Praha - Věrnost se ve formuli 1 už nenosí. Přesto jedna z největších hvězd šampionátu doposud nezměnila tým. Ale to už neplatí, Lewis Hamilton vyslyšel lákání milionů od Mercedesu a opouští McLaren.
Hamilton byl odmala neuvěřitelně ambiciózní. Za úspěch považoval jen vítězství, však se jich už v motokárách dožil celé řady.
Kdo komu zavolá?
Když mu bylo deset let, došel si za bossem McLarenu Ronem Dennisem pro autogram se slovy: „Ahoj. Jmenuji se Lewis Hamilton. Jsem mistr Británie a jednou chci závodit ve vašich autech.“
Dennis na to reagoval po svém a k autogramu přidal doušku: „Zavolej mi za devět let, něco s tím uděláme.“
Jenže telefon jako první zvedl šéf britské stáje a už v roce 1998 (to bylo Hamiltonovi teprve 13), když mladá naděje obhájila britský motokárový titul.
V té chvíli se mezi oběma začalo rodit pouto blízké rodinnému a Dennis se stal na dlouhá léta Hamiltonovým druhým tátou.
Triumfální stroj
Přes nejvyšší patra světového kartingu pokračovala kariéra rodáka z městečka Stevenage v juniorských formulích. A co rok, to nějaký titul: britská Formule Renault 2.0 (2003), Bahrain Superprix Formule 3 (2004), Eurosérie Formule 3 (2005), GP2 (2006).
Britský šampion formule 1 v britském monopostu. To je pro ostrovní fanoušky sen, který jim byl dlouho odpírán. Pak se ovšem objevil Lewis Hamilton. Jen s titulem se jen těsně minul už ve své premiérové sezoně v F1, aby se v roce 2008 mohl definitivně radovat.
Kde je chyba?
Jenže tam se vítězná mašina zasekla. Hamilton začal vršit chybu za chybou a atmosféra v týmu houstla. Ambiciózní pilot si totiž nepřipustil, že pochybit může i on. Vyhrávat nezapomněl, ale na přímo boj o titul už nedosáhl.
Jeho zloba se obrátila tak na Rona Dennise, kterého výlevy nervózního závodníka evidentně mrzely. Dnes mu už ale odpustil.
„Spousta lidí si myslí, že dodnes je mezi námi nějaký problém. Ale není to tak. Vztah mezi dvěma lidmi pokaždé nějak osciluje a někdy to mezi lidmi skřípe,“ řekl zkušený manažer.
Navíc na Hamiltona asi přišla také pozdní puberta. Vzdor vyjádřil tím, že svého otce Anthonyho zbavil funkce osobního manažera. Nahradil ho Simon Fuller, jehož firma se stará o záležitosti takových hvězd, jako jsou fotbalista David Beckham nebo tenista Andy Murray.
Do toho přišly neustále rozchody se zpěvačkou Nicole Scherzinger z populární americké skupiny Pussycat Dolls a závodnická pohoda byla ta tam.
Hamiltona stíhal problém za problémem. Před GP Austrálie 2010 to byla třeba pokuta od místní policie za to, že si v okolí okruhu Albert Park hrál na závodníka ve vlastním osobním Mercedesu-Benz.
Britský jezdec začal zákonitě hledat cestu z tunelu. Navíc McLaren od sezony 2009 místo Dennise vedl Martin Whitmarsh, čím se zatřásla Hamiltonova prioritní pozice týmové jedničky.
Nový začátek
Výsledkem je cosi nečekaného, ale předvídatelného. Hamiltonovi letos u McLarenu končila smlouva a protože se Whitmarshem a spol. nedokázal domluvit na platu, začal hledat jinde.
Přestupová bomba vybuchla 28. září. Toho dne se svět dozvěděl o tom, že se mistr světa na tři roky upsal Mercedesu. Výše jeho mzdy je sice tajná, ale zdroje britského Telegraphu hovořily o asi 20 milionech liber (více než 620 milionů Kč) na sezonu. To má být o čtvrtinu víc, než dosud v McLarenu.
„Je čas na novou výzvu. Moc se těším, až v barvách stáje Mercedes AMG Petronas otevřu novou kapitolu. Mercedes-Benz má úžasnou motoristickou historii a já chci sdílet jeho touhu po vítězství,“ řekl 27letý pilot.
Titul, nebo propadák?
Otázkou ovšem zůstává, jak moc si Hamilton pomohl. Mercedes od návratu před třemi lety vyhrál jediný závod. Přitom fenomenální Michael Schumacher s ním dokázal být nejvýše jednou třetí.
„Osobně si myslím, že Hamilton nebude v Mercedesu bojovat o titul,“ domnívá se český závodník David Vršecký, který pro Aktuálně.cz exkluzivně komentoval závěr letošní dramatické sezony F1.
O tom, zda měl pravdu, nás možná přesvědčí už 17. března 2013 Velká cena Austrálie, kterou začne příští sezona formule 1.