Prokopova nová navigátorka má respekt z pouště a těší ji, že konečně vidí na silnici

Radek Vičík Radek Vičík
21. 11. 2016 20:18
Martin Prokop vyrazí na Dakar v novém týmu, s novým vozem a novou navigátorkou. Pro náročnou soutěž vsadil na zkušenou Rakušanku Ilku Minorovou, která má na svém kotě i celou řadu umístění na stupních vítězů soutěží světového šampionátu. "Nad telefonem s nabídkou Dakaru nemusíte dlouho přemýšlet," uvedla 41letá navigátorka.
Ilka Minorová sedí na "žhavém sedadle" spolujezdkyně už 22 let.
Ilka Minorová sedí na "žhavém sedadle" spolujezdkyně už 22 let. | Foto: Lukas Prudky / Red Bull Content Pool

Praha - I když ve světovém šampionátu v rallye Martin Prokop tradičně naslouchá spolujezdci Janu Tománkovi, pro blížící se Rallye Dakar se rozhodl k radikální změně. Na horké sedadlo usedne žena, Rakušanka Ilka Minorová.

"Martin mi zavolal v únoru, jestli bych neměla zájem s ním jet Dakar. V životě jsem dálkovou soutěž nejela, tak jsem kývla, je to pro mě veliká výzva," uvedla 41letá rodačka z Klagenfurtu.

"Bude to něco úplně jiného než s vozem WRC. Ale když 22 let děláte spolujezdkyni, tak si říkáte: Co bych ještě mohla dokázat? Pak nad takovým telefonem s nabídkou Dakaru nemusíte dlouho přemýšlet," dodala.

Ženský pohled má být výhodou

Od jihlavského pilota to není žádný rozmar s cílem zaujmout média tím, že bude mít v týmu jednu z mála žen na Dakaru.

"Na Dakaru fakt není pro baby moc místa. Jen pár holek jezdí na motorce, ale jsou to tvrdé bojovnice. Věřím, že Ilka bude také bojovnicí, že to zvládne a že ženský mozek nebude úplně hendikep (smích). Naopak doufám, že ten její ženský přístup k věci bude pozitivum. Dakar je o psychice. Znám spoustu kluků - navigátorů, kteří to tam vzdali, protože  jezdci s nimi nezacházeli úplně ideálně. A Ilka to podle mě zvládne," uvedl Prokop, který bude poprvé pod hlavičkou vlastního týmu řídit nový speciál Ford.

Minorová má opravdu předpoklady k tomu, aby zvládla i náročný Dakar. Je velezkušenou navigátorkou se 125 starty v soutěžích v MS. Několikrát "notičkami" pomohla svému krajanu Manfredu Stohlovi i Rusu Jevgenii Novikovovi k druhému místu v podniku světového šampionátu. V seriálu se celkem 25krát podívala na stupně vítězů. Poslední tři roky dělá příležitostně spolujezdkyni Noru Henningu Solbergovi, s nímž to dotáhla nejvýše na páté místo v Portugalské rallye 2014.

Dakar se nedá dopředu natrénovat

Ale i s takovým životopisem je pro promovanou inženýrku příprava na jihoamerickou soutěž něčím výjimečným.

"Nemůžete se chystat moc dopředu, protože itinerář dostanete až těsně před rallye, zatímco ve WRC si ho můžete studovat už tři týdny dopředu. Zhlédla jsem spoustu videí o tom, jak navigátoři pracují v takových podmínkách, jaké nás na Dakaru čekají. No a samozřejmě jsem pracovala na fyzičce," vysvětlila laureátka ceny pro nejlepší rakouskou osobnost motorsportu za rok 2005.

Největší výzvou budou samozřejmě paraguayské duny a orientace v poušti vůbec. "To je něco absolutně jiného. Ale byli jsme teď nedávno v Abú Zabí a vyzkoušeli si naostro dvě etapy. Šlo nám to docela dobře, ale pořád jsem z toho nervózní (smích)," přiznala Minorová své obavy.

Rakušanka si ze všech změn proti WRC užívá toho, že Ford pojmenovaný Shrek je mnohem vyšší než bývá zvykem u speciálů z mistrovství světa. "Poprvé v životě mohu vidět silnici, protože ve WRC je sedadlo tak nízko, že přes palubní desku sotva vidím kus kapoty," dodala s úsměvem subtilní Rakušanka, která si na Prokopovi váží jeho klidu a hladkého jízdního stylu.

 

Právě se děje

Další zprávy