Baku/Praha - Početný fanklub Lewise Hamiltona v čele se svým protagonistou spustil po nedělní Velké ceně Ázerbájdžánu formule 1 povyk, že trest Sebastiana Vettela za drcnutí do Britova vozu byl směšně nízký.
Jenže v Baku se toho odehrálo trochu víc než jen dětinské Němcovo gesto. To na sociálních sítích připomněl i početný zástup fanoušků Kimiho Räikkönena. Těch případů nebezpečných manévrů končících vzájemnou kolizí bylo hned několik. Pojďme si je postupně projít.
Kauza Bottas
To, že to v Baku na úzké městské trati bude drsné, bylo jasné už od sobotního hlavního závodu Formule 2. Ten byl předčasně ukončen, když nabourané vozy doslova ucpaly dráhu.
Jenže vysvětlujte adrenalinem napumpovaným pilotům formule 1, že se mají krotit! Valtteri Bottas to vzal po nevyvedeném startu z druhého místa od podlahy a za každou cenu se snažil předjet Räikkönena.
Nedbal zkoseného obrubníku v druhé zatáčce, najel na něj a pak už to byla jen fyzika. Auto dostalo kopanec, který se zastavil až o monopost Ferrari na vnějším oblouku zatáčky. Poškozené byly oba vozy, ale zatímco Bottas si nakonec dojel pro druhé místo, jeho nasupený krajan skončil Velkou cenu předčasně.
Následný trest: žádný.
Kolize Bottase a Räikkönena:
On parle beaucoup de l'accrochage HAM-VET, mais Bottas méritait-il une pénalité pour avoir mis Raikkonen dans le mur ? Il avait la place. pic.twitter.com/s7CcdzQp6q
— F1line-up.com (@f1lineup) June 27, 2017
Kauza Peréz a Ocon
Při druhém restartu se nekočkovali jen Hamilton s Vettelem. V druhé zatáčce došlo ke kolizi obou vozů Force India. Poté, co Sergio Pérez odmítl v Kanadě týmový příkaz pustit před sebe Estebana Ocona, to byl další hřebíček do rakve týmové pohody u nejpříjemnějšího překvapení posledních dvou sezon F1.
Tady je vina tak 50 na 50. Ocon sice lépe vystartoval a Pérez byl příliš ambiciózní, jenže Francouz svému týmovému kolegovi nenechal v zatáčce dost místa. Mexičan by se tam nevešel, ani kdyby jel v trpasličí Škodě Citigo.
Byť Ocon utrpěl defekt a měl dost poničené auto, nakonec dojel šestý. Pérez si poškodil řídicí tyč, takže i přes snahu vrátit se do závodu skončil podobně jako Räikkönen předčasně.
Následný trest: žádný.
Kolize Péreze a Ocona:
#F1 #AzerbaijanGP 🇦🇿
— 🏁 Formula 1 Fan (@Formula1FanZone) June 27, 2017
Viendo la cámara de #Ocon no tengo dudas que #Perez fue el culpable del incidente.
Ocon se la esta haciendo dificil pic.twitter.com/ZIBZCgezwy
Kauza Hamilton
Už při prvním restartu si Hamilton snažil vytvořit co nejlepší pozici tím, že jel úmyslně pomalu. S využitím momentu překvapení pak šlápl na plyn a nedal Vettelovi šanci zaútočit. Byť byl svým závodním inženýrem varován, že si počínal na hraně, při druhém restartu manévr ještě vystupňoval.
Byť jel safety car o nějakých sedm délek před ním, náhle zpomalil, takže to něj Vettel zezadu narazil a poškodil si přední spoiler. Jezdce v čele má sice právo zvolit takovou rychlost, jakou uzná za vhodné, v žádném případě nesmí nikoho ohrozit. Což byl právě tento případ.
Následný trest: žádný.
Kauza Vettel
Hamiltonovo počínání mělo rychlou dohru. Nasupený Vettel zahrozil rukou, vyjel bok po boku Mercedesu a následoval ťukanec Ferrari do Britova vozu.
Ať už to německý pilot udělal ve zkratu nebo prostě jen při tom všem hrozeni a emocích nedokázal formuli uřídit, je to neomluvitelný manévr, za který měl po zásluze pykat. A taky pykal a přišel o šanci bojovat o vítězství.
Následný trest: stop and go 10 vteřin a tři trestné body do "řidičáku" pilota F1.
Vzájemná strkanice Hamiltona s Vettelem:
Complete version of that gif #Vettel #Hamilton pic.twitter.com/fgxh7B8pOi
— Mattzel89 (@Mattzel89) June 25, 2017
No a teď řekněte, byl zlým mužem v ulicích hlavního města Ázerbájdžánu jen Vettel, nebo se tady sešla celý parta renegátů?