Sao Paulo – 181 minut mezi vodou a safety car. Tak by se ve stručnosti dala popsat včerejší Velká cena Brazílie formule 1, kterou dramaticky zkomplikovaly nekonečné provazce vody valící se na okruh Interlagos.
Fanoušci formule 1 se vždycky smějí Američanům, že se v NASCAR nebo IndyCar za deště nejezdí, jenže v Sao Paulu by to s posměšky bylo asi fifty fifty.
Spousta jezdců na čele s lídrem Lewisem Hamiltonem si během nekonečného kroužení za zaváděcím vozem stěžovala, že by se mělo už závodit. Jenže když už se závodilo, tak se zase rychle "lámala kolečka" a trať byla posetá úlomky kompozitů.
Navíc tu je pořád memento v podobě dva roky staré tragédie Julese Bianchiho. Počasí v Suzuce bylo tenkrát velmi podobné tomu brazilskému a Francouz vletěl pod traktor pod žlutou vlajkou. Tedy ne za normálních závodních podmínek, byť si o jeho skutečné rychlosti v době nárazu může každý myslet svoje.
Že je něco špatně, naznačilo už zaváděcí kolo. Obvykle v něm vůz vyřadí technická závada, ale Romain Grosjean promarnil historickou sedmou pozici Haasu na startovním roštu bouračkou v záludném kopci mířícím k cílové rovince. Francouz předvedl na vodě ukázkový aquaplaning, dostal smyk a formuli rozbil o svodidla.
Kvůli tomu byl start závodu odložen o deset minut a pak se stejně chvíli jelo za safety car. Když už jury "povolila opratě", pokaždé přišel nějaký malér. Nejdřív skoro na tom samém místě jako Grosjean boural Marcus Ericsson v Sauberu.
No a při dalším restartu se stal nejděsivější moment dne. Kimi Räikkönen dostal hned na startovní rovince smyk a jako kulečníková koule létal mezi svodidly z jedné strany trati na druhou. Ostatní jezdci si tak splnili "bobříka pozornosti", protože jinak by se Ferrari po sérii nárazu proměnilo v past, v níž by Fin musel spoléhat jen na kvalitu deformačních zón moderních monopostů F1.
Video z dramatické Räikkönenovy havárie:
VIDEO; Kimi's accident was scary :( #F1 #BrazilGP RED FLAGpic.twitter.com/rMcuBoqynW
— F1Writers™ (@f1writers) November 13, 2016
Následné dvojité přerušení Grand Prix a váhání ředitelství závodu pustit jezdce na závodní trať je z tohoto úhlu pohledu pochopitelné. Jenže na druhou stranu, piloti přece vědí, do čeho jdou, a pokud se bojí rizika, mohou jít dělat ošetřovatele lenochodů v zoo nebo osobního bankéře.
Je to kruté, ale stín smrti k motoristickým závodům patří. Minimálně jako varovný prst limitující riziko na přijatelnou míru. Jestli ho bylo včera v Brazílii málo, nebo už přes hranu, to je už na osobním posouzení každého jezdce či fanouška. Ti brazilští další bučením a palci dolů jasně najevo, co si myslí…
Nespokojení brazilští fanoušci:
RED FLAG: Another stoppage and the crowds are NOT happy! Watch live on SSF1 now or here: https://t.co/DZy4S1K6Fd #BrazilGP pic.twitter.com/wgaGOndOqX
— Sky Sports F1 🏎 (@SkySportsF1) November 13, 2016