Pokud by věčný smolař Hugo Fantozzi dnes pracoval v některém z deseti týmů formule 1, patřil by mezi jeho nejváženější členy. Právě práce účetních je momentálně jedním z klíčů pro hladký chod stájí bojujících o body v Grand Prix.
Své o tom vědí u Red Bullu. Při kontrole formulového "finančáku" se přišlo na to, že loni překročil rozpočtový strop stanovený na 145 milionů dolarů (v přepočtu cca 3,5 miliardy korun) o 1,8 milionu dolarů (44 milionů korun).
Jde vlastně o pakatel. Účetní chyba přinesla překročení o nějaké jedno a čtvrt procenta. Převedeno do světa rychlých kol, kňourání Lewise Hamiltona o tom, že Red Bull právě kvůli tomu na hlavu poráží Stříbrné šípy, je mimo mísu.
Navíc to byl právě Mercedes, kdy svých sedm titulů jezdců i týmů po sobě získal hlavně díky masivním investicím. Jeho roční rozpočet podle zpráv ze zákulisí činil ročně téměř půl miliardy USD.
Ale pořádek musí být a Red Bull za svoje "turecké hospodaření" musí pykat. Jednou jsou peníze za kanapky a šampaňské ve VIP zázemí během Velkých cen, náklady na sociální a zdravotní pojištění členů týmu nebo jejich cestovní výdaje součástí celkového rozpočtu, tak by tam měly být uvedené.
Drakonický trest, který Mezinárodní automobilová federace (FIA) letošnímu suverénovi udělila ve výši 7 milionů dolarů (172 milionů korun), má spíš výchovný a preventivní účinek. Jde o to, aby případné skuliny v regulích neznamenaly enormní růst nákladů. Pak by se vrátila ona šílená výdajová spirála, která ze šampionátu vyhnala většinu automobilek.
To, že výdajový strop funguje jako lákadlo, ukazuje příklad Audi. Koncern VW se vstupu do formule 1 zuby nehty léta bránil a ejhle, za čtyři roky nastoupí v jejích barvách Sauber. Jen houšť a větší kapky.