony, má jedinečnou šanci vypadat jako slaboduchý sám Wolff. Podaří se mu to v tom případě, když se vyplní předpovědi některých britských deníků, že Hamilton bude za svoji podivnou taktiku ve finále sezony v Abú Zabí na nějakou dobu suspendován, nebo dokonce z Mercedesu na hodinu vyhozen.
"Senna" Hamilton na "Prosta" Rosberga nevyzrál
Brit se v závěrečném závodě sezony v Abú Zabí určitě nezachoval podle pravidel týmové etikety. Znovu potvrdil, že podle analogie se slavnými rivaly Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem je on ten horkokrevný Senna, ochotný jít do rizika. Obhájce titulu si prostě spočítal, že jedinou šancí, jak ještě dosáhnout hattricku, je nechat Rosberga napospas "vlčákům" Vettelovi a Verstappenovi.
Ostatně, byl to sám Wolff, kdo před show při arabském západu slunce vyzval své jezdce, ať si to na trati rozdají o titul. Férově.
A teď jsme u toho – bylo to férové, nebo ne? Řečeno s mistrem vytáček z populárního britského satirického seriálu Jistě, pane premiére! Sirem Humphreyem Applebym: Ano i ne.
Hamilton nikoho neblokoval, do nikoho nenarazil a nezahrál si tak na Japonsko 1989 či 1990, kde do sebe právě Prost se Sennou "šťouchli". Ona ostatně taková bouračka by mu byla platná jako Manoru sedmimílové boty – víc bodů měl na startu GP Rosberg a tak by to po dvojité nule i zůstalo.
Pohled jedince versus zájem týmu
Z jeho čistě osobního úhlu pohledu neudělal nic, čím by někoho poškodil. Jel si v čele svoje tempo. A jestli měl být o vteřinu rychlejší nebo pomalejší – co je komu do toho?
Jenže ono je. Nestartoval tam totiž jen jako Hamilton, ale jako pilot týmu, který letos vyhrál bez jedné všechny kvalifikace a chtěl triumfovat i v devatenácté z 21 vypsaných Velkých cen.
Mercedes potřeboval jako sůl oba vozy v cíli. Už jen z marketinkového hlediska to vypadá pěkně, když bez problémů opanujete nejsledovanější podnik sezony. A teď najednou se tři kola před koncem těsně za vašimi vozy řítí Ferrari a Red Bull a chtějí se vám vloupat výš na stupně vítězů. Nebo, nedej bože, připraví zásluhou jednoho jezdce ve vašich barvách toho druhého o titul.
To by pak byla pěkná ostuda a zodpovědný by za ni byl hlavně Wolff. Jak z této šlamastiky ven? Až vyšumí emoce a slovíčka jako ignorant nebo anarchie, přijde čas si s milým Lewisem sednout a vysvětlit mu, že takhle to nepůjde a je třeba táhnout za jeden provaz.
Už kvůli tomu, že se příští rok postaví na start vozy podle upravených technických pravidel a Mercedesu může po třech letech hojnosti výrazně vzrůst konkurence. Pak se jezdec kvalit Hamiltona bude náramně hodit – jak na trati, tak hlavně při vývoji. Pokud i pak bude Brit při Grand Prix trojčit, tak prosím, ať dostane padáka. Ale dřív ne. To by bylo takové ignorantské...