Le Mans - Loni tekly v boxech Toyoty v samém závěru čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans proudy slz, letos chtějí zástupci japonské značky konečně na okruhu Circuit de la Sarthe dosáhnout na vítězství.
Už 17krát stála Toyota na startovním roštu nejslavnějšího vytrvalostního závodu světa a v pěti případech z toho bylo druhé místo. Nejblíže vysněnému triumfu byla loni. Ještě v předposledním kole si trio Sébastien Buemi, Anthony Davidson a Kazuki Nakadžima jelo pro jasné vítězství.
Jenže pak se od vyděšeného Nakadžimy ozvalo do týmového rádia: "Nemám žádný výkon! Nemám žádný výkon!" Vůz výrazně zpomalil, Japonec ho nakonec musel odstavit na cílové rovince a pro triumf si dojeli jezdci Porsche.
Japonci to nevzdali
Místo očekávání úspěchu tak přišla velká studená sprcha. Na tváři mnohých členů byly vidět potůčky slz.
Dramatický závěr 24 hodin Le Mans 2016:
— まっさ (@iwasuke_cn4) June 8, 2017
Vždyť taková smůla se v Le Mans naposledy odehrála před sedmi lety, kdy doslova vyhořel celý tovární tým Peugeot, jenž pak svoji účast v závodě napříště definitivně ukončil. Ne tak Japonci. Rok se s rokem sešel a zástupci Toyoty chtějí konkurenci od Porsche vrátit loňskou porážku.
"Le Mans je zlatým hřebem naší sezony, čemuž odpovídá i soustředěnost a ohromné týmové nasazení našich technických center v Higashi-Fudži a Kolíně nad Rýnem. Všichni si dobře pamatujeme, co se stalo vloni, ale to je již minulost. Teď se soustřeďujeme na letošní závod a lze očekávat, že budeme opět bojovat v čele," prohlásil prezident závodního týmu Tošio Sató.
A opravdu nemluvili do větru. Toyota vyhrála oba dosud odjeté podniky světového šampionátu ve vytrvalostních závodech (WEC) v Silverstonu a Spa-Francorchamps a počátkem června opanovala také testy přímo v Le Mans. Kamui Kobajaši dokonce překonal loňský čas pole position, který zajel Neel Jani s Porsche.
Speciál Toyota se letos bude po 13 629 metrů dlouhé trati poprvé od roku 1999 prohánět hned ve třech exemplářích. Vedle už zmíněného tria Buemi, Davidson a Nakadžima usedne do prototypu TS050 Hybrid elitní třídy LMP1 posádka Mike Conway, Kobajaši a Stéphane Sarrazin, a ještě tu je parta ve složení Nicolas Lapierre, Judži Kunimoto a José María López.
Ze složení posádek je cítit také trocha té mazané politiky. V každém voze je Japonec (Nakadžima, Kobajaši a Kunimoto) a také Francouz nebo aspoň pilot s francouzskými kořeny (Buemi, Sarrazin a Lapierre). Úřadující šampion Formule E Buemi je sice Švýcar, ale jeho rodnou řečí je francouzština.
"Myslím, že letos máme ohromné šance, a tak musíme zajistit, aby vše probíhalo hladce a byli jsme správně připraveni. Je to neuvěřitelně dlouhý závod, který si žádá tu nejlepší přípravu. Po loňských zkušenostech celý tým tlačí na pilu, a tak budeme na tuto výzvu připraveni," vidí cíle Toyoty jasně nejlepší muž testů Kobajaši.