VIDEO F1 se s Evropou rozloučí v Monze. Rychle a zběsile

Radek Vičík Radek Vičík
4. 9. 2013 13:15
Super rychlý italský okruh v Monze chyběl v kalendáři formule 1 pouze jedinkrát.
Projeďte se s loňským vítězem Lewisem Hamiltonem, tehdy ještě v McLarenu, po super rychlém okruhu v Monze. | Video: youtube.com

Monza - Nebýt roku 1980, tak se okruh v italské Monze může pyšnit neuvěřitelným primátem, nechyběl by v žádné sezoně formule 1.

Ale i tak je 62 Velkých cen na jediném okruhu rekordem, k němuž ostatní trati (s výjimkou Monaka) jen pokorně vzhlížejí.

Co je na Autodromo Nazionale Monza, umístěném v Královském parku ležícím jen pár desítek minut jízdy autem z centra Milána, tak úchvatného? Je to jeho jednoduchost téměř dokonale skloubená s atraktivitou.

Pozor na gumy

Monza má sice jen 11 zatáček, a to z poloviny šikany, ale propojené jsou dlouhými rovinkami, které slibují rekordní maximální rychlost. Navíc zatáčky Curva Grande a hlavně legendární Parabolica jsou velmi rychlé, což klade velké na roky na jezdce i pneumatiky.

Pro Pirelli je to domácí závod, takže se italská firma chce vyvarovat problémům, jaké ji trápily hlavně v Silverstone.

"Dlouhé rovinky a rychlé zatáčky vyvíjejí mnoho energie, která je přenášena na pneumatiky. V případě nepozornosti tak může docházet k přehřívání a puchýřovatění. Této problematice se týmy budou věnovat hlavně v pátek. Testována nebude jen rychlost pneumatik, ale také jejich výdrž," řekl Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli.

Chrám rychlosti

Není náhodou, že právě v Monze padl dosud platný závodní rychlostní rekord F1. Antonio Pizzonia se roku 2004 řítil za volantem svého Williamsu po rovince rychlostí 369,9 km/h.

I když pravidla pak monoposty zpomalila, i tak se po Monze jezdci stále řítí rychlostí přes 340 km/h.

Naturelu trati odpovídá i nastavení vozů, které směřuje k maximálnímu přítlaku.

"Cítím se, jako když se vracíme zpátky ke kořenům závodění. Auto dostane úplně jiné aerodynamické prvky než na jiných tratích, abychom přítlakem získali maximum z dlouhých rovinek," vysvětlil Lewis Hamilton z Mercedesu. Britský pilot přitom za volantem McLarenu loňskou Velkou cenu Itálie vyhrál.

Základní data okruhu Monza:

Délka: 5,793 km
Počet kol: 53
Délka závodu: 306,720 km
Nejrychlejší kolo v Grand Prix: 1:21,046 min., Rubens Barrichello, 2004
Počet zatáček: 11
Maximální rychlost: 341 km/h
Průměrná rychlost: 236 km/h
Spotřeba paliva: 62 l/100 km
Vítězové z posledních pěti let: 2012 - Lewis Hamilton (McLaren), 2011 - Sebastian Vettel (Red Bull), 2010 - Fernando Alonso (Ferrari), 2009 - Rubens Barrichello (Brawn), 2008 - Sebastian Vettel (Toro Rosso).

 

Právě se děje

Další zprávy