Hamilton konečně dospěl. A stal se legendou, tvrdí princ

To byl boj o titul. Hlavní zápletky války "Stříbrných šípů"
Pro budoucího šampiona ale sezona začala katastrofálně. Nový vůz s novým motorem vydržel v Melbourne pouze dvě kola a Brit musel po startu z pole position do boxů na pořadatelském skútru.
Nico Rosberg začal v Austrálii snovou sezonu Mercedesu jasným vítězstvím.
Hamilton v Sepangu proměnil druhé kvalifikační vítězství v sezoně konečně v triumf, Rosberg ho stínoval na druhém místě.
Jak se ukázalo, v Malajsii začala první letošní Hamiltonova vítězná série. Po ostrém předjížděcím manévru ve 41. kole to ale mezi oběma jezdci ještě klapalo a v cíli se po druhém double v sezoně objali. Zobrazit 30 fotografií
Foto: Reuters
Radek Vičík Radek Vičík
24. 11. 2014 9:53
Lewis Hamilton získal včera po šesti letech druhý titul mistra světa formule 1. To, v jakém stylu ho vybojoval, dokazuje, že 29letý Brit konečně dospěl.

Abú Zabí - Lewis Hamilton získal včera po šesti letech druhý titul mistra světa formule 1. To, v jakém stylu ho vybojoval, dokazuje, že 29letý Brit konečně dospěl.

"Jsi absolutní legenda," přivítal po Velké ceně Abú Zabí čerstvého dvojnásobného šampiona princ Harry. A v té chvíli určitě nepřeháněl.

Mezi tím nervózním a impulzivním mladíkem z roku 2008 a Lewisem Hamiltonem "rok výroby 2014" je asi stejný rozdíl jako mezi rozjíveným paviánem a krokodýlem číhajícím v klidu na kořist v zátoce řeky Nil.

Dlouhá noc, krátký spánek

Do rozhodujícího dvojnásobně bodovaného závodu vstupoval pilot Mercedesu s náskokem 17 bodů a po prohrané bitvě o pole position. V noci si moc dobře uvědomoval tlak, jaký na něm leží. Dost možná si připomněl i finále sezony 2007, kdy mu jako nováčkovi titul doslova protekl mezi prsty. Spal pouhé čtyři hodiny.

Zatímco jeho rival v boji o titul a týmový kolega od Mercedesu v jedné osobě Nico Rosberg před startem laškoval a byl samý úsměv, britský pilot jako by existoval ve vlastním vesmíru. Tichý, nemluvný, uzavřený do sebe.

Jenže to, co vypadalo jako strach z věcí budoucích, byl jen vnější projev snahy o absolutní koncentraci a touhy tentokrát nic nepokazit. V sázce měl Hamilton hodně. A mimo takových "podružností", jako byl zisk titulu či 50 bodů z Grand Prix Abú Zabí, také touha dokázat, že už není tou uměle vypěstovanou květinkou ze skleníku McLarenu.

Vydlážděná cesta na vrchol

Právě s takovou pověstí vstoupil do formule 1. Když mu bylo osm let, přišel jako mladý nadějný motokárový závodník za bossem McLarenu Ronem Dennisem se žádostí o autogram, kterou doprovodil slovy: "Ahoj, jmenuji se Lewis Hamilton. Vyhrál jsem mistrovství Británie a jednou chci řídit vaše vozy".

Dennis mu na to ke svému podpisu přidal noticku, ať se mu ozve za osm let a že to nějak vyřeší. Boss jedné z nejslavnějších stájí historie svůj slib splnil, už o pět let později byl rodák ze Stevenage smluvním pilotem McLarenu.

V jeho službách prošel běžnou cestou různých "školních" formulí, až se v roce 2006 stal šampionem GP2. Následující sezonu přišel dlouho očekávaný debut ambiciózního nováčka.

