Praha – I když na první pohled vypadá kalendář akcí na Masarykově okruhu v Brně pro rok 2013 lákavě, ještě si musí motorističtí fanoušci nechat zajít chuť. Největší perly jsou totiž v ohrožení.
Letošní motocyklová Grand Prix totiž skončila schodkem 40,6 milionů korun, z čehož velkou část tvoří zvýšení zalistovacího poplatku promotérovi světového šampionátu silničních motocyklů a také asi o 25 000 diváků méně v hledišti.
Přednost má MotoGP
Proto se majitelé brněnského okruhu rozhodli s potvrzením dalšího ročníku ještě počkat. I když má Brno své místo v prozatímním kalendáři soutěže v termínu od 23. do 25. srpna, definitivní rozhodnutí padne nejpozději 4. prosince. V tento den by se měl spustit internetový prodej vstupenek.
„Snažíme se šetřit, ale promotérský poplatek nám láme vaz,“ řekla šéfka brněnského automotodromu Ivana Ulmanová.
Důležitou roli v rozhodnutí o pořádání hraje také dotace od ministerstva školství. Loni činila 31,5 milionů a peníze šly přímo na poplatky promotérům. 25,5 milionu za závod MotoGP a 5 milionů za MS superbiků.
„Výška podpory je zatím neznámá. Nejvíc je ohrožené MS superbiků. Uzavření nové smlouvy je podmiňováno nárůstem poplatku, který už nyní činí 300 000 eur. Pokud bychom se měli rozhodovat, určitě budeme preferovat Grand Prix,“ vysvětlila Ulmanová.
Rozhodne Monako
Začátek prosince není zvolen náhodou. V té době proběhne v Monaku jednání Mezinárodní motocyklové federace (FIM). To by mělo rozhodnout o tom, který ze dvou českých svazů zůstane jedinou tuzemskou mezinárodní autoritou a může tak pořádat závody světového šampionátu.
Navíc pouze subjekt podporovaný FIM může čerpat státní dotace.
Pokud si Brno udrží podnik MS superbiků, jehož předběžný termín je 21. až 23. června, mohou se diváci těšit i na návrat atraktivních sajdkár.
„Je to velmi kvalitní šampionát, kde jezdí 25 strojů. Bohužel časově se nevejde do rámce Grand Prix, proto je jediným vhodným termínem závod superbiků,“ vysvětlila Ulmanová.
Lahůdky na čtyřech kolech
Jasněji je v oblasti automobilových závodů. V polovině května do Brna poprvé v historii zavítá atraktivní italský šampionát cestovních vozů Superstars Serier.
„My jsme o tento závod usilovali už dlouho, protože jeho součástí je řada doprovodných pohárových závodů. Ozvali se sami pořadatelé s tím, že týden po nás se pojede i na Slovensku. Rádi bychom tam viděli českého pilota, ale to je zatím otázka jednání,“ prozradila ředitelka okruhu.
Druhým vrcholem „čtyřkolové“ sezony na Masarykově okruhu by měl být finálový závod evropského šampionátu cestovních vozů ETCC. Tady by se podle předběžné startovní listiny mělo představit hned několik českých pilotů v čele s úřadujícím okruhovým šampionem Česka Michalem Matějovským.
Tento závod by měl být spojen s tradičním podzimním Epilogem, jenž 7. října uzavře tuzemskou okruhovou sezonu.