Monza - Lewis Hamilton vyhrál suverénně Velkou cenu Itálie formule 1. Za pilotem Mercedesu dojel druhý Sebastian Vettel ve Ferrari a na stupně vítězů se postavil také Felipe Massa ve Williamsu. Pořadí závodu zůstalo i poté, co byl tým Mercedes vyšetřován kvůli nepředpisovému tlaku pneumatik.
Rosberg skončil v plamenech
V předposledním kole odstoupil ze třetího místa Hamiltonův týmový kolega a největší soupeř v boji o titul Nico Rosberg, jemuž začal hořet motor.
Kouřící monopost Nica Rosberga:
Mercedes Barbecue at Monza! #f1 pic.twitter.com/sKKAuihnQw via @Mattzel89
— F1Writers™ (@f1writers) September 6, 2015
Brit si tak díky dnešnímu triumfu navýšil náskok v čele pořadí už na 53 body. Jiný slovy, i když Hamilton vynechal příští dvě Velké ceny a Němec obě vyhrál, bude stále v čele seriálu. Naopak pro Rosberga se ztížila situace na druhém místě, neboť Vettel je za ním už jen o 21 bodů.
Čtyřnásobný mistr světa se dnes navíc s 1796 získanými body dostal do čela rekordních tabulek celé historie formule 1, Překonal Fernanda Alonsa z McLarenu, jenž byl dnes klasifikován až 18. a zůstal na 1778 bodech.
Naštvaný Alonso po odstoupení v samém závěru GP Itálie:
VIDEO: Alonso llega a su box y tira los guantes cabreado. Lógico después del ridículo de hoy #ItalianGP pic.twitter.com/zRBryc9C6Y via @F1_LAT
— F1Writers™ (@f1writers) September 6, 2015
Tanec kolem pneumatik
Technický delegát Jo Bauer před závodem kontrolovat tlak levé přední gumy u prvních čtyřech vozů na startu, tedy obou Mercedesů a Ferrari. Zatímco "domácí" vozy prošly bez problémů, tlak u Hamiltona byl pod stanovenou normou o 0,3 Psi (libra síly na čtverečný palec) a Rosbergovi chybělo dokonce 1,1 Psi.
"Nechápeme, kde se stal problém. Tlak v pneumatikách kontrolovali lidé od Pirelli a byli spokojeni, divil se technický ředitel Mercedesu Paddy Lowe.
Mercedes musel celou situaci objasnit ředitelství závodu, které nakonec rozhodlo o tom, že Hamiltona ani celou stáj nijak nepotrestá.
"Na základě toho, co jsme slyšeli od technického delegáta, zástupců týmu i dodavatele pneumatik Pirelli, jsou stewardi přesvědčeni, že v době nasazení pneumatik na vůz byl minimální tlak v souladu s technickými pravidly," stojí v oficiálním vyjádření ředitelství závodu.
Nízký tlak znamená větší riziko
Tato informace objasňuje dramatickou konverzaci z boxů Mercedesu s Hamiltonem v závěru Grand Prix, kdy nutili Brita zajíždět ještě rychlejší časy. Tím si vytvářeli "polštář" pro případnou časovou penalizaci, která ale nakonec nepřišla.
"Je úplně jedno, jestli je to 0,3 nebo 10 Psi. Jednou tu jsou technická pravidel a musíte se jich držet. A pokud zjistí, že jsme je porušili, tak nás diskvalifikují. Jsou tu pravidla a byla porušena, To je celé," očekával vyloučení Mercedesu Rob Smedley, jeden z hlavních inženýrů Williamsu.
Zajímá byla i časová posloupnost. Technický delegát FIA informoval ředitelství závodu o svém zjištění v 15:04 hodin, to v 15:07 požádalo Mercedes o vysvětlení a okamžité poté začaly směrem k Hamiltonovi mířit příkazy, aby jel svůj "hammer time", tedy podal maximální možný výkon.
Tlak pneumatik je důležitý kvůli bezpečnosti pilotů. podhuštěné gumy jsou sice rychlejší, ale zároveň se zvyšuje riziko jejich exploze. Něco takového se stalo Rosbergovi v pátečním tréninku na GP Belgie.
Defekt pneumatiky na Rosbergově vozu ve Spa:
Nico Rosberg'in antrenmanlarda sağ arka lastiği patlıyor... https://t.co/eUQI4HmH43
— Muhabirin Köşesi (@muhabirinkosesi) August 21, 2015
Držitel pole position Hamilton dnešní Grand Prix vyhrál stylem start-cíl. Hned na startu "zaspal" v první řadě stojící Kimi Räikkönen ve Ferrari a z první šikany vyjel na posledním místě. Celý závod si Vettel držel druhé místo, i když se k němu začal v závěru přibližovat Rosberg.
Po výpadku druhého pilota Mercedesu se souboj obou Williamsů stal bojem o třetí místo. Massa ho těsně udržel před dotírajícím Valtterim Bottasem. Za nimi zakončil Räikkönen svoji stíhací jízdu na pátém místě,.
Velká cena Itálie, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Monze:
P. | jezdec | tým | čas/ztráta |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:18:00,688 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | -25,042 |
3. | Felipe Massa | Williams | -47,635 |
4. | Valtteri Bottas | Williams | -47,996 |
5. | Kimi Räikkönen | Ferrari | -1:08,860 |
6. | Sergio Perez | Force India | -1:12,783 |
7. | Nico Hulkenberg | Force India | -1 kolo |
8. | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | -1 kolo |
9. | Marcus Ericsson | Sauber | -1 kolo |
10. | Daniil Kvyat | Red Bull Racing | -1 kolo |
11. | Carlos Sainz | Toro Rosso | -1 kolo |
12. | Max Verstappen | Toro Rosso | -1 kolo |
13. | Felipe Nasr | Sauber | -1 kolo |
14. | Jenson Button | McLaren | -1 kolo |
15. | Will Stevens | Marussia | -2 kola |
16. | Roberto Merhi | Marussia | -2 kola |
17. | Nico Rosberg | Mercedes | DNF |
18. | Fernando Alonso | McLaren | DNF |
Průběžné pořadí šampionátu jezdců a Poháru konstruktérů najdete ZDE