Rallyový titul netradičně rozhodne Monza. Znovu ožije i legendární klopená dráha

Radek Vičík ČTK Radek Vičík, ČTK
3. 12. 2020 7:10
Hned čtyři piloti míří na Rallye Monza s vidinou zisku titulu mistra světa v automobilových soutěžích. Pokud se nestane nic nepředvídaného, po roce ho získá znovu jezdec Toyoty. Nejblíže k němu má Brit Elfyn Evans, který má 14bodový náskok před týmovým kolegou Sébastienem Ogierem. Teoretickou šanci mají ještě Thierry Neuville a obhájce titulu Ott Tänak, oba z týmu Hyundai.
Elfyn Evans v Toyotě na trati Italské rallye 2020
Elfyn Evans v Toyotě na trati Italské rallye 2020 | Foto: Reuters

Až do letoška byla rallye v Monze převážně nevážným završením italské motoristické sezony a místem, kde závodníci od roku 1978 nejen poměřovali své síly, ale hlavně se bavili. Asi není náhodou, že zde už sedmkrát vyhrál motocyklový šampion Valentino Rossi.

Jenže od čtvrtka do neděle se bude v Královském parku v Monze a také na horských cestách v okolí jezera Como bojovat o body v posledním dílu světového šampionátu v automobilových soutěžích. Ze všeho nejvíc půjde o korunu světového šampiona.

Okruh Autodromo Nazionale di Monza hostil už 70 Velkých cen formule 1 (nejvíc ze všech světových tratí), ale něco takového jeho bohatá historie, datující se až do roku 1922, skutečně nepamatuje. Aby byly rychlostní zkoušky vytyčené po autodromu a jeho okolí atraktivní, byla do nich zahrnuta i legendární klopená dráha.

Ta byla součástí nejdelší varianty trati, která byla dlouhá přes 10 kilometrů, ale kvůli bezpečnosti se na ní jel poslední okruhový závod v roce 1969. Pro rallye to však znamená přidanou hodnotu, která zajistí atraktivní podívanou. Rychlostní zkoušky v Monze využívají také příjezdové cesty s několika šotolinovými úseky.

V rámci premiéry v MS bude Rallye Monza zahrnovat i testy na veřejných komunikacích v kopcích severně od Bergama. Prosincové datum znamená, že výzvou pro jezdce budou i proměnlivé podmínky zahrnující déšť, bahno, spadané listí a také teploty kolem nuly.

Monza je pro favority velkou neznámou

Oba jezdci Toyoty si před finále sezony věří. Japonská značka chce navíc  ukořistit titul v Poháru konstruktérů, kde ji od vedoucího týmu Hyundai dělí jen sedm bodů.

"Jdu do toho s dobrou náladou. Víme, že je zapotřebí zajet dobrý výsledek, a tak jsme připraveni se do toho pustit a vydat ze sebe to nejlepší. Z toho, co jsme viděli ve videích od pořadatelů, budou sobotní erzety nahoře v kopcích opravdu hezké. Problém je, že jízda po okruhu se naprosto liší od podmínek v horách," uvedl lídr šampionátu Evans, jemuž k jistotě titulu stačí dojet v soutěži druhý. V tom případě ho už ani nemusí zajímat body ze závěrečné Power Stage, kde je k 25 bodům za celkový triumf v rallye k dispozici dalších pět.

Francouzi Ogierovi půjde v Monze už o sedmý titul mistra světa. "Monza bude novou výzvou. Tento podnik jsem ještě nikdy nejel, ale sledoval jsem nějaká videa a myslím, že erzety na okruhu nebudou tak snadné, jak se zprvu zdály. Jsou tam i úseky na šotolině, nebo dokonce na trávě nebo v bahně, což při nastavení vozu pro asfalt není nikdy snadné. A pak sobotní rychlostní vložky vypadají pěkně kopcovitě," přemítal 36letý pilot.

Neuville zaostává za prvním mužem průběžného hodnocení šampionátu o 24 bodů. Stále ještě úřadující šampion Tänak ztrácí na Evanse dokonce 28 bodů, i proto myslí spíše na boj o prvenství mezi týmy. "Musíme udělat vše, abychom vítězství mezi výrobci obhájili. I mezi jezdci jsou některé věci otevřené. Čeká nás poslední rallye, bude to všechno, nebo nic," sdělil Estonec.

Dvojitá česká stopa

Na startu budou i dva čeští jezdci Jan Kopecký a Petr Nešetřil. Druhého jmenovaného čeká s vozem Porsche 997 GT3 po loňské Korsice teprve druhý start v seriálu MS v kariéře.

Rallye Pačejov 2020: Petr Nešetřil, Porsche 997 GT3
Rallye Pačejov 2020: Petr Nešetřil, Porsche 997 GT3 | Foto: Radek Vičík

Kopecký se představil už v 57 soutěžích světového šampionátu. V Itálii pojede za italský tým Toksport WRT s vozem Škoda Fabia Rally2 evo a jeho hlavním úkolem bude pomoci Pontusi Tidemandovi ze Švédska k zisku titulu mistra světa v kategorii WRC2.

"Jsem strašně rád, že jsem nabídku dostal a zpestřím si konec roku jedním závodem mistrovství světa. Alespoň jeden zářez na pažbě budu mít," řekl Kopecký.

Za výhodu považuje, že zná část tratě. "V sobotu by se mělo jezdit kolem jezera Como, s čímž mám zkušenosti. V roce 2010 jsem tam závodil v italském mistráku a dojel jsem druhý o vteřinu za Rossettim. Vím, co od toho mám očekávat. A na okruhu jsem vyrůstal," podotkl mistr světa v kategorii WRC2 z roku 2018.

Čtyři dny souboje s časem

Rallye Monza začne ve čtvrtek odpoledne přímo v areálu autodromu jednou krátkou erzetou, po níž bude v pátek následovat celkem pět měřených úseků kolem okruhu. V sobotu posádky čeká dvakrát opakovaná trojice rychlostních zkoušek na silnicích poblíž Bergama, kdy jezdci absolvují bezmála polovinu z celkem 241,14 soutěžního kilometru.

Následuje návrat do Monzy na poslední sobotní měřený úsek a poté tři další erzety v neděli. Jméno mistra světa pro rok 2020 budeme znát kolem 13. hodiny.

Průběžné pořadí MS: 1. Evans (Brit.) 111, 2. Ogier (Fr. / oba Toyota Yaris) 97, 3. Neuville (Belg.) 87, 4. Tänak (Est. / oba Hyundai i20) 83, 5. Rovanperä (Fin. / Toyota Yaris) 70, 6. Suninen (Fin. / Ford Fiesta) 44.

 

Právě se děje

Další zprávy