Praha - Který jezdec se v posledních letech nejrychleji šplhá po žebříčku pilotů podle ujetých kol v čele Velkých cen formule 1? Je z Německa, ale nejmenuje se Nico Rosberg. Je to Bernd Mayländer.
Že vám toto jméno nic neříká? Ale mělo by. Sice v závodním monopostu neabsolvoval ani jednu Grand Prix, přesto řídí jeden z nejdůležitějších vozů v pedoku F1 - safety car.
S úvodem Velké ceny Británie, která začala právě několika okruhy pod taktovou 45letého jezdce za volantem stříbrného Mercedesu s oranžovým majáčkem, jelo zaváděcí vozidlo od své premiéry před 43 lety před závodním polem plných 743 kol.
Alespoň tak to spočítal milovník formulových statistik, jenž pod přezdívkou Fart_Leviathan působí na sociální síti reddit. Přitom plných 637 okruhů odkroužil Mayländer, jenž v této funkci působí už sedmnáctou sezonu.
Jen samotný Němcův výkon by stačil na 31. pozici historických tabulek. Sečteme-li jeho kola se všemi předchůdci, mezi něž se řadí i vítěz Rallye Monte Carlo Jean Ragnotti, trojnásobný král 24 hodin Le Mans Marcel Fässler či pětinásobný pilot nejlepšího vozu ve třídě z téhož závodu Oliver Gavin, čítá to celkem 743 kol.
Safety car by se v pořadí lídrů formule 1 podle počtu kol v čele zařadil na slušné 27. místo. Co je ještě větší paradox, hned jedenáct mistrů světa formule 1 vedlo Grand Prix kratší dobu než Mayländer a spol. - Jody Scheckter, James Hunt, Jacques Villeneve, Alan Jones, Keke Rosberg, Emerson Fittipaldi, Denny Hulme, Jochen Rindt, Giuseppe Farina, John Surtees, Mike Hawthorn a Phil Hill.
V Silverstone rozjetý Lewis Hamilton málem narazil do zaváděcího vozidla:
LAP 6/52: Lewis Hamilton gets nice and close to say goodbye to the Safety Car 😮 😣 😱 #BritishGP pic.twitter.com/aLRHxRqjRD
— Formula 1 (@F1) July 10, 2016
Význam zaváděcího vozidla v uplynulých sezonách výrazně vzrostl. Z celkového počtu 212 "vypuštění" auta s majáčkem jich fanoušci za posledních deset let viděli hned 122. To znamená pravděpodobnost žluté fáze ve čtyřech ze šesti Velkých cen.
A to ještě musíme připočíst více než desítku okruhů absolvovaných pod novým pravidlem virtuálního safety car. Tedy dobrovolného zpomalení na předepsanou maximální rychlost bez nutnosti vyjetí nějakého speciálního vozu z boxů.
Vsadíte si, že safety car vyjede na trať i tuto neděli na Hungaroringu?