Lyže připravit!

Ivan Sosna
31. 10. 2008 11:50
Péče o lyže před sezonou správně začíná už na konci té předchozí. Stále je nicméně čas udělat pro svá prkénka základní hygienu.

Pokud lyže stály přes léto se skluznicí nepokrytou ochrannou vrstvou vosku, bude skluznice zoxidovaná a pravděpodobně navíc se šrámy z minulé sezony. Předpokládejme, že rovněž hrany potřebují přebrousit.

Jednoznačným úkolem je odnést lyže do kvalitního servisu, kde nejprve podle potřeby opraví poškozená místa skluznice.

Potom na brusce s kamenem přebrousí jak plochu skluznice, tak i hrany z obou stran. Skluznice přitom dostane tzv. strukturu, tedy drouboučký drážkovitý dezén, sloužící k odvodu vytvářeného vodního filmu a k lepšímu skluzu.

Odborný servis též doporučí úhly, pod nimiž nabrousí hrany. Běžný uživatel jistě nechá na závěr lyže i namazat. Tento úkon ale stejně bývá součástí nabízeného balíčku pod nejčastějšími názvy velký či malý servis.

Je ale třeba si uvědomit, že takové zběžné namazání v servisu není ekvivalentem ochranného nátěru, který vydrží řadu dní či týdnů. Lyže je v průběhu sezony třeba mazat opakovaně.

O tom, jakou metodou a jak často, rozhoduje sníh, způsob jízdy, ale především náročnost lyžaře.

Totéž platí pro hrany. Při lyžování na tvrdém technickém sněhu nemusí být přehnané brousit či alespoň ručně přibrušovat obden.

Není servis jako servis

Zkušenost učí, že z velkého množství těch, kdo si někde vyvěsí cedulku Skiservis a nabízejí broušení, jen omezené množství profíků s příslušným vybavením a dostatečnou odborností a zkušeností dokáže lyži připravit opravdu špičkově.

Množství lyžařů, kteří se trápí na lyžích servisovaných sice čerstvě, ale špatně, je příliš vysoké na to, abyste vše nechali náhodě a na poslední den před odjezdem na hory, především do zahraničí.

Jako i jinde ve službách jděte po referencích. Kvalitní struktura a především dodržené úhlování a hladkost hran dělají rozdíl, který pozná a ocení i běžný lyžař.

Zbytek lyže

Vyplatí se vzít skelný papír a ohladit všechny seky a škrábance na bocích a horních hranách lyže. Nepoškodíte si pak při manipulaci s lyžemi rukavici a neporaníte ruku.
 
Velcí pečlivkové by ještě mohli vzít pilník (ne svůj běžný na hrany) a obrousit dokulata všechna ostří ve špičce a patce lyže tam, kde nezabírají za jízdy ve sněhu.

Foto: www.czechtourism.cz

Budete možná překvapení, jak ostré hrany tam jsou. V případě kolize bude taková lyže méně nebezpečná a při přepravě ušetří i interiér auta. (Správně by se toto mělo udělat s každými novými lyžemi.)

Zkontrolujte vázání

Samozřejmostí by měla být kontrola vázání. Opět v servisu, který prověří, zda se hodnoty nastavené na vázání a příslušné vypínací momenty pohybují oproti zjištěným skutečným ve stanovené toleranci, případně upozorní na závady.

Tím dostanete šanci zbavit se případně vázání už nevyhovujícího. Znamená to samozřejmě lyžařské boty s sebou, protože se zjišťuje funkčnost vaší konkrétní sestavy lyže-vázání-bota.

Lyže přenášíme sepnuté pásky se suchými zipy. Nejlépe drží sepnuté třemi s prostředním těsně před špičkou vázání nebo mezi jeho oběma díly. Šetříme tak jak hrany, tak i skluznice.

Doma by určitě neuškodilo překontrolovat dotažení šroubů vázání a desky.

A co s novými?

Nové lyže by měly být připravené k jízdě. Úroveň této přípravy je ale nevyrovnaná. Je třeba také počítat s tím, že lyže nejsou namazané důkladně, nýbrž jen základní krycí vrstvou vosku.

Foto: Francois Panchard

Rozhodně bych doporučoval, aby servisman-odborník posoudil, zda jsou pro vás dostatečně lyžovatelné.

Teď před sezonou bych se nebál, že si kvůli kšeftu vymyslí zbytečné přebroušení: nápor je tradičně takový, že tito hoši touží po tom jít večer konečně domů, ne si přidělávat další práci.

Lyže a vázání na běžné konzumentské úrovni mnoho údržby nevyžadují. Základní péče je tímto poskytnutá. 

Autor Ivan Sosna, redaktor časopisu SNOW, www.snow.cz

 

Právě se děje

Další zprávy