Monza /Od zvláštního zpravodaje/ - Okruh v Monze je vedle maďarského Hungaroringu asi nejoblíbenějším Velkou cenou formule jedna mezi českými motoristickými fanoušky.
Pokud se do Itálie vydáte, možná vám budou prospěšné některé rady Aktuálně.cz, jehož redaktor okruh navštívil minulý týden při testech.
Rada č. 1: Pozor na dopravní zácpy
Celá aglomerace Milána čítá téměř čtyři miliony lidí. Tomu odpovídá intenzita provozu ve městě, který je i v "normální" dny na hranici kolapsu. O to kritičtější je situace v samotné Monze, kam vede jediná páteřní komunikace a těsně před okruhem se musíte proplétat úzkými uličkami.
Video: Burácející formule jedna v Monze
Prohlédněte si exkluzivní záběry z testů formule
jedna na trati v Monze i přímo z boxů
Na cestu z letiště si rezervujte nejméně 90 minut. Při testech, na které přišlo výrazně méně diváků, než kolik se jich čeká na Grand Prix, trvala jízda z letiště Malpenza více než hodinu.
Pokud máte svůj itinerář naplněný jen tak tak, riskujete velké problémy.
Rada č. 2: Monza není jej okruh
Trať byla v roce 1922 postavena v areálu Královského parku. Našinec si tam může připadat jako doma, protože stromy v bezprostředním okolí tratě zná důvěrně z Masarykova okruhu v Brně.
Park však omezuje dopravu, problémy můžete mít i s parkováním. A nedivte se, pokud hlavně v odlehlých částech tratě narazíte na traktor nebo jiný lesnický stroj.
Další raritou je rychlostní ovál, který je postaven přímo v areálu okruhu. Je sice v zanedbaném stavu, ale i tak pohled na klopenou dráhu stojí za to. Vždyť v Evropě je to velká rarita.
Dalším lákadlem jsou nejrůznější obchody a krámky. Koupit si můžete prakticky vše týkající se formule jedna a motorismu vůbec od modelů přes doplňky na auta až po spodní prádlo v barvách Ferrari.
Rada č. 3: Nenechte si ujít krásy Milána
Velká cena je sice společenskou událostí, ale kvůli formuli jedna byste neměli zapomenout na památky. Pokud to alespoň trochu půjde, doporučujeme navštívit střed Milána.
Jeho centrálním bodem je náměstí Piazza del Duomo, s monumentálním Dómem. Jedná se o druhou největší gotickou katedrálu na světě (po Seville). Na samé špičce nejvyšší věže se pak skví zlatá soška Madunina (česky malá Madona), která je symbolem města.
Další nepřehlédnutelnou dominantou náměstí je Galerie Vittoria Emanuela II. Soubor obchodů a kaváren vás bezpečně dovede k další chloubě Milána, slavnému opernímu domu La Scala otevřeném už v roce 1778.
Přilehlému Piazza della Scala vévodí socha velkého renesančního umělce, myslete a vynálezce Leonarda da Vinciho.
Sportovního fanouška dokáže stejně jako překrásná gotika a renesance centra uchvátit i slavný stadion San Siro, kde hrají své zápasy místní velkokluby AC a Inter.
Rada č. 4: Šetřete si uši, budete je potřebovat i po Velké ceně
Jestli je něco na formuli jedna opravdu ďábelského, je to hluk monopostů. Start celého 22členného pole se dá rovnat snad jen k proudovému letadlu v maximálním výkonu.
To poznáte už, když se k autodromu budete blížit. Řvoucí motory vás neustále nutí koukat kolem sebe, odkud se to monstrum na vás vyřítí. Jenže okruh je ve skutečnosti ještě dobrých pár kilometrů pryč.
Soutěž
Sponzorem soutěže o cestu na testy v Monze je společnost Intel, partner stáje formule 1 BMW Sauber. Více o soutěži najdete ZDE.
Nejjistějším řešením, je ještě doma zaskočit do lékárny a nakoupit si zátky do uší. Už proto, že na okruhu za to samé zboží zaplatíte mnohonásobně více než v Česku.
Rada č. 5: Naučte se základní italské fráze
Italové jsou sice v EU od jejího založení, ale to se na jejich znalosti cizích jazyků moc neprojevilo. Nejvíc je to patrné u operátorů taxislužby. Pokud nehovoříte italsky, může se vám klidně stát, že vás po telefonu odbudou a budete se muset spolehnout na pomoc domorodců.
Naštěstí "normální" Italové jsou družní a ochotní pomoci. Ale vždycky je lepší si dopředu zajistit dopravu nebo kontakt na někoho, kdo se domluví například anglicky nebo německy.
Rada č. 6: Více zábavy je v šikanách
Monza je skutečně rychlá trať a její roviny patří k velkým výzvám aerodynamiků a motorářů všech stájí. Divácky jsou však více než rovinky vděčnější zatáčky a šikany, které dokonale prověří umění pilotů.
Monza jich nabízí několik, k nejzajímavějším patří hned první šikana po startu, kde monoposty dosahují neuvěřitelného zpomalení o více než 200 km/h.
Také Variante Ascari předcházející nejdelší rovince má své kouzlo. Zde neuvidíte ani tak velké zpomalení jako precizní průjezd esíčkem ve velké rychlosti.
A v neposlední řadě, v zatáčkách je větší šance uvidět nějaké to sportovní drama: ať už předjížděcí manévr nebo jezdeckou chybu a vyjetí mimo trať.
Všem, kteří se do Monzy vydají, přejeme šťastnou cestu a jen ty nejkrásnější zážitky.