Zatím jediným závodníkem historie, který dokázal vyhrát elitní třídu v rámci světového šampionátu silničních motocyklů a zároveň triumfovat v seriálu formule 1, byl John Surtees. Valentino Rossi nebyl po získání devíti korun mistra řídítek daleko od toho, aby se pokusil Brita následovat.
Jak blízko byl italský závodník od kontraktu v F1, odhalil až nyní bývalý šéf automobilky Ferrari Luca di Montezemolo v rozhovoru pro stránky motorsport.com. "Každý ví, že nešlo o žádnou marketinkovou akci. Od začátku v tom hrála roli téměř až úcta k touze velkého šampiona," uvedl muž, jenž v Maranellu vládl mezi lety 1991 až 2014.
Rossi si vážně pohrával s výměnou dvou kol poprvé v roce 2006. Oficiálně v monopostu F1 debutoval ve Valencii, kde se svezl ve Ferrari F2004. Ale už předtím měl na svém kontě několik soukromých testů.
Právě sezona 2006 mohla být Rossiho premiérovou ve světě Grand Prix. Jednání s Ferrari byla podle di Montezemola velmi pokročila. Ital by ale nezávodil hned za Scuderii, první rok si měl odbýt v kokpitu Sauberu. Z odvážného nápadu ale sešlo.
"I když na tom nepracoval průběžně, viděli jsme ten potenciál a touhu. Jednu chvíli jsme uvažovali, že by odjel rok v Sauberu. Ale on byl chytrý a raději chtěl bojovat o další motocyklový titul, než být čtvrtý nebo pátý ve formuli 1," uvedl di Montezemolo.
Rossi tak raději postupně prodloužil smlouvu u motocyklového týmu Yamaha do roku 2010, pak odešel na nevydařené angažmá v barvách Ducati.
Na formuli 1 ale nezanevřel. Před Velkou cenu Itálie 2009 to byl právě miláček italských tifosi, kdo měl nahradit zraněného Felipe Massu. Jenže Ferrari nechtělo nic riskovat a raději vyplatilo Giancarla Fisichellu z kontraktu u týmu Force India a posadilo ho do svého vozu.
Formuli 1 z Maranella si Rossi vyzkoušel naposledy v Barceloně před 11 lety. Tehdy se projel v modelu z roku 2008 s pneumatikami z nižší série GP2. Ve sportovním voze Ferrari 488 GT3 Ital absolvoval v lednu dvanáctihodinovku v Dubaji.
Předloni si devítinásobný mistr světa silničních motorek zkusil, jaké to je pilotovat vítězný Mercedes F1. Tehdy si prohodil závodní stroje s Lewisem Hamiltonem, jenž pro změnu usedl na jeho speciál MotoGP Yamaha.