Soči - Ještě před dvěma lety suverénní král formule 1 Red Bull se může v příští sezoně ocitnout bez motorů. Stáj rakouského nápojového magnáta Dietricha Mateschitze se chce zbavit poruchových agregátů Renault, ale nemůže najít nového dodavatele.
Jako první řekl své "Ne!" Mercedes, který nemá zájem podpořit silného rivala. Obecně totiž platí za to, že Red Bull má stále skvělou aerodynamiku a brzdí ho právě závody a nízký výkon jeho současných pohonných jednotek.
Ferrari: Požádali příliš pozdě
A dnes během tréninků na Velkou cenu Ruska přišla další rána. Ferrari se rozhodlo v roce 2016 nabídnout své motory pouze stáji Toro Rosso, tedy „béčku" Red Bullu.
"Vypadá to, že to je naše chyba, ale skutečnost je jiná. Musím všechno naplánovat. Předpokládám, že Red Bull na rok 2016 počítal napevno s motory Mercedes Tak moc, že vedle smlouvy s Renaultem ukončili spolupráci i s Totalem a Infiniti. Kdyby se to stalo v červnu, měli bychom dost času domluvit se na spolupráci, ale oni za námi přišli až po závodě v Monze," vysvětlil dnes v paddocku v Soči šéf italské stáje Maurizio Arrivabene.
Šéfa stáje Red Bull Christana Hornera tak bylo možné horečně jednat s řadou kolegů z jiných týmů, podobně tak i boss F1 Bernie Ecclestone. Tomu jde hlavně o to, aby Mateschitz nesplnil svoje výhrůžky o odchodu ze seriálu, protože by tak ztratil marketingově silného a bohatého sponzora hned dvou stájí najednou.
"Na startu sezony 2016 bude 22 monopostu tak, jak bylo naplánováno," domnívá se Ecclestone, že s příchodem nového týmu Haas F1 žádný jiný nevypadne.
Renault, experiment, nebo také konec
Jaké má teď Red Bull možnosti v případě, že si Ferrari ani Mercedes své rozhodnutí nerozmyslí? Jsou v podstatě tři.
Tou asi nejreálnější je "přijít ke křížku" a nějak se dohodnout s Renaultem, aby ještě rok pokračoval v dodávce svých výrobků (pokud možno silně inovovaných).
Další variantou je sehnat jiného výrobce motorů. V současném závodním poli zbývá ještě Honda, jenže ta má mnohem větší problémy než Renault a Japonci se už několikrát vyjádřili, že nikomu jinému než McLarenu své pohonné jednotky zatím dodávat nebudou.
Rezervní variantou je tak trochu ve skrytu vyvinutý motor Cosworth, jejž slavná značka historie F1 vyvíjela pro Volkswagen. Ten o ně sice přestal mít zájem, ale Britové motor přece jen dodělali. Otázka je, jak výkonný a spolehlivý by takový agregát mohl být.
A posledním řešením je to, co by si určitě fanoušci formule 1 přáli nejméně, odchod Red Bullu ze šampionátu. To je však krajní řešení a všichni počínaje Hornerem věří, že se krizi podaří zažehnat.