Stačila malá strkanice na startu Velké ceny Británie a Alfa Romeo čínského nováčka se proměnila v neřízenou střelu.
Insane angle of the Zhou crash #BritishGPpic.twitter.com/vQwupusoJW
— Arsenal Presser (@APresserV2) July 3, 2022
Kus cesty Čou Kuan-jü absolvoval po hlavě, načež jeho monopost začal dělat ve štěrkové únikové zóně přemety. Potom zapadl jako do šuplíku mezi dvě ochranné zóny.
O tom, že systém ochrany hlavy halo sice není pěkný, ale zachraňuje životy, není sporu. Ostatně podobně jako pilot Alfy Romeo mu může za mnohé vděčit téhož dne v závodě F2 na Silverstonu Roy Nissany.
27letému Izraelci se doslova projel po hlavě mladičký Nor Dennis Hauger, jehož stroj katapultoval do vzduchu obrubník po kolizi zaviněné Nissanym.
The Halo saves another driver's life as Roy Nissany is saved from a potentially fatal crash, a kerb launching Dennis Hauger's PREMA Racing car straight towards his head at Silverstone.
— JayCaulls (@JayCaulls) July 3, 2022
Should kerbs be next on the agenda, in the ever evolving safety standards of motorsport?#F2 pic.twitter.com/djt3xfCtoa
Takže pozitivní roli "svatozáře" máme odškrtnutou.
Zbývá tu ovšem jedno velké "ale". Celá slavná ochrana hlavy mohla být Čou Kuan-jü platná jako veverce louskáček, pokud by monopost zaklíněný mezi bariéru z pneumatik a zídkou s ochrannou sítí začal hořet.
V té chvíli by totiž nebylo nijak možné pilota Alfy Romeo rychle vyprostit. Číňan seděl bezmocně uvězněný v kokpitu s hlavou opřenou o svodidla. Odtud by se nedostal ani David Copperfield…
"I’m ok, all clear." ❤️
— Wide World of Sports (@wwos) July 3, 2022
Chinese driver Guanyu Zhou survived one of the most shocking crashes in F1 history overnight, seen here still stuck in his car at Silverstone. 😱🏎️
📖 MORE: https://t.co/xOpSsdpNMM#9WWOS #F1 pic.twitter.com/JcQHPWSjSE
Jako první na to upozornil bezprostřední svědek a účastník hromadné bouračky v Silverstonu George Russell. "Bylo hrozné, v jaké pozici byl (Čou Kuan-jü) zaseknutý. S tím by nešlo nic udělat. Budeme muset udělat všechno proto, aby se auta nemohla ocitnout v takové pasti. Mezera mezi jednotlivými bariérami musí zmizet," uvedl pilot Mercedesu.
V nádržích F1 po startu je 100 kg paliva. A ono je něco jiného, když začne hořet vůz, který proletěl bariérou, jako v případě Romaina Grosjeana před dvěma lety v Sáchiru, než totálně zaklíněný monopost.
Případů, kdy takhle pilot uhořel, zná historie šampionátu celou řadu. Bylo by zbytečné, aby v dnešní době vymožeností typu halo přišla podobná, úplně zbytečná tragédie.