Zemřel Max Mosley. Bývalé pravé ruce bosse F1 Ecclestona bylo 81 let

Radek Vičík Radek Vičík
24. 5. 2021 17:18
V pondělí zemřel ve věku 81 let Max Mosley, obhájce, závodník a šedá eminence formule 1. Příčinou úmrtí bývalého šéfa Mezinárodní automobilové federace byla rakovina.
Max Mosley.
Max Mosley. | Foto: Reuters

Mosley se narodil 13. dubna 1940 v Londýně do rodiny, která v té době patřila v Británii mezi ty nejméně populární. Jeho otec - celým jménem Oswald Mosley, 6. baronet - byl totiž šéfem Britské unie fašistů. Krátce po Maxově narození byl internován za své názory a výzvy britské vládě, aby uzavřela mír s Německem.

I když se Oswald Mosley po válce svých fašistických názorů zřekl, většinu života strávil na kontinentu. Max ale vystudoval práva v Londýně a v rodné zemi začal pracovat jako obhájce.

Před absolutoriem práv už měl "v kapse" doktorát z fyziky. Jenže dění u soudu mu bylo bližší. "Fyzikou si nevyděláte žádné velké peníze," naznačil už tehdy své životní priority.

Setkání s mužem, který mu změnil život

A skutečně. Jako úspěšný obhájce si vydělal dost peněz na to, aby mohl v 26 letech začít kariéru závodníka. Ve formuli 2 debutoval v Hockenheimu při závodě, v němž se zabila britská legenda Jim Clark. Později zahynuli i jeho kamarádi Piers Courage a Chris Lambert.

Britský jezdec si vyzkoušel i nebodovaný závod F1 v Jaramě, v němž ale kvůli závadě monopostu Lotus cíl neviděl. V té době už začal chápat, že spíš než za volantem se mu bude dařit v zákulisí. Stál u zrodu poměrně úspěšného firmy March. Výrobci monopostů F1 i strojů nižších kategorií se staral o sponzory i publicitu.

V roce 1971 přišlo klíčové setkání jeho života. Stáj F1 Brabham koupil šikovný podnikatel Bernie Ecclestone a Mosley rázem zjistil, že to je člověk jeho gusta. "Stačilo pár minut, aby bylo jasné, že se na zasedání sdružení týmů objevil někdo, kdo ví kolik je jedna a jedna. Brzy si ke mně přisedl a začali jsme pracovat jako tým," napsal Mosley ve svém životopisu.

Tak se začala rodit moderní formule 1, která se ze zábavy pro pár továrních týmů a malé "garážisty" proměnila v miliardový byznys. Mosley stoupal po boku Ecclestona jako jeho právní zástupce na žebříčku důležitosti.

Velký úspěch spolu slavili v roce 1981 ve "válce FOCA - FISA", v níž šlo o dělbu moci mezi automobilovou federací (tehdy pod názvem FISA) a sdružením konstruktérů FOCA.

Výsledkem byla tak zvaná Concordanská smlouva. Zatímco FISA si podle ní ponechala vládu nad sportovními pravidly, FOCA převzala komerční práva. Tak to fakticky funguje dodnes, jen roli sdružení konstruktérů převzal nejdřív sám Ecclestone a od něj nedávno americká skupina Liberty media.

Mosley opojený triumfem v právní bitvě opustil F1 a šel pracovat pro britskou Konzervativní stranu. Sen o tom být kandidátem do parlamentu mu ale nevyšel, tak se vrátil do světa motoristického sportu.

Velký šéf s velkým problémem

Roku 1993 se stal rovnou jeho nejvyšší představitelem. V čele FIA - přímého nástupce FISA - vystřídal nepopulárního Jeana-Marie Balestreho z Francie. Vedle bezpečnosti závodů. která se stala klíčovým tématem hlavně po tragické GP San Marina formule 1, se zabýval také bezpečností osobních automobilů.

Za jeden ze svých největších úspěchů Mosley vždy považoval vznik nezávislého konsorcia Euro NCAP, které provádí crash testy. Jeho zásluhou se výrazně posílila bezpečnost osobních motorových vozidel.

Mezinárodní automobilové federaci Mosley šéfoval dlouhých šestnáct let. Ale mohlo to být ještě déle, jenže jeho pověsti hodně uškodil pikantní sexuální skandál.

Bulvární list News of the World v březnu 2008 zveřejnil fotografie, na nichž se syn předáka britských fašistů v londýnském bytě oddával sadomasochistickým hrátkám se prostitutkami oblečenými jako dozorci z koncentračních táborů. Na internetových stránkách deníku byla zveřejněna videonahrávka schůzky.

Mosley okamžitě vytáhl do právního boje. A byl úspěšný. Orgie sice přiznal, prý se jich účastní už dlouhá léta. Striktně však odmítl jakoukoliv spojitost s nacistickou ideologií.

List podle rozhodnutí britského soudu narušil jeho soukromí a musel zaplatit odškodné na svou dobu v rekordní výši 60 000 liber (1,8 milionu korun). Brit žaloval také vyhledávač Google, aby se snímky uniklé ze soukromé party nedaly nikdy později dohledat.

Skandál sice Britovou pozici v čele světového motorsportu přímo neotřásl, ale do pátého volebního období už nekandidoval. Jako svého nástupce označil Jeana Todta, který se také 23. října 2009 stal novým prezidentem FIA. Tuto pozici bývalý úspěšný francouzský manažer zastává dodnes.

Mosley se pak uchýlil do ústraní. Nenavštěvoval závody formule 1 a nanejvýš se občas účastnil soudních pří, kde zastupoval práva slavných osobností poškozených bulvárem.

 

Právě se děje

Další zprávy