Spa-Francorchamps - Let na plný plyn do kopce rychlostí 370 km/h. Přetížení 4G. Dlouhatánská levá zatáčka a za ní hned pekelně rychlá pravá. Vítejte v Eau Rouge, ráji pilotů formule jedna.
Jestli je nějaká trať, kterou jezdci opravdu oplakali, když (naštěstí jen na chvíli) zmizela z kalendáře šampionátu, tak je to belgické Spa-Francorchamps.
Jeden z posledních reliktů "staré dobré doby závodění", přírodní okruh v ardenském lese se řadí k těm nejoblíbenějším.
"Všichni jezdci ho mají rádi," pochválil Spa při své středeční návštěvě Prahy italský pilot Giancarlo Fisichella. "Je to trať plná výzev."
Článek pokračuje pod infografikou
Tou první je jeho délka, sedm kilometrů je dneska výjimkou. Další je rychlost, a tou určitě ne poslední a určitě ne nejmenší - Eau Rouge.
Z téhle zatáčky se za léta stal symbol belgického okruhu a legenda, s níž snese srovnání jen málokterá další: Parabolica v Monze či Corkscrew v Laguna Seca. Nebo na druhé straně extrémně pomalá vlásenka Grand Hotel v Monaku.
V čem je právě Eau Rouge, na niž navazuje zatáčka Radillion, tak jedinečná? Jezdci se musí v jedné chvíli vyrovnat s rychlostí, přetížením a ještě se držet ideální stopy. Ta je důležitá pro výjezdy do nejdelší rovinky, kde je ideální šance pro předjíždění.
"Z kokpitu nevidíte, kde je výjezd. Když se dostanete na horizont, netušíte, kam se to řítíte. Je to klíčová zatáčka pro kvalifikaci i pro Grand Prix, protože za ní je dlouhé rovinka do kopce. Tam můžete ztratit hodně času," říká o Eau Rouge obhájce titulu Fernando Alonso.
"Je hodně zvláštní, ale taky hodně zábavná," dodal Španěl.
Eau Rouge byla pojmenována podle stejnojmenného potoku, který se právě na jejím místě poprvé s okruhem ve Spa-Francorchamps potkává. Ale s říčkou toho má její průjezd společného asi jako kajak a závodní raketový člun.
Není se tedy čemu divit, že je to místo častých havárií. A některé z nich byly i tragické. Například v roce 1985 zde při závodu sportovních prototypů zahynul talentovaný Němec Stefan Bellof.
Z pilotů formule jedna si v Eau Rouge svoje drama prožili Alex Zanardi v roce 1993, o šest let později zde v kvalifikaci krátce po sobě bourali oba piloti BAR Jacques Villeneuve a Ricardo Zonta.
Exmistr světa Villeneuve o té velké ráně do svodidel hovoří dodnes jako o "svojí nejlepší havárii v kariéře".
Eau Rouge může přinést další dramata, Velká cena Belgie se jako jejich zdroj přímo nabízí.