Marquez: od dětské motorky ke čtyřem titulům mistra světa

Radek Vičík Radek Vičík
14. 10. 2014 11:01
Zatímco řada závodníku se v 21 letech snaží teprve získat stálé angažmá v mistrovství světa, Marc Marquez už má na svém kontě čtyři tituly mistra světě. Kde se ale vzal fenomenální talent MotoGP?
Marc Marquez slaví se svým týmem titul mistra světa MotoGP 2014.
Marc Marquez slaví se svým týmem titul mistra světa MotoGP 2014. | Foto: Repsol Honda

Praha - Zatímco řada závodníků se v 21 letech snaží teprve získat stálé angažmá v mistrovství světa, Marc Marquez už má na svém kontě čtyři tituly mistra světě. Kde se ale vzal fenomenální talent, který si v neděli v japonském Motegi podruhé za sebou zajistil triumf v MotoGP?

Motorka pod stromeček

Rodák ze západního Katalánska přičichl k vůni spáleného benzínu snad už v kolébce. Jeho otec byl od mládí vášnivým milovníkem závodů a jako další tisíce podobných rok co rok cestoval na své vlastní motorce tisíc kilometrů na Velkou cenu Španělska do Jerezu.

Není tedy divu, že si malý Marc zvolil tuto cestu. Když mu byly čtyři roky, přál si k Vánocům motorku. Dostal ji. A i když musel mít ještě dvě malá podpůrná kolečka, začal pilně trénovat.

Svoje první zkušenosti závodníka nabral v dětském enduru, ale vždycky toužil po motokrosu. Za dva roky se dočkal. Táta malému závodníkovi koupil ojetou dětskou padesátku. A už v roce 2000 patřil ve své věkové kategorii k hlavním hvězdám katalánského motokrosu. O rok později byl šampionem a navíc čtvrtý v enduru.

Od roku 2002 se začal přeorientovávat na silnici. Díky seriálu pro mladé naděje Conti Cup se seznámil se základní „motorkářskou abecedou“. Výrazně na sebe upozornil v katalánském šampionátu ve třídě do 125 ccm, kde hned v premiérové sezoně obsadil druhé místo za svým o tři roky starším týmovým kolegou Polem Espargarem.

Z Katalánska až na konec světa

Pak přišel velký zlom. Marquez potkal mistra světa Emilia Alzamoru, pod jehož záštitou začal bojovat ve španělském okruhovém seriálu. 43 kilo vážící jezdec musel mít na motorce dodatečnou 20kilovou zátěž, což nepříznivě ovlivňovalo jízdní vlastnosti jeho stroje. Přesto v roce 2007 vyhrál v Jerezu svůj první závod.

V následující sezoně mu Alzamora zajistil angažmá rovnu v mistrovství světa. Ve tříd do 125 ccm Marquez debutoval 13. dubna 2008 v portugalském Estorilu ve věku 15 let a 56 dní. První dva roky se v sedle KTM rozhlížel, průlom přišel v sezoně 2010.

Mladík přešel do týmu Ajo Motorsport, který době provozoval tovární stroje Derbi – což byla vlastně jinak pomalovaná Aprilia. Bez ohledu na to se Marquez stal rázem štikou v rybníce třídy do 125 ccm. Ze 17 závodů jich deset vyhrál a mohl slavit první titul mistra světa.

Následoval další logický krok na cestě vzhůru, přechod do Moto2. Také zde se nejprve rozkoukával, i když druhé místo v premiérové sezoně svědčí o něčem jiném. Roku 2012 už Marquez nenechal nikoho na pochybách a po devíti vítězných Velkých cenách získal druhý titul mistra světa.

Talent, který změnil regule MotoGP

Španělův talent byl natolik oslnivý, se že kvůli němu měnila pravidla MotoGP. Až do loňské sezony totiž platilo, že nováček nesmí hned osedlat tovární motorku. Jenže Honda si u promotéra soutěže, společnosti Dorna, prolobovala nové regule a Marquez mohl okamžitě naskočit do elitní stáje Repsol Honda.

Od tvé chvíle se z MotoGP stal tak trochu "Marquez Cup". První vítězství mezi elitou si připsal hned ve druhém startu v americkém Texasu. Až do letošního Brna, kde skončil čtvrtý, v závodě MotoGP vždy buďto dojel na stupně vítězů, nebo vůbec.

Z dosavadních 33 startů vyhrál 17 Grand Prix. Vítězná šňůra v prvních deseti Velkých cenách této sezony patří mezi největší výkony historie MS silničních motocyklů.

Ale vzhledem ke svému věku ještě Marquez neřekl vše. Na 15 titulů Giacoma Agostiniho, který pravidelně v jednom roce vyhrál kubatury do 500 i 350 ccm, sice dosáhne jen stěží, ale devět vítězných šampionátu Valentina Rossiho není v nedohlednu.

Není také daleká doba, kdy se v MotoGP budou střetávat Marquezové dva. 18letý Alex si nedělním triumfem v japonském Motegi posílil vedení ve třídě Moto3. Tři závody před koncem sezony má slušný náskok 25 bodů před Jackem Millerem. Éra Marquezů tak asi jen tak brzy neskončí.

 

Právě se děje

Další zprávy