Hoří ostrý boj o závodníky. Dakar nabízí vlastní cestovku, Africa Eco Race slevu na startovném

Radek Vičík Radek Vičík
7. 6. 2018 13:57
Dvě velké dálkové soutěže se konají v lednovém termínu. Zatímco Rallye Dakar se jede už roky na jihu Ameriky, Africa Eco Race zůstává věrná tradici.
Rallye Dakar sází na návrat ke kořenům, tedy do písku.
Rallye Dakar sází na návrat ke kořenům, tedy do písku. | Foto: Eric Vargiolu / DPPI / Red Bull Content Pool

Praha - Exponovaný lednový termín, jedna akce s tradičním jménem, druhá na tradičním místě. Tak jsou rozdány karty v souboji dvou velkých dálkových soutěží: Rallye Dakar a Africa Eco Race.

Dakar si za uplynulých 40 let vydobyl pozici legendy, která prověří kvalitu závodníků i strojů. Ovšem po odchodu z Afriky počínaje ročníkem 2001 se na jihoamerickém kontinentu potýká s celou řadou problémů. Mezi nejkritizovanější patřily průtrže mračen hlavně v Bolívii, z toho plynoucí zrušené etapy a nekonečné kilometry přejezdů na úkor ostrých měřených úseků.

Proti tomu stojí relativně mladý podnik, který před devíti lety doslova vydupala ze země bývalá hvězda Dakaru - Jean Louis Schlesser.

V ruce má trumf v podobě exkluzivní smlouvy na pořádání rallye v zemích na trase "starého" Dakaru (tedy z Evropy do hlavního města Senegalu) v lednovém termínu. Ten je stále nejlepší dobou pro konání takové akce a zároveň tak blokuje případný návrat konkurence zpět "domů".

Na Dakar s dakarskou cestovkou

Přesto si Rallye Dakar v mediální bitvě drží jasnou převahu. Ale šéfové promotérské organizace A.S.O. si jsou vědomi, že nemají nic předplaceného do budoucnosti. Už proto, že se itinerář rallye v roce 2019 smrskne jen na Peru.

Pořadatelé to prezentují pozitivně jako návrat k africkým písečným kořenům, ale už se objevují reptalové, kterým je jeden stát a deset etap za ty peníze (hovoříme o desítkách tisíc eur za jednoho člověka) málo.

Proto také při nedávné prezentaci v Praze (která byla součástí celosvětového turné ambasadorů A.S.O.) představili další novinku. Je jí dceřiná firma Voyages Sports Organisation (V.S.O.), taková "cestovka na Dakar". Amatérům i profesionálním závodním týmům nabízí vytvoření rozpočtu cesty podle jejich finančních možností včetně výběru kvality hotelu a dopravy po Peru.

Výhodou pro české závodníky (a jejich týmy), kteří letos byli pátou zemí co do počtu účastníků na Rallye Dakar, je i speciální letadlo vypravené z Prahy do Peru. Zde je možnost vzít si s sebou zavazadla až o dvojnásobné váze, než kolik dovolují běžné linky.

Vedle servisu pro závodníky V.S.O. nabízí pro jejich partnery zážitkové pobyty uprostřed peruánské pouště. Ovšem s veškerým luxusem, jaký je v takové destinaci možný.

Do Afriky pro zážitky a se slevou

Jak na to reaguje africká konkurence? Schlesser především zdůrazňuje, že účastí na Africa Eco Race se závodníci přibližují duchu původní Rallye Paříž - Dakar, byť ani tady už nechybějí vymoženosti v podobě internetového připojení v bivaku. To je koneckonců v době on-line zpravodajství nezbytné, jinak by se o soutěži vůbec nevědělo.

Africa Eco Race začala jako protitah na kroky A.S.O. "lovit dušičky" přes nabídku slevy na startovném. Ovšem i tady platí, že "sleva není zadarmo". Dostanou ji ti jezdci v autech, buginách a kamionech, kteří se počátkem září zúčastní Turkmen Desert Race v Turkmenistánu.

Trať připravuje trojnásobný vítěz Dakaru René Metge a bude rozdělena do pěti etap o celkové délce kolem 1500 kilometrů. Trasa povede i přes černou poušť Karakum, která má rozlohu 350 000 kilometrů čtverečních.

Ten, kdo se vydá do středoasijské země, se pak dočká slevy na startovném na Africa Eco Race 2019. Pro zajímavost, startovné v Turkmenistánu činí za posádku (včetně dopravy, víz a paliva pro všechny vozy kromě kamionů) 2500 eur (zhruba 65 tisíc korun), za člena doprovodu 500 eur a za asistenční vozidlo 250 eur. Náklady za start v Africa Eco Race (tedy bez slevy) jsou podle zdrojů Aktuálně.cz téměř o polovinu nižší proti Dakaru.

Schlesser a Metge turkmenskou rallye reagují i na podniky soutěže Dakar Series, které se letos po Maroku pojedou ještě i v Peru a Argentině. O pomoc závodníkům a případný odtah se na Turkmen Desert Race postarají osvědčené Tatry zvané balai týmu Tom Racing Tomáše Tomečka.

Souboj jihoamerického Dakaru a africké soutěže, která nesmí nosit klasické jméno, byť ve městě Dakar skutečně končí, se zatím jasně vyvíjí ve prospěch prvně jmenované rallye. Ovšem v souboji dvou francouzských promotérů se můžeme dočkat nejednoho překvapení. A hlavně, ani v motorismu nikdy nic nikdo nemá míti za definitivní…

 

Právě se děje

Další zprávy