Praha - Norbert Haug velel sportovnímu oddělení Mercedesu dlouhých 22 let. Ve funkci přežil spoustu malérů včetně letajících sportovních prototypů ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a řady porážek v DTM.
Ale bídné výkony Michaela Schumachera po návratu do kokpitu formule 1 v barvách stáje Mercedes AMG Petronas už neustál.
"Dohodli jsme se na ukončení spolupráce na konci roku 2012. Všechny přípravy na novou sezonu probíhají podle plánu," řekl diplomaticky Haug.
Šéf, který nerozhoduje
"Stříbrné šípy" má teď naučit vítězit jedna z největších legend moderní historie formule 1, trojnásobný mistr světa Niki Lauda.
Už v září se 63letý Rakušan stal nevýkonným šéfem německé stáje a od Nového roku má podle všech zákulisních informací převzít Haugovo místo. I kdyby se nakonec Mercedes rozhodl pro někoho jiného, role Laudy v týmu F1 zůstane klíčovou.
"Pozici Rosse Brawna jako šéfa stáje neohrožuji. Já jsem tu od toho, abych hledal silné a slabé stránky," vysvětlil Lauda.
Britský spasitel
Těch slabých má ovšem Mercedes ve formuli 1 víc než dost. Od roku 2010, kdy stuttgartský koncern převzal tým Brawn GP, vyhrál jedinou Velkou cenu.
To se má ovšem změnit s příchodem Lewise Hamiltona. Lauda se aktivně zúčastnil "lanaření" britského pilota a je i jeho zásluhou, že nakonec u Mercedesu podepsal tříletý kontrakt.
Hamilton chce samozřejmě vítězit a po úspěších také touží vedení automobilky. Zkušeností na to má Lauda dost. K 171 absolvovaným Velkým cenám přidal také pozici konzultanta týmu Ferrari a v letech 2001 až 2002 šéfoval stáji F1 Jaguar.
Hrdina z ohnivého pekla
Do srdcí motoristických fanoušků se ovšem vryl především svým heroickým výkonem v roce 1976. Po těžké havárii na Nürburgringu, kde málem uhořel (viz. video na začátku článku) se za pouhých 39 dní vrátil za volant závodního monopostu - více o této havárii si přečtěte ZDE.
Dramatické okamžiky záchrany rakouského pilota oživili filmaři, kteří přímo na "Zeleném pekle" točili film Rush mapující souboj Laudy s Jamesm Huntem o titul mistra světa v roce 1976.