Začal boj o český fotbal. Mezi sázkovými kancelářemi

Martin Jůzek
30. 1. 2009 9:00
Konkurenční souboj? Sázkové kanceláře mají jiný názor
Fortuna na dresu Baníku Ostrava i Sparty Praha
Fortuna na dresu Baníku Ostrava i Sparty Praha | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Český fotbal dostává novou finanční injekci. Starají se o ni v poslední době sázkové kanceláře, které se stávají klíčovými partnery jednotlivých klubů. Do výsostných vod Fortuny vstoupila v lednu jiná společnost Tipsport.

Oznámila, že se stává největším sponzorem Viktorie Žižkov a druhým největším sponzorem Viktorie Plzeň.

Napodobila tak Fortunu, s jejímž jménem se fanoušci mohou setkat u pěti ligových klubů a jednoho druholigového celku.

Ze spolupráce nejvíce těží na Spartě, v Liberci a v Ostravě, kde se tato sázková kancelář pyšní titulem generální partner. Dále pomáhá Slavii, Mladé Boleslavi a také Bohemians 1905.

Čtěte také: Sázení na internetu dostalo zelenou. Lidovci jsou proti

Jiná společnost Chance je zase hlavním partnerem Jablonce, jehož zrekonstruovaný stadion nese název této společnosti. Tady se ale s logem firmy nesetkáte na prsou nebo na zádech. Kvůli již zabranému prostoru muselo na trenky.

Souboj mezi Fortunou a Tipsportem? Údajně ne

U celé poloviny prvoligových klubů tak probíhá marketingová "masáž" cílená na fanoušky.

Sázkové kanceláře dávají peníze, za to chtějí na oplátku být vidět a nabízet své produkty, jinak řečeno: chtějí, aby si u nich lidé vsadili. Z největších dvou společností - Fortuny a Tipsportu - ale shodně zaznívá, že se nejedná o jejich souboj.

"Je to naše strategie, na níž se vedení před několika roky usneslo," řekl pro Aktuálně.cz tiskový mluvčí Fortuny Tomáš Bahník.

Lubomír Ježek, ředitel Tipsportu pro vnější vztahy, potom dodává: "Rozhodli jsme se tím posílit naší pozici ve fotbale, dosud jsme byli partnerem svazu a její dceřinné firmy STES. Chtěli jsme to zvýraznit."

Z hrací plochy tak ční nápisy sázkových kanceláří, s jejich jmény se to hemží v programech a na internetových stránkách. Logický krok i proto, že od začátku ledna je povoleno sázet po internetu.

Může tedy reklama fanouškům jednotlivých celků "pomoci" v jejich volbě, kde si vsadit?

Firmy si hlavně budují značku

"Velký vliv na zákazníka to nemá," tvrdí Jan Šíma, expert přes marketing na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy.

Podle jeho mínění se sázkaři stejně rozhodují podle blízkosti pobočky, oblíbenosti a výšky kurzů. Jsou to pro firmy vyhozené peníze? "S trochou nadsázky, ano. Díky partnerství s klubem si hlavně budují značku," dodal pro Aktuálně.cz Šíma.

Jisté je ovšem to, že díky finančním prostředkům jsou kluby schopny přežívat. Fortuna se chlubí tím, že jeden z týmů, s nimiž spolupracuje, získá titul. Pět zastoupených celků se totiž po podzimu seřadilo mezi první až pátou příčkou.

A Tipsport? Trochu pragmaticky varuje žižkovský klub, jemuž nyní v Gambrinus lize patří patnácté místo. "Druholigový klub bychom nechtěli sponzorovat," vzkázal Ježek.

Čtěte dále: Internetové sázky rozšíří gamblerství, zlobí se církev

Přesto je jasné, že sázkové kanceláře zůstanou ve sportu jako významný sponzor. To je pozitivní zpráva, zvláště teď, kdy řada partnerů opouští jak české, tak i zahraniční kluby.

"Od sportu neplánujeme odklon ani v této chvíli, kdy svět i Českou republiku zasáhla finanční krize," zní z Fortuny. "V době finanční krize chceme českému fotbalu pomoci jak na reprezentační, tak i na klubové úrovni," přidává se Tipsport.

 

Právě se děje

Další zprávy