Praha - Oblečení české výpravy pro zimní olympijské hry v Soči je v barvách státní vlajky a zdobí ho vzor inspirovaný první československou poštovní známkou z dílny malíře Alfonse Muchy.
Kolekce má 59 položek i kvůli tomu, že přímo v černomořském středisku bude nejspíš teplo a v horách zima. Český olympijský výbor představil oblečení na slavnostním večeru ve Smetanově síni Obecního domu v Praze.
Inspiraci dodala historie...
Motivem kolekce jsou lipové listy a srdce z okrajů desetihaléřové známky s panoramatem Hradčan, která se dostala do oběhu dva měsíce po vzniku Československa v roce 1918.
Logo v červené, modré a zlaté vytvořil stejně jako pro letní hry v Londýně akademický malíř Milan Jaroš, zlatý design je z dílny výrobce oblečení Alpine Pro. Modré kalhoty mohou sportovci kombinovat s červenými nebo bílými tričky a bílou bundou.
Na jednom rukávu bundy pro slavnostní zahájení jsou právě motivy modrých a červených lipových listů ve tvaru srdcí, druhému rukávu dominuje nápis Czech Republic.
"Modelky" Sudová a Soukalová kolekci chválily
Šikmý zip má jezdce ve tvaru olympijských kruhů. "Prý je celý ze zlata," žertovala boulařka Nikola Sudová, která byla u vývoje materiálu. Na barevném návrhu a designu se zase podílela biatlonistka Gabriela Soukalová.
"Oblečení je dobré. Líbí se mi kšandy a hlavně ta čepice, to do Ruska patří," pochvalovala si Sudová. Kulich po vzoru klasické ruské beranice s bambulí zatím není součástí kolekce, ale půjde do volného prodeje. "Mohl by klidně zapůsobit jako holínky v Londýně," usmála se Sudová nad typicky ruským doplňkem.
"Líbí se mi to, oblečení je praktické, pěkné. Jen kraťasy tam nejsou. Loni jsme tam zmokli a v horách bylo dvacet nad nulou." Firma Alpine Pro obléká výpravu od zimních her ve Vancouveru 2010, kde Češi zaujali oblečením s motivy olympijských kruhů.
Návrháři čerpali také od Muchy
V Londýně z kolekce vyčnívaly holínky, které měly stejně jako oblečení design podle motivu obrazu Františka Kupky Amorfa - Dvoubarevná fuga. "Když je člověk na olympiádě, měl by se odlišovat a být vidět. Tohle oblečení je šik a má to něco z historie díky Muchovi. Myslím, že je dosud nejlepší," uvedla Sudová.
Společně se Soukalovou rovněž nafotily oficiální fotografie. "Je to legrace, i když to trvalo tři hodiny," řekla. Modelku však při promenádě nedělala. "To už pěkně ve společenském," smála se.
Design oblečení je záměrně decentní. "Stáli jsme o jakousi čistotu nebo klasiku i vzhledem k tomu secesnímu stylu," řekla hlavní návrhářka Petra Jozífová. Vyzdvihla motiv srdce.
Je připravená také dětská kolekce
"Protože to je pro nás symbol lásky a hrdosti. A ta se vždycky objeví a zvětší právě v období kolem olympiády. To je motiv, který provází celou kolekci. Najdete ho na každém jejím produktu, je to symbol fanoušků a hrdosti," uvedla.
Vyrobeno bylo kolem 90 tisíc kusů oblečení, které je určeno jak pro olympijskou výpravu, tak pro fanoušky. Do prodeje půjde všechno včetně nástupového oblečení.
"Tentokrát máme připravenou i dětskou kolekci," řekl spolumajitel Alpine Pro Václav Hrbek. Vývoj kolekce trval dva roky. "Testovali jsme materiály, střihy. Myslím, že kolekce je povedená," uvedl.