Hamilton konečně dospěl. A stal se legendou, tvrdí princ

To byl boj o titul. Hlavní zápletky války "Stříbrných šípů"
Pro budoucího šampiona ale sezona začala katastrofálně. Nový vůz s novým motorem vydržel v Melbourne pouze dvě kola a Brit musel po startu z pole position do boxů na pořadatelském skútru.
Nico Rosberg začal v Austrálii snovou sezonu Mercedesu jasným vítězstvím.
Hamilton v Sepangu proměnil druhé kvalifikační vítězství v sezoně konečně v triumf, Rosberg ho stínoval na druhém místě.
Jak se ukázalo, v Malajsii začala první letošní Hamiltonova vítězná série. Po ostrém předjížděcím manévru ve 41. kole to ale mezi oběma jezdci ještě klapalo a v cíli se po druhém double v sezoně objali.
Foto: Reuters
Radek Vičík Radek Vičík
24. 11. 2014 9:53
Lewis Hamilton získal včera po šesti letech druhý titul mistra světa formule 1. To, v jakém stylu ho vybojoval, dokazuje, že 29letý Brit konečně dospěl.

Abú Zabí - Lewis Hamilton získal včera po šesti letech druhý titul mistra světa formule 1. To, v jakém stylu ho vybojoval, dokazuje, že 29letý Brit konečně dospěl.

"Jsi absolutní legenda," přivítal po Velké ceně Abú Zabí čerstvého dvojnásobného šampiona princ Harry. A v té chvíli určitě nepřeháněl.

Mezi tím nervózním a impulzivním mladíkem z roku 2008 a Lewisem Hamiltonem "rok výroby 2014" je asi stejný rozdíl jako mezi rozjíveným paviánem a krokodýlem číhajícím v klidu na kořist v zátoce řeky Nil.

Dlouhá noc, krátký spánek

Do rozhodujícího dvojnásobně bodovaného závodu vstupoval pilot Mercedesu s náskokem 17 bodů a po prohrané bitvě o pole position. V noci si moc dobře uvědomoval tlak, jaký na něm leží. Dost možná si připomněl i finále sezony 2007, kdy mu jako nováčkovi titul doslova protekl mezi prsty. Spal pouhé čtyři hodiny.

Zatímco jeho rival v boji o titul a týmový kolega od Mercedesu v jedné osobě Nico Rosberg před startem laškoval a byl samý úsměv, britský pilot jako by existoval ve vlastním vesmíru. Tichý, nemluvný, uzavřený do sebe.

Jenže to, co vypadalo jako strach z věcí budoucích, byl jen vnější projev snahy o absolutní koncentraci a touhy tentokrát nic nepokazit. V sázce měl Hamilton hodně. A mimo takových "podružností", jako byl zisk titulu či 50 bodů z Grand Prix Abú Zabí, také touha dokázat, že už není tou uměle vypěstovanou květinkou ze skleníku McLarenu.

Vydlážděná cesta na vrchol

Právě s takovou pověstí vstoupil do formule 1. Když mu bylo osm let, přišel jako mladý nadějný motokárový závodník za bossem McLarenu Ronem Dennisem se žádostí o autogram, kterou doprovodil slovy: "Ahoj, jmenuji se Lewis Hamilton. Vyhrál jsem mistrovství Británie a jednou chci řídit vaše vozy".

Dennis mu na to ke svému podpisu přidal noticku, ať se mu ozve za osm let a že to nějak vyřeší. Boss jedné z nejslavnějších stájí historie svůj slib splnil, už o pět let později byl rodák ze Stevenage smluvním pilotem McLarenu.

V jeho službách prošel běžnou cestou různých "školních" formulí, až se v roce 2006 stal šampionem GP2. Následující sezonu přišel dlouho očekávaný debut ambiciózního nováčka.

Moc nechybělo a mistrem světa byl hned na první pokus. Jenže v závěru sezony začal dělat chyby. Tou největší byla bouračka v boxech v Číně, po níž následovalo sedmé místo v závěrečné GP Brazílie a porážka o jediný bod s Kimi Räikkönenem ve Ferrari.

Pak vybojoval šťastný, leč zasloužený titul díky předjetí Timo Glocka v poslední zatáčce posledního závodu sezony. Další rok přišla první velká Hamiltonova osobnostní krize, když se absolutně nesnesl s novým parťákem Fernandem Alonsem.

Na vině byly obě strany. Ani jedna z formulových superstar nedokázala akceptovat stav, že se svět netočí jen kolem ní. Hamilton se v podobném rozpoložení nacházel i po odchodu Alonsa, protože jeho nástupce Jenson Button není žádné "ořezávátko" lehce k poražení.

