Číňané bouřili při každé akci. Byla to netradiční atmosféra, řekl gólman Pavlenka

ČTK ČTK
24. 3. 2018 10:38
Utkání českých reprezentantů v Číně proti Uruguyai sledovalo přes dvacet tisíc diváků. Fotbalisté si pochvalovali dobrou atmosféru.
Foto: Milan Kammermayer

Nan-ning - Přestože nehrál domácí výběr, dorazilo na páteční zápas českých fotbalových reprezentantů s Uruguayí na přípravném turnaji čtyř zemí v čínském Nan-nignu přes 22 tisíc diváků.

Příznivci nadšeně aplaudovali především soupeřovým útočným hvězdám Luisi Suárezovi s Édinsonem Cavanim, bouřili však i při jakékoliv útočné akci českého celku.

"Atmosféra byla netradiční, ale je fajn, že i když je to turnaj čtyř zemí, tak si lidi na stadion cestu našli," řekl novinářům brankář Jiří Pavlenka.

"Atmosféra byla výborná, přes 20 tisíc diváků je nádherných na to, že nehrál domácí tým. Celkově jsou tu lidi strašně příjemní. Na hotelu je spousta fanoušků, kteří si chodí pro podpisy, fotí se," dodal záložník Vladimír Darida.

Hlediště arény s atletickou dráhou pro 60 tisíc diváků, kde se hrál i loňský první ročník China Cupu, se na zápas Čechů s Uruguayí povedlo zaplnit více než z třetiny. Dorazilo velké množství dětí, které dostaly nafukovací tleskátka a osm let starým stadionem občas zazněl i zvuk především v Africe populárních vuvuzel.

Číňané bouřili i při akcích, které neznamenaly přímé ohrožení branky. Aplaudovali povedené kličce nebo dlouhému autovému vhazování. Největší rachot se stadionem s modrými, žlutými a červenými sedačkami nesl ve chvíli, kdy se míč přiblížil k uruguayským hvězdám - barcelonskému Suárezovi a Cavanimu z Paris St. Germain. Oba zápas rozhodli, první proměnil v desáté minutě penaltu a druhý zvýšil na konečných 2:0 před pauzou nůžkami.

V průběhu druhého poločasu hledištěm gigantické stavby se spektakulární futuristickou střechou obíhala mexická vlna a tu deset minut před koncem následoval ohlušující potlesk vestoje. To když Suárez s Cavanim střídali.

"Už při rozcvičení jsme to cítili, že když se řeklo jejich jméno, tak celý stadion fandil. Ale fandili i nám, když jsme se dostávali dopředu," řekl Darida.

"Bylo to slyšet při každém jejich dotyku s míčem, nebo jak šli ti dva střídat, tak to byl největší aplaus. Myslím, že spousta lidí přišla kvůli těmto dvěma hráčům," dodal Pavlenka.

V pondělním zápase o třetí místo s domácím výběrem se český celek může těšit na ještě bouřlivější kulisu. Na čtvrteční utkání Číňanů s Walesem (0:6) totiž dorazilo kolem 30 tisíc lidí.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 51 minutami

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

Další zprávy