Praha, Singapur - Chtěl moc, nemá nic! Tak by se dala ve stručnosti shrnout kraťoučká anabáze Sebastiana Vettela v nedělní Velké ceně Singapuru formule 1.
Čtyřnásobný mistr světa tak moc touží po tom získat pro Ferrari po deseti letech vysněný titul mistra světa, že jde s rizikem až za hranu. Po kvalifikaci to vypadalo, že v pohodě dožene tříbodovou ztrátu na aktuálního lídra seriálu Lewise Hamiltona z Mercedesu a ještě si udělá pěkných pár bodíků "foršuš".
Stačilo jen pár vteřin od zhasnutí startovních světel a přišla katastrofa, která možná rozhodne celý šampionát. Místo vedení je tu po Britově nečekaném triumfu rázem největší rozdíl v čele za celý letošní rok - 28 bodů.
Formule 1 v Singapuru v dešti je běžná asi tak jako ledová plochá dráha v Bužumbuře. V přístavních ulicích pod umělým světlem letos pršelo poprvé v desetileté historii této Grand Prix. Vjezd do první zatáčky dokázal, že to byla pro jezdce past.
Havárie po startu GP Singapuru:
WHOOPSIE pic.twitter.com/x0QR4ojAvr
— iGP Manager (@iGPManager) September 17, 2017
Otázkou ovšem je, nakolik v karambolu dvou Ferrari a jednoho Red Bullu (a ještě jako dohra nevinného McLarenu) hrála roli voda na trati a nakolik jankovitý Vettel.
Právě pilot Ferrari stál na pole position a měl zaděláno na návrat do čela mistrovství světa. Vedení v závodě si chtěl pojistit tím, že hned po startu zavře vedle něj v první řadě stojícího Maxe Verstappena. Jenže co čert nechtěl, na vodě extrémně dobře odstartoval Vettelův týmový parťák Kimi Räikkönen.
Po pár desítkách metrů se tak stále ještě teenager v kokpitu Red Bullu ocitl v rudém klinči - zprava ho Vettel směroval na levou stranu, kde se ale už snažil protáhnout "Iceman". Verstappen tak dostal postupně ránu od obou Ferrari a jejich piloti si ještě pobouchali monoposty navzájem.
Nizozemec a Räikkönen skončili okamžitě, Vettel s poničeným vozem ještě doskákal do třetí zatáčky, s autem prakticky bez brzd narazil do ochranné zídky a přes veškerou snahu to znamenalo konečnou i pro něj.
Jak už to tak bývá, strhla se vlna komentářů po vzoru známé české lidovky "Já ne, já ne, to ty, to ty!". Vettel se tvářil jako naštvané dítě, kterému sebrali hračku. Verstappen prohlašoval cosi o tom, že Němec by si měl zajít na oční. Ferrari na svém Twitteru označilo za viníka mladého Nizozemce. A Räikkönen? Ten věren své povaze raději mlčel, protože jinak by musel týmového kolegu poslat přinejmenším do háje.
Kdo má pravdu? Ředitelství závodu se zachovalo jako chytrá horákyně, startovní melu označilo jako závodní incident a trestat se nebude. Za to může být nejvíc vděčný Vettel, protože trestné body v "řidičáku F1" se mu povážlivě hromadí. A nervozita s blížícím se koncem sezony (chybí už jen šest Grand Prix) graduje…
Havárie po startu GP Singapuru ještě jednou, tentokrát i pozpátku:
A decisive twist in the title race...? pic.twitter.com/6SyRlZQuMk
— Formula 1 (@F1) September 18, 2017
A byl to právě pilot Ferrari, kdo si i podle názoru většiny expertů za singapurskou nulu (a celou havárku) může sám. Příliš moc se soustředil na zablokování Verstappena a vůbec si neuvědomoval, že se vedle něj může ocitnout ještě jiný monopost.
"Občas mám pocit, že zapomíná, že auto nekončí tam, kde končí jeho helma," prohlásil Mark Webber, Vettelův bývalý týmový kolega z Red Bullu.
Hlas nevýkonného šéfa Mercedesu a trojnásobného mistra světa Nikiho Laudy můžeme tentokrát brát jako objektivní, protože bouračka se jeho svěřenců nedotkla: "Startovní havárii zavinil Vettel. Tím, jak se cpal doprostřed, způsobil řetězovou reakci."
Ze singapurské šlamastyky by si měli vzít ponaučení všichni piloti. V posledních letech jako by se ztrácela vzájemná úcta a hromadí se zbytečné kolize. Spolu s šampionem F1 i IndyCar Nigelem Mansellem můžeme jen povzdechnout: "Tolik bouraček v tak krátké době je nepřijatelné. Jezdci se musí chovat zodpovědně."