I když historicky vyhrály monoposty Ferrari téměř čtvrtinu ze všech závodů, do kterých vystartovaly, úvod letošní sezony se do historie slavné stáje určitě nezapíše zlatým písmem.
Kronikáři v Maranellu budou mít co dělat, aby před budoucími generacemi obhájili zmatek, který partu se vzpínajícím koněm v erbu provází. Tak bídnou bilanci po dvou úvodních podnicích zažilo Ferrari naposledy v roce 2009, kdy na jeho kontě zela kulatá nula.
Ale ani před jedenácti lety se nestalo, že by zkušenější z dvojice jezdců v první Grand Prix havaroval vlastní vinou a v té druhé ho sestřelil jeho mladší stájový kolega, jako se to povedlo Charlesi Leclercovi na úkor Sebastiana Vettela.
Just when you think it can't go any worse for Ferrari, Charles Leclerc crashes into Sebastian Vettel on the opening lap. pic.twitter.com/CCL5cJRahR
— Vincent Bruins (@VincentJBruins) July 12, 2020
Jenže trápení Ferrari není jen letošní exces. Scuderia čeká na nějaký velký úspěch od roku 2008, kdy získala dosud poslední Pohár konstruktérů. Ještě o rok déle je Maranellu odepírán titul mezi jezdci. V sezoně 2007 triumfoval Kimi Räikkönen.
Současný boss týmu Mattia Binotto si uvědomuje, že se pod ním kývá židle. Rotace kádrů na postu nejvyššího šéfa rudého týmu se totiž po odchodu Stefana Domenicaliho výrazně zrychlila. První z "nesvaté trojice", obchodník Marco Mattiacci, nevydržel ani celý rok, po něm přišel marketér Maurizio Arrivabene, jehož loni v lednu vystřídal právě bývalý šéfinženýr Binotto.
Ten teď žádá o pověstný "klid na práci", když za nedělní katastrofu na Red Bull Ringu odmítá kohokoliv vinit. "Byla to hodně špatná shoda okolností. Myslím, že není čas hledat odpovědnost nebo někoho obviňovat. Přišel čas pracovat jednotně," uvedl Binotto po nevydařeném druhém podniku na Red Bull Ringu. "Takové kolize se ve středu závodního pole prostě stávají," dodal.
Padesátiletý rodák z Lausanne ví, proč to říká. Ono by se totiž mohlo přijít na to, že má sám máslo na hlavě.
Letošní model Ferrari SF1000 vznikal plně v jeho kompetenci. A to se tedy zkušený inženýr nemá čím chlubit, protože kvalifikační výsledky ze Spielbergu byly přinejmenším sporné, ne-li tragické. Což ovšem ví i sám Binotto, když prohlásil: "Výsledek kvalifikace na Velkou cenu Štýrska nebyl hodný jména Ferrari."
Hodiny tikají a v Maranellu s sebou musí pořádně hodit. Jinak se výkonný ředitel Ferrari Louis Camilleri začne poohlížet po nové hlavě divize formule 1. Jestli bude mít jen trochu odvahy, tak by měl sáhnout po někom mimo Apeninský poloostrov.
Řečeno s klasikem "Ital přes léto nepracuje a v zimě tančí" a je potřeba ho držet zkrátka. Těch historek o neuvěřitelných dějích v boxech Ferrari je totiž tolik, že jen desetina pravdivých by vydala na slušný formulový horor. Jedna jeho kapitola se právě píše v průběžném pořadí světového šampionátu formule 1.