Jon-kam - Ztracen uprostřed zapomenutého koutu jihozápadní Koreje, kde se vzal, tu se vzal, objevil se v před třemi lety okruh formule 1.
Korea International Circuit v regionu Jon-kam, který o tomto víkendu hostí Velkou cenu Koreje, sice patří mezi ty atraktivnější v nabitém kalendáři světového šampionátu, ale jinak je snaha Bernie Ecclestonea prosadit se na korejském poloostrovu házením hrachu na velmi tvrdou stěnu.
Závodění korejské giganty neláká
Jižní Korea je sice podle statistik Mezinárodní organizace výrobců automobilů (OICA) za první pololetí letošního roku na pátém místě na světě co do produkce automobilů, jenže závodění jakoby se této zemi vyhýbalo.
Na světových kolbištích se pouze občas mihne Hyundai ve světovém šampionátu v rallye. Bývalé Daewoo začalo pevnou rukou vládnout světovému šampionátu cestovních vozů (WTCC) až dlouho poté, co se vlády nad bývalou korejskou pýchou ujala americká General Motors Company. Značka Kia se na závodních tratích objevuje jen sporadicky, byť v sousedním Polsku se od roku 2006 pořádají pohárové závody identických vozů Kia Piccanto.
A to je všechno. Marně byste hledali korejskou okruhovou hvězdu, o pilotu formule 1 ani nemluvě. Byť v Grand Prix startovali už zástupci téměř čtyř desítek zemí, včetně Česka, Thajska, Uruguaje či bývalé Rhodesie, vítěze Velké ceny má třeba Venezuela a Jižní Afrika mistra světa, Jižní Korea na tomto seznamu úplně chybí.
Jedinou výjimkou je snad pokus korejského týmu v dnes už zkrachovalém formulovém šampionátu národů A1 GP. Tam se ale národní stáji vůbec nevedlo, na podzim 2008 vydolovala ze čtyř jízd pouhé čtyři body. Pak došly peníze a zbytek sezony Korejci vynechali.
Okruh jako kosmické zjevení
Je to tak trochu symbolický obraz postoje padesátimilionového národa k motoristickému sportu. Už myšlenka postavit závodní okruh v zastrčeném regionu, kde je doma pátý největší výrobce lodí Hyundai Samho Heavy Industries a jinak jen samí drobní zemědělci, nesvědčí o prozíravosti investorů.
Supermoderní závodní okruh vypadá v ospalém kraji, na hony vzdáleném od kosmopolitního Soulu nebo neonů nočního života v Pusanu, jako kosmický koráb z jiné dimenze.
„Je to tu až moc tiché. Je škoda, že trať nepostavili blíž hlavnímu městu,“ postěžoval si už v roce 2011 německý šampion Sebastian Vettel, který zde vyhrál v posledních dvou letech.
Samotný region má jen 60 000 obyvatel. To je ještě méně než kolik lidí žije v Mostě, kde je jediný autodrom v Čechách.
Paralelou je i průmyslové zázemí Mostecka, jen loďařský průmysl nahrazují dolování uhlí, petrochemie a energetika. Jenže jeden drobný rozdíl tu je: ani toho největšího megalomana mezi tuzemskými politiky by nenapadlo zvát do Mostu formuli 1.
Oknem létají desítky milionů dolarů
Korejci to udělali a teď sčítají ztráty. Samotná výstavba okruhu přišla na 77 milionů dolarů a každý rok přibývají do mínusu další desítky miliony. Jen loni se Velká cena Koreje formule 1 pořádala se ztrátou 26 milionů USD.
Budoucnost 5,615 km dlouhého okruhu, který je kombinací rychlých rovinek a zatáčkovitých pasáží, je na vážkách. Korea sice už začátkem roku vyjednala s bossem F1 Ecclestonem lepší (= levnější) podmínky a kontrakt na pořádání má včetně případné opce do roku 2021, jenže v kalendáři na příští rok se u kolonky „Grand Prix Koreje“ stále tísní otazník.
Termín závodu se má po čtyřech letech z podzimu přesunout už na poslední dubnový víkend. Důvody jsou čistě ekonomické a logistické. S tím, jak příští rok vypadne závod v Indii, vyjde nejlevnější „přifařit“ Koreu k čínské Velké ceně, která by se v Šanghaji měla jet o pouhý týden dříve.
Jenže Korejci nemají pořád nic jistého. Seznam rekordních 22 Grand Prix, které jsou na seznamu pro rok 2014, může ještě prořídnout. A Jon-kam je vedle New Jersey největším adeptem na škrt.
„Žonglují s několika koulemi,“ řek Ecclestone mnohoznačně britskému Autosportu s tím, že jsou v kalendáři možné výrazné změny.
Radost pro jezdce, pro diváky
I když se na ní jely jen tři závody, přičemž ten první téměř spláchl liják, mnoho závodníků si stačilo korejskou trať oblíbit a její vypadnutí ze seriálu by je mrzelo.
„Stejně jako řada soupeřů mám korejský okruh docela rád. Je to pěkná trať s několika odlišnými sektory. Na začátku jsou dvě rovinky a dvě šikany, pak následuje něco hodně podobného městským okruhům s řadou zatáček. Musíte tu mít auto dobře vybalancované mezi rychlostí a schopností dobře projíždět zatáčky,“ řekl Nico Hülkenber, pilot týmu Sauber.
Naopak pro zahraniční návštěvníky asi tento závod nebude velkou ztrátou.
„Spojil jsem návštěvu japonské a korejské Velké ceny, protože se jedou týden po sobě. Ale zatímco v Suzuce jsem z návalu diváků dostal skoro klaustrofobii, tady jsem se v pátek na tribuně bál samotný,“ cituje deník International Herald Tribune zážitky kanadského fanouška formule 1.
I tak se korejští pořadatelé loni chlubili návštěvností 160 000 diváků za celý závodní víkend. Ti ale zaplní ochozy hlavně v den závodu, když je 130tisícová kapacita téměř vyprodána.
Víkendový program začíná v pátek dvěma volnými tréninky, v sobotu se jede ještě poslední trénink a po něm následuje kvalifikace. Samotná Velká cena Koreje startuje v neděli ve 8:00 hodin a sledovat živě ji můžete ZDE.
Program Velké ceny Koreje:
Den | událost | čas |
Pátek | první trénink | 3:00 |
Pátek | druhý trénink | 7:00 |
Sobota | třetí trénink | 4:00 |
Sobota | kvalifikace | 7:00 |
Neděle | Grand Prix | 8:00 |
Pozn.: Všechny časy jsou v SELČ.