Komentář - Víkendová Velká cena Ázerbájdžánu přinesla novinku v podobě faktického osamostatnění sprintů. V sobotu dopoledne měly vlastní kvalifikaci a už nerozhodovaly o postavení na startu nedělní Grand Prix.
Kdo čekal, že sobotní odpolední bitva o osm bodů za vítězství díky tomu dostane šťávu, ten se mýlil. Boj o vedení byl zajímavý jen do chvíle, než Sergio Pérez šlápl na plyn a o parník rychlejší Red Bull předjel Ferrari vítěze kvalifikace Charlese Leclerca.
Maxi Verstappenovi v tom zabránila jen díra v monopostu, kterou utržil po kolizi s Mercedesem George Russella, takže obhájce titulu dojel třetí.
Close-up in parc ferme shows the extent of the damage on @Max33Verstappen's car, apparently from the battle with Russell during he beginning of the sprint.#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/Pgjpg0E8nD
— Peter Leung (@BaronVonClutch) April 29, 2023
"Myslím, že to nejsou žádné pořádné závody, spíš hazard. Ve Vegas budu mít větší úspěch, když půjdu do kasina," prohlásil Nizozemec.
"Miluju závodění, jsem čistokrevný závodník. Myslím, že tohle je spíš pro show. Samozřejmě je důležité mít zábavu, ale když jsou všechna auta blíž, vytvoříte stejně lepší show, než když se to snažíte dělat takhle," dodal.
A tady evidentně uhodil hřebíček na hlavičku. Revoluce ve sprintech, kterých bude letos ještě pět, vznikla hlavně s cílem zavařit peoplemetry i v sobotu, kdy se jinak jezdí třetí trénink a kvalifikace.
Podle nového sprintového formátu zbylo jezdcům a závodním inženýrům ke sběru dat jen jedno jediné páteční měřené kroužení po trati. Druhý trénink totiž nahradila kvalifikace na Velkou cenu.
Sobotní trénink číslo tři zase vystřídala kvalifikace sprintu, tzv. "shoot-out". Tedy opět trojfázový boj o pole position, ale se zkráceným časem pro každý segment.
Pro fanoušky to může být zajímavá změna, protože po celé tři dny se o něco jelo. Ale v ázerbájdžánském pedoku bylo vidět často rozpačitý kukuč jak od jezdců, tak od členů technických týmů.
Jenže vedením formule 1 stále otřásá "efekt Drive to Survive". Série Netflixu nastartovala raketový boom zájmu o šampionát hlavně v USA. Proto promotér Liberty Media kuje železo, dokud je žhavé.
Loni stoupla sledovanost závodů za mořem na stanicích ESPN, ESPN2 a ABC, které se o přenosy dělí, o plných 28 procent. A to ve chvíli, kdy televizím obecně ubývá diváků.
Uvidíme, co všechno si americká firma připraví pro svou "vlajkovou loď". Závod v Miami, který loni v USA připoutal k obrazovkám přes 2,5 milionu diváků, se jede už tuto neděli. Loni to bylo umělé vinylové moře se skutečnými jachtami, čím překvapí Američané letos?