Moc nechybělo a mistrem světa byl hned na první pokus. Jenže v závěru sezony začal dělat chyby. Tou největší byla bouračka v boxech v Číně, po níž následovalo sedmé místo v závěrečné GP Brazílie a porážka o jediný bod s Kimi Räikkönenem ve Ferrari.

Pak vybojoval šťastný, leč zasloužený titul díky předjetí Timo Glocka v poslední zatáčce posledního závodu sezony. Další rok přišla první velká Hamiltonova osobnostní krize, když se absolutně nesnesl s novým parťákem Fernandem Alonsem.

Na vině byly obě strany. Ani jedna z formulových superstar nedokázala akceptovat stav, že se svět netočí jen kolem ní. Hamilton se v podobném rozpoložení nacházel i po odchodu Alonsa, protože jeho nástupce Jenson Button není žádné "ořezávátko" lehce k poražení.

Výzva přišla v ten pravý čas

Konflikty se začaly hromadit: neustále rozchody a záchrana vztahu se zpěvačkou Nicole Scherzingerovou, spory s Dennisem, řada pokut za rychlou a zběsilou jízdu po veřejných silnicích i hádky s vlastním otcem, jehož dokonce vyhodil z postu manažera.

V McLarenu to bylo samé čtvrté nebo páté místo v hodnocení MS, což byla pro britského jezdce slepá ulička. On chtěl vítězit. Do toho přišla v polovině roku 2012 jako spása nabídka Mercedesu, kterou zprostředkoval legendární Niki Lauda.

"Přišel jsem za ním, jestli nechce závodit za Mercedes. Tým v té době zrovna nezářil, tak se mě ptal, proč by tedy měl přejít právě k nám. A na to jsem mu odvětil: Protože ti dáme auto, se kterým budeš mistrem světa," vzpomínal včera krátce po Hamiltonově korunovaci trojnásobný mistr světa.

Lauda u Mercedesu vykonává funkci nevýkonného šéfa týmu. Jinými slovy se celý rok staral o to, aby se mu Hamilton s Rosbergem mezi sebou nepoprali. Což hlavně v Monaku a ve Spa nebyla zrovna snadná úloha.

Hamilton po loňské "záběhové" sezoně dostal letos jedinečný vůz. Mercedes opanoval šampionát ve velkém stylu a bylo jen otázkou, kdo z jeho jezdců bude mistrem světa.

Rychle a bezchybně

Britský pilot se sice potýkal s řadou technických problémů (výpadky v Austrálii a Montrealu, kvalifikační trable na Hockenheimu a v Maďarsku), ale závodnických chyb dělal minimum. A v tom byl hlavní rozdíl mezi ním a Rosbergem, který tu a tam probrzdil zatáčku tak, že zničil gumy a musel do depa na neplánovanou zastávku.

Byť Hamiltonovi v posledním závodě sezony pomohly technické problémy Němcova vozu, ani tak by boj o titul nejspíš neprohrál. Bleskově odstartoval, čímž smazal Rosbergovu výhodu startu z pole position. Brzy svému soupeři odjel s bezpečným náskokem tak, aby nemohl použít DRS.

Nebyla to klasická profesorská jízda Alaina Prosta, o němž se jiný expilot F1 Martin Brundle vyjádřil, že "bojoval o titul mistra světa tím nejpomalejším možným způsobem". Naopak, Hamilton létal přes obrubníky i ve chvíli, když už Rosbergovi "vadnul" motor. Prostě jízdu na jistotu neuznává, on musí pořád vítězit.

Proto včerejší úspěch nemusí být zdaleka poslední. Ostatně i Stirling Moss, britská hvězda F1 z přelomu 50. a 60. let, věští Hamiltonovi ještě hodně úspěchů.

"Bude závodit ještě dobrých deset let. Pokud bude mít ten správný vůz, může vyhrát nějakých sedm nebo osm titulů mistra světa a přitom překonat rekord Michaela Schumachera," uvedla 85letá legenda na stránkách britského Daily Mailu.

 

Právě se děje

Další zprávy