Monako - Formule jedna už ví, jak bude šetřit. Na pátečním zasedání Světové motoristické rady FIA v Monaku se její členové shodli na opatřeních, která povedou ke snížení nákladů minimálně o třicet procent.
Nejvíce se zkrátí výdaje na motory, na testování během sezony a na pracovníky týmů.
Zástupci stájí však odmítli návrh šéfa FIA Maxe Mosleyho na užívání jednotných standardizovaných motorů Cosworth.
Čtěte také: Hamilton na straně mocných: Stejné motory? Nuda
Nicméně se shodli na nákupu nízkonákladových motorů s dlouhou životností.
Nezávislé týmy budou od roku 2010 užívat motory v ceně nižší než 4,5 milionu liber na sezonu, které získají od nezávislých výrobců nebo u producentů s garantovanou kontinuitou.
Od příštího roku bude zakázané jakékoliv testování během sezony, kromě závodního víkendu a naplánovaných tréninků. Novinkou je i to, že budou mít k dispozici jen dvacet motorů.
Týmy se také dohodly na snížení počtu zaměstnanců, které má kompenzovat například sdílení informací o palivu a pneumatikách.
Čtěte dále: Alonso hrozí formuli 1: Změňte pravidla a já končím
Otázkou ještě zůstává, co bude se systémem KERS. Je možné, že se v přespříští sezoně objeví v seriálu F1, nyní jeho schválení závisí na tom, jak se dohodne asociace FOTA.
FIA očekává, že výčet změn pro rok 2009 ušetří stájím až třicet procent rozpočtu oproti roku 2008, u nejlepších týmů by se měly výdaje snížit ještě více.
Klíčové změny v přehledu:
1) Motory
- prodloužená životnost (každý jezdec má právo na osm motorů za sezonu, tým na další čtyři na testy)
- maximálně 18 000 otáček
- motory z roku 2010 se budou užívat i v letech 2011 a 2012
2) Závodní víkend
- jednotné radio a telemetrie
- zákaz mechanického očišťování pneumatik a doplňování paliva
- možné zkrácení závodů (závisí na průzkumu)
3) Výzkum
- omezení výzkumu v aerodynamice (pravidla pro užívání tunelu)
4) Ostatní
- FIA sestaví seznam standardních součástek podvozku
- FIA a FOTA budou zkoumat možnost nového pohonu pro motor a převodovku