Komentář: Formuli 1 hrozí právní bramboračka. Taková je svatá trojice Mercedesu

Radek Vičík Radek Vičík
21. 7. 2020 6:31
Formulí 1 hýbe další aféra. Monoposty Racing Point jsou prý dokonalou kopií loňského vítězného monopostu. Sám Mercedes hledí vedle závodění na jiné priority.
Vozy Mercedes a Racing Point krátce po startu Velké ceny Maďarska 2020
Vozy Mercedes a Racing Point krátce po startu Velké ceny Maďarska 2020 | Foto: Reuters

Hybridní éra F1 nezná jiného vítěze, než je ten s třícípou hvězdou ve znaku. Od roku 2014 vyhrává Pohár konstruktérů jen a jen Mercedes a jeho piloti (pětkrát Lewis Hamilton a jednou Nico Rosberg) zase vládli souboji jezdců o titul mistra světa.

Taková úspěšná formule přímo vybízí k tomu, aby se jí někdo "inspiroval". Ideálně někým, kdo nemusí vymýšlet žádné psí kusy, protože používá stejný motor. Ano, řeč je o týmu Force India. Vlastně pardon, už od srpna 2018 Racing Point.

Když se formule Racing Point RP 20 v únoru poprvé objevila na testech v Barceloně, okamžitě získala lehce pejorativní označení "růžový Mercedes". A není se čemu divit. Monopost vypadá jako identické dvojče vítězného Mercedesu W10 z loňské sezony.

Pouhá kopie, nebo už nedovolený plagiát?

Majitel týmu Lawrence Stroll se zřejmě nechal inspirovat světem módy, v němž vydělal své jmění. Podle hesla "kopírování nezabíjí formuli 1" zakázal svým inženýrům kreativní myšlení, rozdal jim fotky Stříbrného šípu ze všech možných úhlů a pauzovací papíry na vykreslení přesné kopie.

V seriálu, kde jsou zakázány zákaznické vozy a oficiálně se místo soutěže týmů vyhlašuje přímo Pohár konstruktérů, to zní zvláštně, leč v tomto případě metoda CTRL+C a CTRL+V není zakázána. Prostě co je vidět, to může konkurence využít do alelujá.

Jenže kosa narazila na kámen u jednoho na první pohled malicherného detailu. Jmenuje se brzdový kanálek a je umístěn na vnitřní straně disku obou předních kol. Tento malý element je jedním z klíčových prvků aerodynamiky současné F1 a zároveň slouží k chlazení brzd.

Podle Renaultu, který podal protest, nejsou kanálky shodné jen zvenku, ale zkopírovaná je i jejich vnitřní struktura. Což podle fotky prostě neuděláte.

Porovnání brzdových kanálků u loňského Mercedesu a letošního Racing Pointu:

Všechno se má rozseknout za tři týdny. Pokud by experti Mezinárodní automobilové federace FIA zjistili, že Racing Point porušil pravidla a vzali by mu dosavadní výsledky, máme zaděláno na pěknou právní bramboračku.

Černá jako symbol

Po růžovém Mercedesu se před skutečným startem sezony F1 zjevil jiný, černý. Ne, že by další stáj okopírovala stroj z Brackley. To se tým úřadujících šampionů přidal k celosvětovému boji proti rasismu.

Jezdci před GP Rakouska F1 2020
Jezdci před GP Rakouska F1 2020 | Foto: Reuters

Jasným lídrem je v tomto případě Lewis Hamilton. Jediný pilot tmavé pleti v závodním poli Grand Prix přemlouvá závod co závod všechny své soupeře k tomu, aby poklekli a podpořili tak hnutí Black Lives Matter (BLM). Boj proti rasismu je samozřejmě chvályhodná věc, ale tahle forma zvolená zrovna v F1 vypadá poněkud křečovitě. Vždyť v domovině hnutí BLM, Spojených státech, nepoklekávají piloti ani před závody NASCAR ani IndyCar.

Hamilton hovoří o diverzitě téměř v každém rozhovoru a nebrání se kritizovat ani špičky F1 a FIA. Ovšem na rozdíl od jiných sportovních zvěstovatelů mu výlety mimo sportovní svět neberou elán a chuť být úspěšný v tom, co umí nejlépe.

A šestinásobný mistr světa "kočírovat" formuli 1 skutečně umí. I když máme za sebou jen tři závody z plánovaných cca 13 až 15, je z něj opět největší favorit na titul. To by byla koruna číslo sedm, čímž by zase jednou vyrovnal Michaela Schumachera. Ať by porovnání obou legend dopadlo jakkoliv, Hamilton je už teď extratřída.

 

Právě se děje

před 14 minutami

OKD se připravuje na obnovení těžby, navýší počet zaměstnanců v dolech

Zaměstnanci těžební společnosti OKD začnou od pondělí připravovat všechna pracoviště černouhelné firmy na opětovné obnovení těžby. Ve všech dolech byla na několik týdnů přerušena kvůli koronavirové nákaze, která se mezi horníky rozšířila.

"Od pondělí 10. srpna začínají důlní zaměstnanci OKD připravovat pracoviště na obnovení těžby po několikatýdenní odstávce. Musíme zkontrolovat veškerá zařízení, stroje a tak dále. Jakmile bude vše v pořádku, těžbu spustíme na všech čtyřech lokalitách. Mělo by se tak stát během několika dní," řekla mluvčí společnosti Naďa Chattová.

Dodala, že od pondělí se tak začne postupně navyšovat počet důlních pracovníků o stovky. Podle mluvčí se do práce po prodělaném onemocnění koronavirem vrátilo už přes 800 zaměstnanců.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Jižní Koreu sužují povodně kvůli monzunovým dešťům, vyžádaly si již 30 obětí na životech

Nejméně 30 obětí už si vyžádaly záplavy způsobené silnými monzunovými dešti, které už přes měsíc sužují Jižní Koreu. Více než 3700 lidí přišlo kvůli nim o střechu nad hlavou a nejméně 12 osob se pohřešuje. Informovala o tom dnes agentura AP s odvoláním na korejské ministerstvo vnitra.

Voda zaplavila v Jižní Koreji obytné čtvrti i zemědělskou půdu a poškodila stovky silnic a mostů. Na řadě míst jsou hlášeny sesuvy půdy, které zničily řadu domů.

Povodně sužují i metropoli Soul, kde se rozvodnila řeka Han. Ve městě Kwangdžu na jihu země muselo být zrušeno několik místních leteckých spojů poté, co voda zaplavila runvej, informoval server televize Channel News Asia (CNA).

Podle CNA trvají vydatné deště v Jižní Koreji už skoro sedm týdnů a jsou nejdelšími monzunovými dešti v této zemi od roku 2013. Meteorologé očekávají pokračování lijáků i v dalších dnech.

Zdroj: ČTK
Další zprávy