Výzva přišla v ten pravý čas

Konflikty se začaly hromadit: neustále rozchody a záchrana vztahu se zpěvačkou Nicole Scherzingerovou, spory s Dennisem, řada pokut za rychlou a zběsilou jízdu po veřejných silnicích i hádky s vlastním otcem, jehož dokonce vyhodil z postu manažera.

V McLarenu to bylo samé čtvrté nebo páté místo v hodnocení MS, což byla pro britského jezdce slepá ulička. On chtěl vítězit. Do toho přišla v polovině roku 2012 jako spása nabídka Mercedesu, kterou zprostředkoval legendární Niki Lauda.

"Přišel jsem za ním, jestli nechce závodit za Mercedes. Tým v té době zrovna nezářil, tak se mě ptal, proč by tedy měl přejít právě k nám. A na to jsem mu odvětil: Protože ti dáme auto, se kterým budeš mistrem světa," vzpomínal včera krátce po Hamiltonově korunovaci trojnásobný mistr světa.

Lauda u Mercedesu vykonává funkci nevýkonného šéfa týmu. Jinými slovy se celý rok staral o to, aby se mu Hamilton s Rosbergem mezi sebou nepoprali. Což hlavně v Monaku a ve Spa nebyla zrovna snadná úloha.

Hamilton po loňské "záběhové" sezoně dostal letos jedinečný vůz. Mercedes opanoval šampionát ve velkém stylu a bylo jen otázkou, kdo z jeho jezdců bude mistrem světa.

Rychle a bezchybně

Britský pilot se sice potýkal s řadou technických problémů (výpadky v Austrálii a Montrealu, kvalifikační trable na Hockenheimu a v Maďarsku), ale závodnických chyb dělal minimum. A v tom byl hlavní rozdíl mezi ním a Rosbergem, který tu a tam probrzdil zatáčku tak, že zničil gumy a musel do depa na neplánovanou zastávku.

Byť Hamiltonovi v posledním závodě sezony pomohly technické problémy Němcova vozu, ani tak by boj o titul nejspíš neprohrál. Bleskově odstartoval, čímž smazal Rosbergovu výhodu startu z pole position. Brzy svému soupeři odjel s bezpečným náskokem tak, aby nemohl použít DRS.

Nebyla to klasická profesorská jízda Alaina Prosta, o němž se jiný expilot F1 Martin Brundle vyjádřil, že "bojoval o titul mistra světa tím nejpomalejším možným způsobem". Naopak, Hamilton létal přes obrubníky i ve chvíli, když už Rosbergovi "vadnul" motor. Prostě jízdu na jistotu neuznává, on musí pořád vítězit.

Proto včerejší úspěch nemusí být zdaleka poslední. Ostatně i Stirling Moss, britská hvězda F1 z přelomu 50. a 60. let, věští Hamiltonovi ještě hodně úspěchů.

"Bude závodit ještě dobrých deset let. Pokud bude mít ten správný vůz, může vyhrát nějakých sedm nebo osm titulů mistra světa a přitom překonat rekord Michaela Schumachera," uvedla 85letá legenda na stránkách britského Daily Mailu.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Soud otevřel cestu k přeměně tureckého chrámu Hagia Sofia na mešitu

Chrám Boží Moudrosti (Hagia Sofia), což je dominanta Istanbulu, kterou každoročně navštíví miliony turistů, se zřejmě bude moci přeměnit zpět na mešitu. Soud v Turecku totiž rozhodl, že v roce 1935 se z ní stalo muzeum protiprávně. Informuje o tom agentura Reuters i opoziční turecký server Ahval. Reuters se odvolává na své zdroje, Ahval cituje novináře provládního deníku Hürriyet.

Podle novináře Abdulkadira Selviho, který má podle serveru Ahval dobré kontakty na vládní úřady, soud už možnost přeměny na mešitu schválil a verdikt oznámí v pátek, až pod ním budou všechny potřebné podpisy. Soud přezkoumával přeměnu chrámu Boží moudrosti z mešity na muzeum, jímž se tato symbolická památka stala v rámci sekulárních reforem zakladatele moderního tureckého státu Mustafy Kemala Atatürka.

Monumentální chrám postavený v šestém století, v němž byli korunováni byzantští císařové, se změnil v mešitu po dobytí Konstantinopole (dnešní Istanbul) osmanskými vojsky v roce 1453. Nyní patří k nejnavštěvovanějším památkám Turecka a od roku 1985 je i na seznamu světového dědictví UNESCO.

Zdroj: ČTK
Další zprávy