Barcelona - Včerejší vážná havárie Fernanda Alonsa při testech formule 1 v Barceloně vyvolala celou řadu otázek, na které ale tým McLaren nedává přesvědčivé odpovědi.
Alonso zůstává ještě minimálně do úterku na pozorování na jednotce intenzivní péče barcelonské kliniky a McLaren vydal pouze prohlášení ve stylu "byla to jen běžná havárie při testech". Po snaze vysvětlit příčinu ani památka.
Ve 150 km/h bokem do zdi
Všechno se seběhlo včera dopoledne ve 20. kole Španělova kroužení, když v táhlé pravotočivé zatáčce číslo tři jezdec náhle ztratil kontrolu nad vozem a bokem vrazil do betonové zídky. To vše v rychlosti asi 150 km/h, pilot čelil podle analýz FIA v momentu nehody přetížení 30 G.
Zní to děsivě, ale ve formuli 1 není nouze o mnohem tvrdší nehody. Jenže po nich se z kokpitu vypotácejí (nebo jsou vyproštěni) nanejvýš otřesení závodníci, kteří už druhý den znovu vesele "létají" po trati.
Alonso ve chvíli nárazu do zídky:
#F1: Alonso suffered concussion in testing crash http://t.co/DAC2rNtxnN pic.twitter.com/9Vyr7IHWbm
— Formula 1 News (@FormuIaOne) February 22, 2015
Alonsův případ byl jiný. Španěl byl v momentu příjezdu záchranářů sice při vědomí, ale velmi silně mimo realitu a zpočátku prý s nimi vůbec nekomunikoval. Přitom on sám přežil několik horší střetů, aniž by utrpěl tak výrazný šok. A to měl ještě štěstí, že výrazně zpomalil. Jinak se v těchto místech monoposty F1 řítí rychlostí přes 250 km/h.
"Vypadalo to divně"
Právě rychlost dvojnásobného mistra světa je jednou ze záhad tohoto karambolu. Sebastian Vettel, který jel těsně za Alonsem, uvedl, že McLaren náhle zpomalil a pak zahnul doprava.
"Vypadalo to divně, vůbec ne jako nehoda. Několikrát se odrazil od zdi a pak jsem ho už ztratil z dohledu zpětných zrcátek," svěřil se pilot Ferrari britské BBC.
Brzdné stopy po Alonsovi na asfaltu okruhu v Barceloně:
#F1
Great work from #Omnicorse, here the trace from #Alonso’s accident pic.twitter.com/sDADx5oHfE
— ivanF1 (@ivanF1) February 23, 2015
Divné je i to, že vůz McLaren nevypadá nijak extrémně rozbitý. I když ho tým okamžitě ukryl pod plachtu, pod níž se vezl i na odtahovém vozu, díky agentuře Sutton existují snímky přímo z místa nehody.
Na nich je vidět zlomený závěs pravého zadního kola. Jenže otázkou je, zda byly pořízené před prvním nárazem do zdi, nebo až po něm. V prvním případě by měl McLaren velký problém, protože prasklé zavěšení v plné rychlosti může mít pro závodníka fatální následky.
Začátek není podle představ
Britský tým prožívá na počátku spolupráce s Hondou těžké časy. V prvních dvou testech toho jeho jezdci kvůli nejrůznějším technickým problémům moc nenajezdili.
Konkrétně v teď Barceloně byly strašákem systémy uchování energie, které Japonci museli téměř přes noc navrhnout nové. A ani nová verze příliš nefungovala.
Rozbitý Alonsův monopost míří do boxů:
Latest update from McLaren on Alonso's crash in AUTOSPORT Live now: http://t.co/ilAPRGLDG7 #F1 pic.twitter.com/8XsWU2Zcga
— AUTOSPORT (@autosport) February 22, 2015
V německých médiích se v této souvislosti objevily divoké spekulace, jestli nebyl Alonso přiotráven výpary z baterie nebo jestli nedostal elektrický šok. Pokud něco takového napíše bulvární Bild, mohou se tomu experti zasmát. Jenže i seriózní a uznávaný Auto Motor und Sport tvrdí: "Fotografové stojící v místě nehody uvedli, že úmyslně strhl volant směrem na zeď".
Asi vítr? Nezdá se
Německý novinář Ralf Bach navíc na svých stránkách f1-insider.com rozvádí svědectví fotografů v tom duchu, že podle nich Alonsovi klesla hlava na stranu ještě před nárazem. Tedy jinými slovy, že boural v bezvědomí.
Alonsův manažer Luis Garcia Abad klade všechno za vinu nárazovému větru, který podle něj McLaren doslova smetl z ideální stopy. Na silný boční vítr si koneckonců stěžoval i nováček Carlos Sainz junior, jenž v té samé zatáčce boural také v neděli.
To je možné, ale proč Vettel jedoucí v těsném závěsu za Španělem žádné takové problémy neměl?