Praha - Chudší o několik ofenzivních hvězd a hlavně o tenčící se příjmy do klubových pokladen, taková bude letos fotbalová Gambrinus liga, jejíž jarní část startuje už tento víkend.
Krize drtí jedno odvětví za druhým a fotbal v Česku rozhodně není výjimkou.
"Žili jsme si dlouho nad poměry," opakuje hned několik fotbalových bossů. O to krutější může nastat pád.
Svazový ekonom Jaroslav Vacek varoval, že profesionální fotbal přijde v důsledku krize od nové sezony zhruba o 300 milionů korun a každý klub přibližně o třicet procent sponzorských peněz.
Smutný a začarovaný kruh: Český fotbal ztrácí hvězdy Krach v Evropě ničí i ligu. Chybí peníze, mizí hráči |
Očekávaný stav má nastat od další sezony, ale utahování opasků už dávno začalo.
Kluby mají dlouhodobě garantované příjmy od veřejnoprávní České televize, která má práva na Gambrinus ligu zakoupená do roku 2012 a tvoří necelých třicet procent celkových příjmů. O zbytek bude muset většina z nich tvrdě bojovat.
"Je to velice složité. Chceme pro záchranu v lize zmobilizovat všechny místní firmy. S vypětím všech sil bojujeme tak, abychom se finančně i sportovně udrželi," přiznal například šéf FK Baumit Jablonec Miroslav Pelta.
Většina mužstev z domácí špičky má alespoň to štěstí, že hlavním sponzorem je společnost Fortuna. Její byznys totiž jako jeden z mála hospodářské krizi příliš nepodléhá. Podle informací Aktuálně.cz se u sázkových kanceláří sice obrat trochu snížil, nicméně zisky zůstávají podobné.
Jiná situace už panuje u společnosti Škoda Auto sponzorující v tabulce druhou Mladou Boleslav. Automobilka loni prodala o 26 tisíc vozů méně než plánovala, následně začala propouštět na čtyři tisíce agenturních zaměstnanců a ve výrobních halách se pracuje jen čtyři dny v týdnu.
I v zahraničí šetří
Gambrinus liga je oproti konkurenci z jiných zemí tváří v tvář krizi zranitelnější, protože z velké části závisí na prodeji hráčů do zahraničí a na ziscích z evropských pohárů.
Obojí však momentálně zažívá velký útlum.
Oproti minulé sezoně se tentokráte neprobojoval žádný český klub do Ligy mistrů, z níž by do klubové pokladny a tím i potažmo do celého českého fotbalu přitekly minimálně tři miliony eur (necelých 90 milionů korun).
Po dlouhé době se nedostal žádný domácí zástupce do jarní fáze evropských pohárových bojů, čímž samozřejmě opět klesá prestiž celé ligy a tím i její potenciální atraktivita pro sponzory a diváky.
Ani hráči nejsou logicky tolik na očích. Momentálně tak nepatří mezi "horké zboží" a v zimě mířili spíše do klubů bojujících o záchranu.
Navíc ani v cizině se momentálně rozhodně nerozhazuje a manažeři bohatých týmů jsou při nákupech mimořádně obezřetní.
"Ani v zahraničí se žádné velké přestupy moc neděly. Kluby vesměs šetří a dávají spíše přednost hostování před přestupem," shrnul realitu zimních transferů hráčský agent Pavel Zíka.
Podle dat respektovaného serveru Tranfermarkt.de účastníci české Gambrinus ligy vyinkasovaly na přestupech o zhruba 15,5 milionu eur (cca 450 milionů korun) méně než v minulé sezoně.
Na transakce dohromady vydaly 22,5 milionů eur, což v tomto ohledu řadí celou soutěž v celosvětovém měřítku na třicáté místo.
Článek pokračuje pod tabulkou
Opravdu velký přestup uskutečnila během sezony prakticky jen pražská Slavia prodejem Tomáše Necida do moskevského CSKA za pět milionů eur.
Stejný klub si také finančně polepšil mimo jiné prodejem defenzivního záložníka Mickaela Tavarese za dva miliony eur.
Slavii částečně konkurovala v tomto směru Sparta, která za Michala Kadlece vyinkasovala včetně půlročního hostování tři a půl milionu eur. Ostravský Baník vydělal na prodeji klíčového muže ofenzivy Václava Svěrkoše dva a půl milionu eur.
Tím výčet velkých transakcí končí.
Změní se něco?
Po období výprodeje "stříbrné party" z juniorského MS, kdy ligu za velké peníze opouštěli mladíci jako Fenin, Šimůnek, Kalouda a Mazuch, nastává i v tomto směru útlum.
Pro český fotbal tak vysychá jeden ze základních životadárných pramenů.
Policejní (ne)dohled. Mokrý: Fotbal bude bez násilí Začíná fotbalová liga, z tribun mizí policejní dozor |
Tradiční zdroje příjmů ze vstupného a z prodeje merchandisingu (repliky dresů, šály apod.), které patří k naprosto zásadním položkám rozpočtů klubů ve vyspělých fotbalových soutěžích, jsou v českém prostředí minimální a někdy dokonce záporné.
Některým menším českým klubům se totiž někdy ani nevrátí prostředky vložené do výroby dresů pro fanoušky.
Těch pak musí přijít na zápas přes tři tisíce, aby se alespoň vrátily náklady na pořadatelskou službu a jiné výdaje spojené s uskutečněním prvoligového zápasu. A ani třítisícová divácká kulisa není na ligovém fotbalu samozřejmostí.
"Dokud nebudou na fotbal u nás chodit lidi a půlka Prahy si nebude kupovat dresy Sparty, Slavie a jiných, nic se tu nezmění. Vždyť i na Islandu chodí víc fanoušků než tady," posteskl si nad chudými poměry v tuzemské kopané Zíka.
A bude hůř. Kluby se nově musejí sami vypořádat s bezpečností na stadionech bez pomoci policie. Čeká je nákup kamerových systémů za miliony korun.
Část z nich musí navíc ještě dokončit instalaci vyhřívaného trávníku, což je jeden z hlavních bodů svazového programu Stadiony 2010. Jeho pořízení se může vyšplhat až na 15 milionů korun.