Osmatřicátý Dakar startuje, Češi chtějí prohnat elitu v kamionech, autech i na čtyřkolce

Radek Vičík Radek Vičík
2. 1. 2017 6:19
Rallye Dakar začíná dnes 38. ročník své dobrodružné historie. Jezdci v jedné i dvou stopách se utkají v náročných etapách v Paraguayi, Bolívii a Argentině. Čeští fanoušci čekají nejvíc od pilotů Tatry a Martina Prokopa. Veterán Josef Macháček touží na závěr kariéry po pátém triumfu v sedle čtyřkolky.
Aleš Loprais a Martin Kolomý si před startem Rallye Dakar předali poslední poznatky o Tatře Phoenix, ode dneška už budou bojovat o minuty a vteřiny na trati.
Aleš Loprais a Martin Kolomý si před startem Rallye Dakar předali poslední poznatky o Tatře Phoenix, ode dneška už budou bojovat o minuty a vteřiny na trati. | Foto: Buggyra

Asunción, Praha - Po novoročním slavnostním startu v paraguayském Asunciónu dnes prvními ostrými kilometry začnou účastníci Rallye Dakar svůj boj s téměř devíti tisíci kilometrů dvanácti jihoamerických etap. Čeští zástupci budou aspirovat na špičkové umístění hned ve třech kategoriích.

Tradičním "rodinným stříbrem" je pro závodníky z Česka kategorie kamionů, v níž však letos pojedou jen čtyři vozy. A to ještě nováček Karel Trněný v MANu bude fungovat jako rychlá asistence aliance týmů Buggyra a nové stáje MP-Sports Martina Prokopa.

Hvězdná dvojka Tatry věří svému vozu

Tradičně jsou naděje fanoušků upřeny k vozům Tatra. Zvlášť, když roudnická Buggyra získala k Martinu Kolomému další skvělé jméno: Aleše Lopraise. Synovec šestinásobného vítěze slavné soutěže Karla Lopraise se za volant kopřivnického vozu vrátil po dvou letech s MANen a Ivecem.

Spolupráce s Buggyrou začala náhodou, kdy si Loprais "na zkoušku" sedl do Phoenixu na kopřivnickém polygonu, aby se následně s týmem dohodl na největším tuzemském přestupu roku na čtyřech kolech. "Tatra je prostě jedinečná," uvedl Loprais pro deník Aktuálně.cz před startem Dakaru.

Ten chce podobně jako Kolomý navázat na své nejlepší výkony a pro oba piloty je největším snem odvézt si z cíle v Buenos Aires sošku beduína, kterou dostávají tři nejlepší z absolutního hodnocení každé kategorie.

"Ambice i úspěchy můžete mít, ale je to hodně o štěstí. Není to otázka jednoho dvou dnů jako krátkodobé soutěže v průběhu roku," nechal se slyšet Kolomý.

Ctižádost prodrat se do první desítky má nejmladší pilot mezi jezdci v kamionech, Martin Macík. Při svém třetím startu v LIAZu se jako žádný zelenáč necítí. "Být nejmladším jezdcem už pro mě nic neznamená. Já tam ale jedu bojovat o první desítku," jednoznačně definoval své cíle.

Ale pro české závodníky nebude mezi truckery vůbec snadné uspět. Jak všichni společně přiznávají, adeptů na čelní příčky je minimálně deset až patnáct. Vedle obhájce prvenství Gerarda de Rooye v Ivecu či dalšího hvězdného Nizozemce Hanse Staceye (Iveco) se bude chtít na piedestal vrátit ruský Kamaz. Ten nasazuje čtyři vozy v čele s předloňským šampionem Airatem Mardějevem.

Prožene Prokop své bývalé kolegy z WRC?

Souboj hned několika velmi silných továrních týmů se očekává v kategorii automobilů. Proti Peugeotu v hvězdném složení obhájce vítězství Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz senior, Cyril Després a v neposlední řadě devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb stojí jednak vozy Mini a také vždy silná Toyota.

Stáj X-Raid do svých "miníků" znovu posadí jinou rallyovou hvězdu, Mikku Hirvonena, Toyota zase sází na dakarské veterány Giniela de Villierse či Násira al-Attíju.

Proti všem těmto hvězdným jménům se bude chtít do top 10 probojovat jediný český zástupce mezi automobilisty, Martin Prokop. Úspěšný účastník světového šampionátu v rallye se po loňském debutu v Toyotě letos rozhodl pro vůz vlastní konstrukce na bází Fordu F150. A v duchu svých tradic mu dal jméno Shrek.

Vedle nového vozu čeká Prokopa také souhra s novou navigátorkou. Jana Tománka nahradila útlá Rakušanka Ilka Minorová. "Ambice samozřejmě mám. Chci z auta vydolovat, co budu moct. Doufám, že neudělám velké kopance," sdělil jihlavský pilot.

Šedesátka na krku Macháčkovi nebere ambice

Po dvou startech v bugyně se zpět na čtyřkolku vrátil čtyřnásobný vítěz Dakaru Josef Machaček. 59letý veterán se tímto ročníkem s Dakarem rozloučí, takže by velmi rád uspěl. "Myslím si, že teď dokážu jet tak rychle, jak je schopna čtyřkolka. Takže je jedno, zda je vám dvacet nebo šedesát," domnívá se závodník.

Češi přitom tvoří skoro desetinu pole quadů, protože vedle Macháčka se s nástrahami trati poperou také jeho týmový kolega ze stáje Barth Racing Zdeněk Tůma a nováček Tomáš Kubiena.

Tradičně nejvíc českých vlaječek je ve startovní listině motorkářů. A je to vskutku pestrá směsice, na jedné straně tu jsou David Pabiška s desátým startem (jednou jako navigátor v kamionu) či předloni senzačně dvacátý Ondřej Klymčiw. Na druhé pak nováčci: voják Lukáš Kvapil a Čechoameričan Petr Vlček. Minimálně jeden start mají na svém kontě Rudolf Lhotský a Milan Engel.

Vzhůru do hor vyšších než Dachstein

Nejen české závodníky čeká od 2. do 14. ledna náročný program s premiérou v Paraguayi, která se stala pátou zemí, do níž Rallye Dakar ve své novodobé jihoamerické "reinkarnaci" zamířila.

Velkou prověrkou bude návštěva hor, hned v šesti etapách překonají účastníci soutěže nadmořskou výšku 3000 metrů nad mořem. Vítězové všech kategorií, mezi něž se nově zařadili také jezdci malých bugyn UTV, budou známi druhou lednovou sobotu na cílové rampě v Buenos Aires.

Video: Buggyra
 

Právě se děje

Další zprávy