Indianapolis, Praha - Fernando Alonso sice vybojoval dva tituly mistra světa a doma má 32 trofejí pro vítěze Velké ceny formule 1. Ovšem tu poslední získal před dlouhými čtyřmi lety a od návratu do McLarenu v roce 2015 dokonce úplně absentoval na stupních vítězů. Frustrovaný Španěl se tak rozhodl hledat novou výzvu. Jmenuje se 500 mil Indianapolis.
"Nepřijel jsem do Indy se šetřit a jet na jistotu. Od začátku pojedu na doraz a uvidíme, jak se závod bude vyvíjet. Pokud se budu po startu propadat, zachovám si klidnou hlavu, protože pak budu konkurenceschopný. A když budu rychlý od začátku, nemám důvod zvolnit," nastínil 35letý Španěl svoji strategii pro závod, který startuje v neděli v podvečer a kvůli němuž vynechá Velkou cenu Monaka F1.
Z žertu se stal boj o prestiž a sebevědomí
Na oválu dlouhém 2,5 míle (4 km) se uvedl výborně a v kvalifikaci zaujal pátou příčku. Ta na startu na velmi široké trati znamená druhou řadu a tedy velmi dobou výchozí pozici.
Přitom to všechno před několika měsíci začalo jen jako žert na týmové večeři při debatě Alonsa s šéfem týmu McLaren Zakem Brownem. Záhy se ukázalo, že slavná značka nebude mít šanci bojovat o přední příčky, takže případné vynechání Velké ceny Monaka nepřinese v pořadí světového šampionátu žádnou škodu.
Realita je dokonce ještě tristnější, McLaren je momentálně jedinou stájí, která letos nezískala ani bod.
McLaren sám o sobě chce expandovat na další trhy, takže účast v Indianapolisu je jen logickou součástí této snahy. A pro Hondu, která je jedním ze dvou dodavatelů agregátů pro IndyCar, je Španělův start ve "Staré cihelně" výbornou reklamou a šanci napravit si dobré jméno pošramocené tápáním při spolupráci s McLarenem.
Cesta k Trojkoruně je trnitá
Alonso se už dlouho touží stát druhým mužem historie po Grahamu Hillovi, který dosáhne na motoristickou Trojkorunu. Tedy vyhraje VC Monaka F1, 24 hodin Le Mans a právě 500 mil Indianapolis.
Monako má už splněné a v Le Mans momentálně nestartuje žádný konkurenceschopný tým, kam by ho jeho zaměstnavatel byl ochotný pustit. Honda (jako předtím Ferrari) je prostě "jiná liga" než Force India, které předloni do Francie pustilo Nica Hülkenberga pro vítězství za volantem Porsche.
Legendární zámořský závod, který letos oslaví vítěze 101. ročníku, láká aktivní piloty formule 1 už od 50. let minulého století. Po doslova invazi v následující dekádě ale zájem hvězd F1 postupně opadal. A když už byli jezdci hledající za mořem "druhou mízu".
Nejistota, která láká
Posledním závodníkem, který jel ve stejné sezoně Indy 500 i Velkou cenu F1, byl před 23 lety s Nigel Mansell. Jenže Brit tehdy absolvoval pouze francouzskou GP, kde v kokpitu Wiliamsu nahradil Davida Coultharda.
Alonso tak bude navazovat fakticky na Maria Andrettiho, jenž v Indianapolisu startoval dokonce v sezoně 1978, kdy se stal mistrem světa formule 1.
Španěl se na výzvu v pro něj neznámém prostředí těší. "Takovou nejistotu ve voze, kdy jsme nevěděl, co od něj můžu čekat, jsem zažil naposledy snad před 16 nebo 17 lety ve Formuli 3000," uvedl.