Enge cítí, že ho havárie posílila

SportPlus
2. 6. 2007 0:00
Praha - Pouhé dva měsíce uplynuly od vážné havárie Tomáše Engeho v americkém St. Petersburgu. A český jezdec je opět v plné akci na okruzích.
Tomáš Enge u vozu Aston Martin DBR9, s nímž absolvuje závod 24 hodin Le Mans.
Tomáš Enge u vozu Aston Martin DBR9, s nímž absolvuje závod 24 hodin Le Mans. | Foto: BPA/Prodrive

Teď má před sebou velkou výzvu v podobě šestého startu ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

Díky nedobrovolnému odpočinku se Enge cítí jako znovuzrozený a připravený se poprat o vítězství ve třídě GT1.

A v továrním Aston Martin DBR9 stáje Prodrive opatřeným  "bondovským" startovním číslem 007 má velmi zkušené parťáky.

Pojede s ním Nizozemec Peter Kox, s nímž se zná z dlouhé řady závodů sportovních vozů, a Brit Johnny Herbert. 43letý expilot F1 vyhrál 24 hodin v Le Mans v roce 1991 za volantem prototypu Mazda 787 .

Z nemocnice vyšel "nový Enge"

Český jezdec je velmi rád, že se na start svého nejoblíbenější závodu bude moct postavit, i když před osmi týdnu tomu věřil málokdo.

"Samozřejmě, že jsem moc šťastný. Když jsem se po bouračce v St. Pete probral, kromě obav o zdraví jsem hned myslel na Le Mans. Byl to pro mě hlavní impuls k uzdravení," řekl Enge na stránkách BPA.

Touha po čtyřiadvacetihodinovce byla opravdu silná. "Původní předzvěst lékařů určovala můj návrat k závodům na červenec. Ale já věřil, že to musí jít dřív. Podřídil jsem tomu všechno a podařilo se to. Bylo to pro mě velmi důležité životní období."

Kromě myšlenek na Le Mans dostal jediný český účastník závodů formule jedna dost času i na přemýšlení o životě. Jak říká, hodně věcí si ujasnil.

"Při léčení a rehabilitaci jsem si odpočinul jako už dlouho a mohl jsem v klidu přemýšlet o řadě věcí. Teď se cítím fakt báječně. Těžko popsat ten pocit, ale je to něco, jako by tu stál nový Tomáš Enge," prozradil.

Navíc na vlastní kůži zažil, jak silná může být lidská solidarita. "Poznal jsem, jaké to je, když vám někdo pomáhá v kritické situaci.Výborní lékaři v americkém Indianapolis, moje sestra Lucie, která za mnou přiletěla a celou dobu se o mě starala, můj bývalý týmový šéf z Indy Car Series John Barnes, který mi poskytl svůj dům a samozřejmě fanoušci a kamarádi, jejichž podpora se "valila" internetem či esemeskami."

Do kolotoče závodů se vrátil už 20. května. A závodě série ALMS v Salt Lake City hned s Ferrari F430 vyhrál svoji třídu GT.

"Byl to pro mě v období uzdravování jakýsi bonus. Jakmile mi lékaři řekli, že můžu závodit už v Utahu, pocítil jsem neuvěřitelné štěstí a motivaci. Nejen kvůli sobě, ale i pro lidi z týmu," pochvaloval si liberecký rodák.

Sexy Aston Martin s klimatizací

Na to, že stále mění jeden vůz za jiný, si už Tomáš Enge zvykl. Takže přechod z Ferrari nižší třídy GT do výkonnějšího Aston Martinu nebere jako velký problém.

Tomáš Enge je se svým Ferrari 430GT v čeel skupiny vozů v záodě ALMS v Salt Lake City.
Tomáš Enge je se svým Ferrari 430GT v čeel skupiny vozů v záodě ALMS v Salt Lake City. | Foto: BPA

Vůz se oproti tomu, se kterým v Le Mans závodil loni, příliš nezměnil. "Máme nové aerodynamické prvky, které ale divák ani nepostřehne, protože jsou na podvozku. Čeho si ovšem všimne snad každý, jsou nová zpětná zrcátka. Moc se mi líbí. Připadnou mi, no, jak to říct sexy. Ano to je ten správný výraz," usmívá se úspěšný pilot vytrvalostních závodů.

Další povinnou novinkou je od letošku klimatizace. "Pokud bude takové vedro jako třeba předloni, určitě se  bude hodit, nicméně má nevýhodu v tom, že ubírá motoru výkon."

Zatímco Petera Koxe potkává na okruzích už léta, Johnny Herbert byl pro Engeho velkou neznámou.

"Je to výborný "týpek". Není snad věty, v níž by nejiskřil jeho osobitý humor. Takže jako člověk je skvělý a o jeho závodnickém kumštu není moc co povídat. Jeho životopis hovoří jasnou řečí, Johnny je velký pilot i osobnost,"pochvaluje si nového parťáka.

Jezdci si rozumí a už si rozdali role. Enge by se měl pokusit zajet co nejlepší čas v kvalifikaci.

"Mělo by to tak být, velmi rád bych prodloužil svůj rekord v počtu pole position kategorie GT1. Ale teď se to nedá jasně říci. Rozhodne se až po volných trénincích," přiblížil situaci v týmu.

Úloha kvalifikačního jezdce je důležitá pro samotný závod, protože souvisí přímo s rozdělením posádky.

"Máme to jasně rozdělené. Jeden pilot má na starosti kvalifikaci, další rozjíždí závod a třetímu patří poslední fáze, čili cíl. Někdy si říkám, že bych rád okusil role kolegů, více asi dojezd, protože poslední okamžiky před čtvrt milionem diváků jsou neuvěřitelné. Ale nestěžuji si."

Tomáš Enge v boxech v Le Mans v roce 2006.
Tomáš Enge v boxech v Le Mans v roce 2006. | Foto: Reuters

Tomáš Enge závody v Le Mans miluje a nedá na ně dopustit. "Le Mans je show. Velká show, která trvá celý týden. Právě pro onu výjimečnou atmosféru jsem si  závod tolik oblíbil. Technické přejímky stejně jako naše představení se konají ve středu města,  všude davy fanoušků. Velká část diváků bere Le Mans jako dovolenou. Přijedou na týden či ještě déle a vše si naplno užívají."

A dokáže na téhle kráse najít vůbec nějaké minus? "Asi jen když vás zastaví  porucha či havárie. Když vidíte, že velké snažení celého týmu přichází vniveč. To je pak hrozný pocit zmaru a beznaděje."

Tomáš Enge ale věří, že v neděli 17. června odpoledne jej nepřepadne zmar, ale radost z úspěchu jeho týmu.

"Můj cíl je jediný. Vítězství v kategorii GT1. Bude to třetí start Aston Martinu za sebou, přičemž vždy jsme byli nejrychlejší, ale výhra nám pokaždé unikla. Věřím, že teď se to podaří," uzavírá tovární pilot Aston Martinu.

 

Právě se děje

Další zprávy