Formule 1 v Evropě schází na úbytě. V ohrožení je i Monza

Radek Vičík Radek Vičík
3. 9. 2015 6:00
Nedělní Velkou cenou Itálie se formule 1 končí šňůra pěti evropských závodů a seriál se loučí s tradičními pořadatelskými zeměmi. "Starý kontinent" už přišel o svoji dominanci v kalendáři Grand Prix.
Monza nabízí rok co rok řadu karambolů v zákeřné první šikaně po startu,
Monza nabízí rok co rok řadu karambolů v zákeřné první šikaně po startu, | Foto: Reuters

Monza - Nedělní Velkou cenou Itálie se formule 1 pro letošní sezonu rozloučí s tradičními pořadatelskými zeměmi ze západu a jihu Evropy, které byly od prvních ročníků pilířem seriálu.

"Starý kontinent" už přišel o svoji dominanci v kalendáři Grand Prix, letos se zde jede ani ne polovina vypsaných podniků. Ještě před dvaceti lety byl poměr 11:6 ve prospěch Evropy.

Legendární okruh v Královském parku v Monze patří k těm čtyřem z premiérové sezony 1950, které přes různé peripetie přežily 65 let existence formule 1 a jezdí se na nich i letos. Těmi dalšími "mušketýry" jsou trati v Silverstonu, Monaku a Spa-Francorchamps. Jenže k nim se přidaly už jen Grand Prix Španělska, Maďarska, Rakouska a Ruska.

V Německu pořadatelé nesehnali na letošní Velkou cenu dost peněz a po kdysi tradičních podnicích v Nizozemsku, Francii, Portugalsku či Švédsku je dávno veta. A to už vůbec nemluvíme o Grand Prix San Marina a Evropy, které bývaly oblíbenou zástěrkou pro druhý závod v Itálii respektive Německu, Velké Británii či Španělsku.

Příští rok se pozice Evropy trochu vylepší návratem Německa a premiérovým podnikem v Baku. Ale upřímně, co je to za nový evropský podnik, když je na něj blíž z Dillí než z Paříže a Londýňané uletí stejnou vzdálenost jako bhútánský král?

Evropa není klíčová, ať žije USA

Ale bosse formule 1 Bernieho Ecclestona stesky evropských fanoušků nijak netrápí. Pro něj je nejdůležitější profit cirkusu zvaného formule 1. V Asii je teď celá řada lukrativních trhů, které o svoji Grand Prix stojí. Navíc nesmíme zapomenout na Britův věčný sen konečně se usadit v USA, které "evropskou" formuli 1 s výjimkou Austinu blízko mexických hranic stále nějak nechtějí přijmout.

"Věřím tomu, že dokážeme americké fanoušky zaujmout, jedná se o jeden z nejperspektivnějších trhů pro naše marketinkové partnery," doufá Ecclestone.

Namále má také Monza, protože 84letý britský impresário se moc nemá k prodloužení kontraktu, jenž pořadatelům vyprší příští rok. Pomoci má i regionální vláda Lombardie. O místo slavné trati v kalendáři se totiž se už hlásí trať v Imole umístěná v boloňském regionu jen 90 kilometrů od sídla Ferrari v Maranellu.

"Doufám, že o ni nepřijdeme. Ale je tu reálná hrozba, že můžeme," řekl tajemně Ecclestone o budoucnosti formule 1 v Monze.

Velká cena Itálie formule 1 na legendární Monze startuje v neděli ve 14:00 hodin našeho času a sledovat ji můžete v našem online přenosu ZDE. Závod vysílají stanice Sport1 a Sport2.

 

Právě se děje

Další zprávy