Sao Paulo - Na okruhu Interlagos odkroužil sedmatřicet kol, nejvíce ze všech pilotů formule 1, kteří se prvního tréninku na Velkou cenu Brazílie zúčastnili.
A přestože zajel nejhorší čas ze všech jezdců, byl Jan Charouz v Sao Paulu současně tím nejšťastnějším.
"Úžasné, skvělé, splněný sen," tak charakterizoval první český zástupce v kokpitu formule 1 od dob Tomáše Engeho svoji premiérovou účast na závodním víkendu F1. Své první okruhy mezi motoristickou elitou odkroužil Charouz v barvách stáje HRT.
Čtěte také:
Charouz odjel v prvním tréninku F1 kariéry 37 kol
Po deseti letech pojede v závodním víkendu F1 Čech
Aktuálně.cz bezprostředně po tréninku s Janem Charouzem udělalo exkluzivní rozhovor, který si můžete přečíst zde.
Aktuálně.cz: Máte za sebou první trénink ve formuli 1, jaké jsou Vaše dojmy?
Jan Charouz: "Je to super, splnil se mi sen. Už od malička, když jsem začínal závodit, tak jsem vždycky chtěl do formule 1 a teď se mi to podařilo."
A.cz: Jak jste spokojen se svým výkonem v tréninku?
J.Ch.: "Já jsem spokojený, první trénink je vždycky trošku odlišný od těch ostatních, jelikož ta trať je jak se říká "zelená". Je ještě špinavá, protože tam nikdo předtím nejezdil, jezdí se na jedněch gumách - takže pak jsou ty časy specifické. Ale myslím si, že mohu být spokojen. Můj cíl byl dostat se vteřinu pod týmového jezdce, který pro mě byl vlastně jediným srovnáním, protože ostatní auta jsou hodně jiná a to se moc srovnávat nedá. Podařilo se mi dojet necelých šest desetin od něj, takže mohu být spokojen s tím, co jsem předvedl."
A.cz.: Statisticky vzato jste odjel v tréninku nejvíc kol ze všech. Byl to záměr týmu, nebo jste se zkrátka nemohl formule nabažit?
J.Ch.: "Byl to společný záměr mě i týmu. Já jsem si chtěl na auto co nejvíce zvyknout a poznat co nejlépe trať, tým chtěl vyzkoušet, jakou zátěž vydrží gumy a vnější pláště, aby pak mohl lépe plánovat závod."
A.cz.: Na okruhu Interlagos jste se potkával i s největšími hvězdami formule 1. Jaké to bylo, stihl jste něco od nich odkoukat?
J.Ch.: "Samozřejmě jsem koukal, jakou volí stopu, ale ona je ta ideální pro všechny stejná. Určitě je to dobrý pocit, když víte, že okolo Vás jede Schumacher nebo někdo takový, ale nakonec to jsou všichni jen závodníci."
"V boxu jsem se ale hlavně bavil se svými, protože tu mám spoustu známých z Renaultu a dalších soutěží. Všichni za mě měli ohromnou radost a gratulovali mi."
A.cz.: Dostal jste se během sedmatřiceti kol na trati do nějaké ožehavé situace, nebo všechno proběhlo jak mělo?
J.Ch.: "Dá se říci, že vše probíhalo dobře. Jednou jsem šel do zatáčky příliš pozdě na brzdy a projel jsem trávou - ale nic se nestalo. To ale k závodníkům patří; když chtějí jet rychle, tak se občas nějaká chyba stane. Takže jsem byl spokojen."
A.cz.: Překvapilo Vás během závodního víkendu formule 1 něco, nebo jste si zvykl rychle?
J.Ch.: "Já jsem se jezdil dívat na závodní víkendy už dříve, takže to pro mě nebyl žádný šok. Ale samozřejmě je to všechno trochu "víc". Musíte dát více informací, všechno je důkladnější, detailnější, propracovanější. Máme třeba více informací o ostatních závodních na trati, abych si mohl najít volné "okno", v boxech mám informace o poloze ostatních jezdců a tak dále."
A.Cz.: Máte už nějaké reakce od HRT na vaše výkony?
J.Ch.: "Tak samozřejmě kdyby se jim nelíbilo, jak jsem jel v testech ("rookie days" v Abu Zábí), tak by mě nevzali na Interlagos. Myslím si ale, že jsem v těch testech úplně neukázal, co ve mne je. Tady to bylo určitě lepší a všichni okolo jsou spokojeni."
A.Cz.: V sezoně jste působil jako testovací jezdec Renaultu, jak vlastně došlo k tomu, že jste se na závodním víkendu objevil v monopostu HRT?
J.Ch.: "U Renaultu je to tak, že těch jezdců je víc a bohužel nemohou dát prostor všem, jelikož těch volných míst je jen omezený počet. Takže když byla během "rookie days" v Abú Zábí možnost jet za HRT tak jsme jí vzali. Byla to dobré jak pro mě, tak i pro Renault, že jejich jezdec si může zajezdit jinde, nasbírat zkušenosti, a pak to využít u jejich auta."
A.Cz.: Bude vaše spolupráce s HRT pokračovat?
J.Ch.: Na to je teď hodně brzy, takže to nemohu ještě ani potvrdit, ani vyvrátit. Kdyby ta možnost za HRT jezdit byla, tak bych jí určitě vzal, ale stejně tak bych to bral i u Renaultu. Ale jak říkám, zatím nemohu říci nic konkrétnějšího.
A.cz: A jak vůbec vidíte své šance, že naskočíte do závodu formule 1?
J.Ch.: "Určitě je to náš cíl, ale jestli se to povede, to si netroufám říct. Ale když jsem teď jel trénink, získal jsem superlicenci a jel poměrně rychle, tak ta šance je určitě větší. Navíc mi to určitě umožní dostat lepší angažmá v ostatních (motoristických) sériích.
A.cz: Jak hodnotíte letošní sezonu jako celek? Účast na závodním víkendu F1 je určitě zlatá tečka, ale výsledky v Renault World Series zase nebyl nijak výrazné...
J.Ch.: "Letošní sezona pro mě byla docela smolná. V tréninkách jsem byl vždy docela rychlý, v kvalifikacích o něco slabší a v závodech jsem měl smůlu - buďto došlo k nějaké kolizi, špatnému pitstopu a tak dále. Takže ten konečný výsledek za moc nestojí. Ale každopádně na konkurenci neztrácím moc a jak je vidět ani ve formuli 1 se neztratím. Sezona se tedy moc nepovedla, ale to, že jsem na konci mohl jet jak s Renaultem, tak s HRT na "rookie days" je skvělé a to, že jsem měl možnost jet i trénink za HRT je úžasné."