Praha - Pokud by někdo na základě v neděli skončení série tří testů před blížící se sezonu formule 1 mudroval o tom, kdo letos získá titul, musel by jako loni vsadit na Mercedes. "Stříbrné šípy" mají opravdu opět v rukách všechny trumfy, ale zároveň početnější skupinu pronásledovatelů než v roce 2014.
Mercedes prošel testy jako nůž máslem. Když si odmyslíme problémy se zády Nico Rosberga a horečku obhájce titulu Lewise Hamiltona při prvních testech v Barceloně, probíhalo vše téměř dokonale.
Oba piloti poctivě zajížděli velké porce kol potřebné k nastavení vozů i seznámení se s chováním nových směsí pneumatik. A aby si toho soupeři po počátečních úspěších o sobě moc nemysleli, srazili jim Rosberg a Hamilton na závěr hřebínek svými časy "o level výš".
Vettel vytáhl Ferrari na výsluní
Když si dáme dohromady úvodní ježdění v Jerezu a následující dvě porce v Barceloně, tak vychází jako největší překvapení Ferrari. Nový šéf Maurizio Arrivabene a (při vší úctě ke Kimi Räikkonenovi) nová jednička za volantem Sebastian Vettel přinesli do Maranella svěží vítr, jehož výsledkem byly stabilně výborné časy.
Ferrari zažilo jen - jak se vyjádřil Vettel "porodní bolesti" - drobnosti typu porouchané senzory a pak Němcův výlet mimo trať v Barceloně. Jinak žádné velké drama. A to je v porovnání s tragickým startem minulé sezony obrovský krok kupředu.
Naopak na loňské skvělé předsezonní časy navázali u Williamsu. Nekorunovaná dvojka s pohonnou jednotkou Mercedesu může znovu směle aspirovat na titul "nejlepšího ze zbytku světa" - pokud tedy připustíme variantu, že Mercedes všem zase ujede.
Jedinou kaňkou na "dobré testovací pověsti" byla kolize Susie Wolffové s Felipem Nasrem ze Sauberu, jinak jsou se sebou v Grove nadmíru spokojeni a jejich ambice míří vysoko.
Red Bull sází na aerodynamiku
Minimálně tak vysoko, kam má nasměrován Red Bull. Jenže v Jerezu to vypadalo na katastrofu. Danielu Ricciardovi krátce po vyjetí z boxů „blafnul" motor Reault a Daniil Kvjat zničil jediný exemplář nového předního křídla, takže musel jezdit bez něj.
Ale v Barceloně se jako mávnutím kouzelného proutku ztratili téměř všichni "duchové" z francouzského agregátu a tým čtyřnásobných mistrů světa myslí na bitvu s Williamsem a Ferrari. Aerodynamiku má Red Bull jako vždycky téměř dokonalou, ale zůstává otázka, nakolik se dokáže prosadit motor Renault. Ten byl totiž loni jeho Achillovou patou.
Velký pokrok zaznamenal druhý člen "býčí rodiny“, Toro Rosso. Stáj vsadila na extrémně mladé duo nováčků a Carlos Sainz junior i Max Verstappen se zatím odvděčili solidní a hlavně vyrovnanou porcí kilometrů.
V italské Faenze během testů nespali, a tak minulý týden přivezli do Španělska téměř úplně nový monopost. A to se ani ve formuli 1 v 21. století tak často nevídá.
Sauber skvěle začal, ale nepokračoval
Na půli cesty zůstal Sauber, nepsaný vítěz testování v Jerezu. Po šokujících časech Nasra a Marcuse Ericssona z úvodu přišlo vystřízlivění v podobě návratu do spodní poloviny výsledkové listiny. Aby švýcarský tým nezopakoval svoji loňskou premiérovou sezonu bez zisku bodů, musí na sobě ještě dost pracovat.
Zcela opačně se vyvíjela "testovací trajektorie" u Lotusu. Po seznamovacích jízdách s agregáty Mercedes, které letos nahradily Renault, se projevily nápravy škod v personálu způsobené před rokem překotným propouštěním klíčových zaměstnanců.
Lotus pro letošní sezonu postavil lepší auto, což dokázaly první testy v Barceloně. Jeho jezdci vyhráli tři ze čtyř dní a Romain Grosjean zajel vůbec nejlepší čas ze všech.
McLarenu se pokazilo snad vše
Zatímco Lotus se jakž takž stabilizoval, Force India trápily před sezonou finanční potíže. Kvůli dluhům vůči dodavatelům vázla výroba vozů a padly i plánované zkoušky v aerodynamickém tunelu.
Stáj závodící pod indickou vlajkou přivezla opravdu letošní formuli až před týdnem do Barcelony, navíc s ní její piloti jeli jen tři dny. Bude to dost na potvrzení ambicí týmu s pohonnou jednotkou Mercedes? Toť otázka...
Na závěr tu máme jasného poraženého "nultého závodu" roku 2015. Dámy a pánové, toto jsou neuvěřitelné osudy týmu McLaren. Tomu se pokazilo snad všechno, co se pokazit dalo.
Většinu testů ukončily buďto série drobných, ale časově náročných závad, nebo rovnou špatně navržený díl motoru, který však ani po přepracování nefungoval. Navíc v podivné nehodě na závěr "Barcelony I" utrpělo šeredný otřes nové eso, dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso.
Asi málokdo čekal, že návrat Hondy do formule 1 bude procházka růžovým sadem. Ale co je moc, to je moc. Každopádně ani ne třetina ujeté testovací vzdálenosti Mercedesu je alarmující.