Sachsenring - Carmelo Ezpeleta má na starosti úspěch mistrovství silničních motocyklů už víc než dvacet let. Postupně se vypracoval do čela firmy Dorna, která ovládá organizaci a prodej televizních a marketingových práv kolem Valentina Rossiho a Marca Marqueze.
"Dominance Marqueze neškodí, ba naopak. Náš sport potřebuje vzory," říká Ezpeleta v exkluzivním rozhovoru pro Aktuálne.cz. Komentuje v něm i probíhající jednání s pořadateli brněnského závodu, který má velmi nejistou budoucnost.
Sedíme v kamionu, který zvenku vypadá jako kamion, ale vevnitř je dřevěné obložení, čalounění, krásný nábytek. Na první pohled luxus. Právě se jedou sobotní kvalifikace na nedělní závod mistrovství světa silničních motorek na německém Sachsenringu. Naše povídání lehce ruší křik rychlých strojů, které se prohánějí po okruhu. Ezpeleta pomrkává na velkou obrazovku, kde se míhají závodníci. Na cestách tráví tento Španěl většinu roku a odtud řídí po formuli 1 asi nejprestižnější motoristickou akci světa.
Jaká je letošní sezona seriálu. Je něčím výjimečná?
Asi jednoznačně dominancí Marca Marqueze. To co předvádí je neskutečné (vyhrál zatím všech devět závodů MotoGP, pozn. autora). Ale nemyslete si, není to nic jednoduchého. Není to jen o motorce kterou má, o tom, že by byla nejlepší. Jezdecky se vyvíjel, postupně se zlepšoval. Dnes je nejlepší. A zajímavé jsou i závody Moto 3, tam je pole jezdců hodně vyrovnané.
Není Marquezova dominance tak trochu na škodu celého sportu?
Nemyslím si. Přesně naopak. Náš sport potřebuje hrdiny a vždycky je měl. Vévodil Doohan, Rossi, teď Marquez. Vždy je někdo, kdo dominuje.
Hodně se mluví o zájmu nových závodů, nových okruhů...
S tím musíme být hodně opatrní. Opravdu registrujeme zájem mnoha pořadatelů, mnoha okruhů o to, aby se stali součástí naší rodiny. A jsou to zájemci napříč kontinenty. Z jižní Ameriky, z Asie, Evropy. Už neplatí, že je zájem jen v některých určitých částech světa. I Evropa v tomto zažívá renesanci. Do roku 2016 ale zřejmě nepřibude nikdo nový.
A naopak, zůstanou ve vaší rodině všichni její stávající členové?
Máme pro příští rok už celkem daný kalendář. Všichni by měli zůstat. Zneklidňuje mě jen situace v Česku. Jinak je všude zájem. Upřímně to dění u vás nechápu. Promotér, vláda, další investoři musí dát jasně najevo, že o to stojí. Je to pro vás největší akce tohoto typu. Byla by škoda, kdyby skončila. Taky s ohledem na její historii. Všude, kde jsme organizátorům pomáhají státy, regiony, je to důležité, aby tam takové garance byly. Řešíme vždy dlouhodobé smlouvy.
Jak to tedy bude s Brnem?
Musíme se dohodnout do poloviny srpna. Jsme připraveni pokračovat bez Brna. Nic jiného by nám, pokud by se tak promotér v Brně rozhodl nezbylo. Byla by to ale velká škoda.
Dokážete jako majitel licence, kterou obchodujete pomoct, když má někdo problém?
Pokud nás z Brna či odkudkoliv jinud požádají o pomoc, jsme připraveni.
Jak? A stalo se to už tak někdy?
Můžeme pomoct s vyjednáváním podpory, můžeme vysvětlit jasné plusy toho, proč mít závod Moto GP.
Kolik peněz po Brnu za licenci požadujete? Automotodrom Brno, který Velkou cenu České republiky pořádá tvrdí, že 70 milionů korun.
Je to obchodní tajemství. Nevím, kde se to číslo vzalo. My o tom nemluvíme. Nepotvrdím vám to, ani vám to nevyvrátím.
Je cena stejná pro všechny, nebo různá, pro každého pořadatele jiná?
V Evropě se platí všude zhruba stejně. Mimo Evropu jsou poplatky dražší. Jednak kvůli pořád vyšší poptávce mimo Evropu, taky kvůli tomu, že nás něco stojí všechno převážet.
Je obchod s touto licencí nejstěžejnějším příjmem Dorny v oblasti motorsportu?
Naše příjmy se generují ze třech míst. Od okruhů, za prodej televizních práv a z prodeje reklamy. Je to zhruba na třetiny. Příjem z televizních práv roste, příjmy od okruhů jsou v posledních letech zhruba stejné, reklamní příjmy šly poslední roky dolů, ale je cítit, že se pomalu vrací zpátky.
Jak získané peníze investujete?
Většinu vracíme závodním týmům. Díl dáváme do organizace a taky propagace našich akcí.
Tak jak je zájem o pořadatelství závodů, je zájem i nových týmů účastnit se šampionátu?
Ano. Ale v této oblasti jsme poměrně spokojeni s tím, jak to je. Rádi dáme někomu šanci se ukázat, ale nepřijmeme nový tým, pokud neodsouhlasí, že v prvním roce nebude participovat na podílu na příjmech.
Pro rok 2016 se připravuje několik důležitých změn v pravidlech závodů. Můžete je představit?
Bude povinná jednotná elektronika u všech motorek. Nové pneumatiky, jaké teď řešíme. Tím se závody stanou zřejmě vyrovnanějšími. Všichni budou mít přibližně stejné podmínky nebo možnost dosáhnout na ty nejlepší.