Button mohl skončit v plamenech

rav
24. 4. 2006 11:45
Imola  - Chyba v depu při Velké ceně San Marina mohla pro Jensona Buttona a jeho tým Honda skončit mnohem hůře než sražením šesti mechaniků.
Jenson Button předčasně vyjíždí z boxů a tankovací hadicí sráží mechaniky.
Jenson Button předčasně vyjíždí z boxů a tankovací hadicí sráží mechaniky. | Foto: Reuters

Podle bosse stáje Nicka Frye hrozilo, že omyl šéfmechanika, který dal Buttonovi povel k odjezdu z boxu dříve, než skončilo tankování, mohl způsobit požár a následnou tragédií.

"Jeden z mechaniků byl celý politý palivem, takže to byla velmi vážná situace. Naštěstí požár nevypukl a celé to skončilo jen pár odřeninami. Důležité je, že nehořelo, protože pár lidí leželo na zemi. Pořadatelé také velmi rychle přiběhli s minimaxy," oddechl si Fry.

I  když mají mechanici speciální obleky, v případě velmi agresivního ohně je ochrání jen na několik desítek vteřin

Co se vlastně v depu na Okruhu Enza a Dina Ferrariových stalo? Button zajel na rutinní zastávku v boxech spojenou s výměnou pneumatik a doplněním paliva.

Hlavní mechanik Hondy Alistair Gibson nad vším dohlížel před Buttonovým monopostem, kde dával takzvaným lízátkem informace jezdci o tom, zda má ještě stát nebo už může vyjet.

Gibson omylem ukázal jezdci volno, byť ještě do vozu proudilo palivo. Jenson Button šlápl na plyn a připojenou hadicí poslal k zemi postupně šest svých mechaniků. Po několika metrech hrdlo palivové nádrže utrhl.

Členové týmu museli kus čerpadla z vozu vytáhnout, a Brit tak přišel o nadějné třetí místo za Michaelem Schumacherem a Fernandem Alonsem. Nakonec dojel až sedmý.

Šéfmechanik však nebude za svoje pochybení potrestán. "Je to prostě lidská chyba. Myslel, že hrdlo čerpadla bylo už venku, a zvedl lízátko. Jenže ono to bylo jinak. To se prostě stane," hájil svého muže Nick Fry.

 

Lízátko u Ferrari je vybavené zrcadlem. Na snímku je vůz Michaela Schumachera v depu v Melbourne.
Lízátko u Ferrari je vybavené zrcadlem. Na snímku je vůz Michaela Schumachera v depu v Melbourne. | Foto: Reuters

Post "muže s lízátkem" je v boxech velmi důležitý a zodpovědný. Jeho práce začíná příjezdem jezdce, kdy mu umístěním informační tabulky přesně ukazuje, kde má zastavit.

"Lízátko musím držet pevně a pořád stejně. Jakmile bych s ním trochu hnul, tak by si pilot myslel, že je čas vyrazit. Když vidím, že jsou zadní kola vyměněna, můžu tabulku otočit z "brzdy" na "brzdy a rychlost". V momentu, kdy je venku tankovací zařízení, tak dám znamení, že pilot může pryč," uvedl Gerard Le Cocq, který lízátko obsluhuje u Toyoty.

Na rozdíl od svých kolegů u Hondy měl zatím štěstí. "Ještě mě nikdo nepřejel. Ale pokud se stane něco špatně, může se to stát," dodal Le Cocq.

Mechanika nedávno přejel i Michael Schumacher. U Ferrari proto připravili novinku, jejich lízátko je opatřeno zrcadlem, takže jezdec dobře vidí, co se děje za ním.

Zvolte si tým

Zvolte si jezdce

 

Právě se děje

Další zprávy