Paříž - Tým formule 1 Lotus se dnes oficiálně vrátil k názvu Renault a potvrdil to, co se v zákulisí už delší dobu šuškalo. Místo Pastora Maldonada pojede v letošní sezoně dánský jezdec Kevin Magnussen. Pozice nováčka, bývalého šampiona GP2 Jolyona Palmera, zůstává beze změn.
Maldonado měl sice u týmu pokračovat, ale jeho sponzor, státní ropný gigant PDVSA, dluží podle televize Sky Sport stáji více než 20 milionů liber. Francouzi, kteří převzali v zimě nad týmem se sídlem v Enstone opět kontrolu, se proto rozhodli pro jezdeckou změnu.
Magnussen odjel v McLarenu celou sezonu 2014 a loni byl týmovou trojkou. Rezervním jezdcem bude francouzský pilot Esteban Ocon, jenž loni vyhrál seriál GP3.
"Renault je tu zpět, aby vítězil"
Nový monopost pod kódovým označením RS16 byl představen stále v černých barvách blízkých původnímu Lotusu, ale zda tak bude vypadat i v Melbourne, odmítl šéf týmu Jerome Stoll potvrdit.
Nový Renault RS16:
Renault unveils its F1 challenger, the RS16 pic.twitter.com/tFyxZ33pCW
— Ian Parkes (@ianparkesf1) February 3, 2016
Vedení týmu nečeká od generality Renaultu žádný čas na "hájení". "Máme zdroje, tým i ducha. Renault je tu zpět, aby vítězil," řekl sebevědomě Stoll.
Tým šampionů i častých změn
Stávající Renault Sport Formula 1 Team vznikl vlastně už roku 1981 jako Toleman. Právě v něm o tři roky později debutoval pozdější hrdina fanoušků Ayrton Senna.
Od sezony 1986 přešla stáj do vlastnictví rodiny Benettonů, Michael Schumacher pro ně v letech 1994 a 1995 vybojoval titul mistra světa. V roce 2002 tým převzal Renault, jenž bojoval pod svým jménem dalších deset let, které přinesly opět dva tituly. Fernando Alonso se stal šampionem sezon 2005 a 2006.
Z ekonomických důvodů ale Renault už roku 2009 prodal majoritní podíl investiční skupině Genii Capital a ta počínaje sezonou 2011 přešla k názvu Lotus.
Samotná tovární účast francouzské automobilky sahá ještě dál, do roku 1977. Tehdy se Renault stal průkopníkem turbomotorů, které počátkem 80. let absolutně ovládly svět formule 1.