Analýza - Po úspěšné premiéře v MotoGP věřil Karel Abraham před letošní sezonou v další pokrok a to, že bude bojovat pravidelně s ostatními soupeři na polotovárních strojích.
Jenže skutečnost byla jiná, český motocyklista potvrdil svoji sílu až v závěru sezony. Před tím se svojí Ducati laboroval a trápilo ho také zranění.
Proto se tým Cardion AB Motoracing už v září rozhodl k odchodu na motocykl specifikace CRT od italské Aprilie, který připravuje úspěšný tým španělského exmistra světa Jorge „Aspara“ Martíneze.
„Není to krok zpátky, to by byl odchod do nižší kubatury. Motocykl CRT a tovární stroje se budou sbližovat a od roku 2015 budou fakticky rovnoprávné. Takže spíš jsme o krok dál,“ řekl Karel Abraham starší, otec pilota a zároveň i šéf jeho týmu.
Co brněnskou stáj k tak radikálnímu kroku vedlo?
1. Mizivá podpora od Ducati
I když byl český tým oficiálním smluvním „satelitem“ Ducati, byla spolupráce s italskou továrnou komplikovaná. Přitom v sezoně 2011 v té době nejmladší pilot MotoGP se několikrát do závodu kvalifikoval nejrychlejším časem z motocyklů Ducati.
Jenže v listopadu 2011 přišla nová Ducati Desmosedici GP12 a všechno bylo špatně.
„Už když jsem na ní seděl, neměl jsem dobrý pocit,“ potvrdil závodník.
Ale co bylo horší, Italové nepodařenou motorku vyvíjeli pouze pro svůj tovární tým, tedy pro Valentina Rossiho a Nicky Haydena. Satelitním týmům byla jakákoliv evoluce zapovězena a až do konce sezony Abraham fakticky seděl na stejném stroji, který testoval po konci loňské sezony.
„Ve smlouvě jsme měli, že nové díly nám mají dodat do 20 dnů nebo po dvou Grand Prix. Ale oni na to kašlali, takže nám jako nový poslali ohořelý rám nebo takový, do kterého se motor dostal až doslova silou upravit a kvůli rozložení hmotnosti bylo nutné jezdce dovážit tříkilovou zátěží. Přístup továrny, zejména hlavního inženýra Filippa Preziosiho, se v průběhu sezony zhoršoval. Proto jsme se rozhodli ke změně,“ vysvětlil manažer týmu Cardion AB Motoracing.
2. Technické problémy
Se špatnou komunikací s Ducati souvisely také časté závody a občas téměř nemožné naladění stroje. I když to z pohledu laika vypadá, že Abraham pořád padal, často v tom byl závodník nevinně.
Příčinou řady pádu totiž byly technické problémy. Tak třeba hned v premiérovém podniku v Kataru pod umělými světly Abraham cíl neviděl. Důvod? Rozbitá brzda.
„V podstatě mi přestala fungovat přední brzda. Od druhého kola ‘měkla’ a v dalším se mi poprvé stalo, že jsem páčku promáčkl až na doraz a neměla plný účinek. Když se mi to zopakovalo i v opravdu velké rychlosti, tak jsem raději odjel do boxů,“ popsal situaci 22letý pilot.
S laděním motocyklu se stáj Cardion AB Motoracing potýkala prakticky celou sezonu a nebylo závodu, kdyby si jezdec nebo jeho šéfmechanik Marco Grana neposteskli nad nepředvídatelným chováním stroje.
3. Levnější závodění
Motocykly CRT vznikly především proto, že bylo stále méně továren ochotných investovat do vývoje drahých speciálů. Stroje stojí na pomezí mezi prototypovými motocykly a závodními stroji založenými na základech produkčních motocyklů.
S tím samozřejmě souvisejí i nižší provozní náklady.
I když Abraham starší tají přesné částky, o jednom je přesvědčen určitě, že v roce 2013 výrazně ušetří.
„Počítám, že náklady budou tak poloviční. Samozřejmě záleží i na tom, jak bude Karel padat (smích). U Ducati jsme totiž měli letos paušál, tady bychom si opravy už museli platit sami, protože stroj ART je už naším majetkem,“ podotkl předseda dozorčí rady Automotodromu Brno.
S tím, že stáj Cardion AB Motoracing motocykl vlastní, souvisí i možnost vlastní evoluce.
„U Ducati nebylo možné použít jiné než tovární díly, teď si je můžeme vyrobit sami,“ dodal Abraham senior.
Nezanedbatelnou roli při rozhodování určitě hrál i fakt, že Aprilia uvažuje v budoucnosti o nasazení vlastního továrního týmu. A kdo by měl větší šanci za něj jezdit, než ten, kdo se od počátku podílí na vývoji motocyklu?
A jak si na nový stroj zvykl jeho syn při prvním testu minulý týden ve Valencii?
„Téměř pořád pršelo, takže bych na pořádné seznámení potřeboval aspoň jeden celý suchý den. Ale první pocit je dobrý, i když s doladěním bude ještě hodně práce. Je to stroj hodně podobný Aprilii 250, na které jsem dlouho jezdil,“ popsal Abraham svoje první pocity.
Ale jedna věc jej zarazila, výška speciálu. „Ta motorka je hodně vysoká. Když jsem si na ni sednul, byl jsem špičkami na zemi. Nevím, jak se na ní takový Randy de Puniet udrží,“ dodal se smíchem český závodník, který je o 12 centimetrů vyšší než zkušený Francouz.