Arogantní Bernie vede formuli 1 do pekel. Jezdci a fanoušci marně protestují

Radek Vičík Radek Vičík
5. 4. 2016 6:45
Formule 1 kvůli neustálým experimentům hazarduje s přízní fanoušků. Proč jsou na její šéfy milovníci rychlých kol nazlobení?
Bernie Ecclestone vládne formuli 1 železnou rukou.
Bernie Ecclestone vládne formuli 1 železnou rukou. | Foto: ČTK

Sáchir/Praha - Formule 1 je stále nejpopulárnější a nejbohatší motoristickou disciplínou. Jenže fanoušci mají stále silnější pocit, že její vedení se stará jen o své zisky a milovníci rychlých kol jsou pro něj jen jakýmsi přívažkem, o jehož názor se nikdo nestará.

Kontroverze začaly už předloni s přechodem na hybridní turbomotory o objemu 1,6 litru. Cílem bylo přilákat nové automobilky, které nyní hromadně experimentují s různými typy elektromobilů kombinovaných s klasickým motorem.

Hybridní krok vedle

Výsledkem je, že se ve formuli 1 objevila pouze stále paběrkující Honda, zatímco do elitní třídy LMP 1 v rámci mistrovství světa ve vytrvalostních závodech (WEC) přišly značky Porsche a Nissan (byť Japonci zase po loňské nepovedené sezoně skončili) a ještě nezávislý výrobce motorů AER.

A fanoušci? Ti jsou z nových tichých motorů zklamaní. Pokud jste dříve seděli v ochozech jakéhokoliv okruhu F1, věděli jste, že něco jede už dlouho před tím, než jste monopost zahlédli. Dnes formule "přibublá" a po zvuku si ji můžete klidně splést se závodním cestovním vozem. O dunivém zvuku sportovních vozů ("gétéček") ani nemluvě.

"Formule 1 by žádnou baterii ani jiné podobné věci mít neměla. Jsme závodníci a chceme závodit, ne řešit spotřebu paliva a podobně," láteřil už v roce 2014 čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel.

Leccos naznačuje například klesající návštěvnost závodu v americkém Austinu. V roce 2013 přišlo celkem 113 162 diváků, o rok později necelých 108 tisíc a loni se celková návštěva závodu jen tak tak vyšplhala nad sto tisíc.

Americké publikum patří mezi ta nejnáročnější a formule 1 se mu snaží zavděčit už notnou řádku desetiletí. Jenže v konkurenci s NASCAR, kde se sice "jezdí pořád dokola", ale stále se něco děje, to není snadné.

Koho v boxech ukřižují?

Další brankou do vlastní sítě je inovovaný systém kvalifikací. Dobrý nápad zatraktivnit boj o pole position novým prvkem ztroskotal na úpěnlivé snaze týmů šetřit si do závodu pneumatiky.

Vzrušení přinesla v obou jeho letošních představeních jen první část kvalifikace, v druhé se na trati objevilo jen pár monopostů a většina jezdců po odjetí jediného měřeného kola tiše čekala v boxech, až uplyne jejich čas a budou vyřazeni.

Očekávaný souboj o první startovní řadu do poledních vteřin se nedostavil, v sobotu v Sáchiru odjeli v třetí části kvalifikace dvě měřená kola jen jezdci Mercedesu a Ferrari.

"Pokud někdo zablokuje další jednání o změně kvalifikačního systému, měli by ho v boxech veřejně ukřižovat," nebral si v Bahrajnu servítky Toto Wolff, výkonný šéf stáje Mercedes.

Hlavními kandidáty na potupnou smrt jsou v očích rakouského manažera nyní zřejmě šéf FIA Jean Todt a boss F1 Bernie Ecclestone, kteří se o víkendu snažili týmům marně vnutit další nový systém kvalifikace. Zástupci stájí by zase nejraději viděli návrat k tomu, co tu bylo minulou sezonu a roky před tím.

Sbohem, Evropo!

Tiché motory a podivné změny pravidel nejsou tím jediným, co fanoušky děsí a trápí. Dalším krokem ke ztrátě loajální evropské základny je postupné odepisování tradičních okruhů na starém kontinentu.

Dnes jsou snad s výjimkou snobského Monaka v ohrožení všechny klasické tratě. "Kdysi mi někdo řekl vtipnou větu, že si není možné formuli 1 přestavit bez Francie. A vidíte, jde to," prohlásil suše Ecclestone na konto francouzské Grand Prix, která se jela naposledy roku 2008.

Ještě déle se nezávodí v Nizozemsku, Belgii či Švédsku a své jisté nemá Ecclestoneho domovská Británie. Pokud místní pořadatelé nebudou platit stále dražší poplatky za pořádání Velké ceny, tak je "ředitel kolotoče" nemilosrdně vyškrtne.

To teď velice reálně hrozí Itálii. Jednání s pořadateli v Monze troskotají na řádově 20 milionech eur, které si Ecclestone představuje jako startovné. A 85letý britský nezmar už našel náhradu, příští rok se má F1 po 35 letech vrátit do Las Vegas.

V městě hazardu se na kritizované trati postavené na parkovišti kasina odjely v extrémním vedru pouhé dva závody, pak byla Grand Prix pro nezájem diváků s velkou ztrátou zrušena.

Podobné experimenty s novými tratěmi nejsou jen hudbou minulosti. Stačí připomenout Indii (2011-13) či Koreu (2010-13). A třeba takový závod v Soči je závislý na podpoře ruské vlády a osobě prezidenta Vladimira Putina.

Otázkou je, jak dlouho vydrží v kalendáři letos premiérový podnik v ulicích ázerbájdžánského Baku. Ten je proti zdravému rozumu nazvaný Velká cena Evropy, byť do Baku je to blíž z Dillí či Islámábádu než z Londýna.

Arogantní Bernie si stojí za svým

Není se čemu divit, že nastalý rozklad základů formule 1 nenechává chladnými ani samotné piloty. Jejich "odbory", Asociace jezdců Grand Prix (GPDA), zvoní na poplach.

"Budoucí směřování a rozhodování v F1, ať už krátkodobá, dlouhodobá, sportovní, technická, nebo obchodní, by měla být založena na jasném celkovém plánu, který bude odrážet základní principy a základní hodnoty F1," stojí v prohlášení asociace vydaném po úvodním závodě sezony v Melbourne.

Ecclestone se s ním vypořádal po svém: "Překvapuje mě, že umějí psát a zvládají pravopis." A zároveň prohlásil, že jezdci ani stáje by do tvorby pravidel neměli co mluvit.

Pokud se boss seriálu bude stavět takto ke všem výtkám, může za chvíli zjistit, že formule 1 je jen lesklá skořápka bez obsahu. To by byl ten nejhorší konec, jaký by si seriál založený roku 1950 určitě nezasloužil.

 

Právě se děje

Další zprávy