Vůdce Kladeňáků: Že nebývá vyprodáno? Stejně jsme na špici

Tomáš  Kubánek Tomáš Kubánek
2. 11. 2012 6:30
Rozhovor s jedním z vůdců fanklubu hokejového Kladna.
V O2 areně byl o Rytíře velký zájem. Ne tak na Kladně
V O2 areně byl o Rytíře velký zájem. Ne tak na Kladně | Foto: CPA - Eduard Erben

Praha - V předcházejících sezonách zel kladenský zimní stadion většinou prázdnotou a s průměrem okolo dvou a půl tisíc diváků patřil Středočechům v návštěvnosti chvost tabulky.

Letos je situace díky výluce a působení hvězd okolo Jaromíra Jágra diametrálně odlišná. Osmitisícový stánek Rytířů patří mezi největší tuzemské bašty. Avšak řada hokejových fanoušků i sami hráči se diví, že se zaplnil do posledního místa zatím pouze jednou.

Například na minulé utkání, nesmiřitelný souboj se Spartou, přišlo necelých šest tisíc lidí. "Škoda, čekal jsem, že na Spartu přijde víc," přiznal i sám Jágr.

Venkovní stadiony přitom bývají vyprodané už dlouho dopředu.

"Když se však srovnávají návštěvy v jednotlivých kolech, bývá Kladno vždy v popředí," upozorňuje jeden z vůdců kladenského fanklubu Jaroslav Zelenka, který poskytnul Aktuálně.cz rozhovor.

Přestože na prestižním domácím zápase se Spartou panovala skvělá atmosféra, nebylo zdaleka plno. Divil se tomu i Jaromír Jágr. Jak vnímáte jeho slova?
"Myslím že návštěva byla dobrá, atmosféra vynikající. Zřejmě ho zaskočilo relativně nízké číslo vzhledem k tomu, že Sparta bývá na Kladně vždy tahák... Bylo ale zřejmé, že zcela plno nebylo. Dá se říci, že i my jsme čekali vyprodáno. Není totiž pro nás atraktivnějšího soupeře (i přes současné postavení v tabulce)."

Na Kladno nyní chodí mnohem víc lidí, ovšem na místním stadionu bylo vyprodáno zatím jen jednou. Čím to je? Ostatní stadiony bývají často bleskově vyprodány během několika dní nebo i hodin...
"Pokud by náš stadion měl kapacitu řekněme pět tisíc, jako je tomu třeba v Karlových Varech, Chomutově a jinde, bylo by de facto vyprodáno neustále! Je třeba rozlišovat jednotlivé stadiony a možnosti klubů a měst. Když se podíváte a srovnáte počty diváků v jednotlivých kolech, tak při domácích utkáních se vždy kladenský počet pohybuje na prvním až třetím místě mezi ostatními stadiony. Jestli nehledáte senzaci kde není...?"

Jistěže třeba na Moravě mají diváci možnost vidět Jágra a spol. třeba jen jednou nebo dvakrát, přesto ani na Kladně nebude hrát věčně...
"Samozřejmě je rozdíl, zda jde někdo na Jágra na Moravě, kam už třeba v životě nepřijede, nebo u nás na Kladně, kde ho máme teď prakticky dvakrát do týdne, ale nemyslím si, že to je ten problém. Věčně tu sice nebude, ale jakožto u spolumajitele klubu se dá předpokládat, že i po skončení aktivní kariéry bude ve středu všeho dění. Jak říkáte, lidí chodí daleko více, několikanásobně než v minulosti a bylo by tedy asi na místě to spíše vyzdvihnout a pochválit než shazovat tvrzením, že bylo jen jednou vyprodáno."

Hodně nahlas se mluví o tom, že se někteří diváci dostávají na stadion bez lístku, že jim stačí mít známého u vchodu... Je to tak skutečně? Znáte nějaké vy sám?
"Osobní zkušenost s takovými lidmi já nemám, neviděl jsem nikdy ´naživo´, že by někdo dával pořadateli nějakou částku místo vstupenky. Ale asi je pravděpodobné, že se tak děje."

Jak se k nim ostatní a především skalní fanoušci staví?
"Je to otázka klubu, jak k tomu přistupuje, ale hlavně je to v přístupu lidí samotných. Jak těch, co kontrolují, tak těch, kteří peníz nabízejí. Zejména ale sami návštěvníci by si měli sáhnout do svědomí, zda to není pod úroveň. Chci nejlepší hokej? Tak za to musím také něco dát. Cena vstupenky není nijak astronomická. Výmluvy na prostředí a úroveň stadionu jsou v tuto chvíli alibistické. Pokud se tak děje, okrádají samotný oddíl a ty hokejisty, na které se chodí koukat a tleskat jim. Je to podpásovka právě těm, na něž chodí a klubu celkově."

Pomohlo by zavedení turniketů?
"Myslím, že by pomohly v tom, že by se zjistila reálná návštěvnost a vymýtili by se ti případní černí pasažéři. Je ale pravděpodobné, že by diváků i vzhledem k tomu na stadionu bylo opticky o něco méně."

Dělají lidé rozdíl mezi zápasy na Kladně a v pražské O2 aréně? Nesoustřeďují se na ně více a nešetří na ně? Nebo více Kladeňáků chodí spíš na ta vyloženě domácí utkání?
"Rozdíly jsou patrné hlavně v tom, že zápasy v O2 aréně postrádají tu atmosféru domácího prostředí. I když je zcela plno, tak je spousta neutrálů (nebo nedejbože fans hostí) a o domácím utkání nemůže být řeč. Přece jen ta fanouškovská základna není na Kladně tak široká... Spíše si myslím, že lidé jsou od obojího - někteří vysloveně raději jedou do arény a někteří naopak do arény neradi. Asi se to nedá nějak zevšeobecnit, ale přeci jen si myslím, že Kladeňáci preferují raději svůj zimák. Myslím ale že lze naprosto pochopit i uvažovaní vedení klubu a přesun některých utkání do arény, zisk z toho je pro náš klub určitě výrazný."

Jak se na Kladně během Jágrmánie oproti minulým sezonám změnil postoj fanoušků a vůbec lidí k hokeji? Jde o prestižnější záležitost, než tomu bylo dříve, když Kladno často hrálo jen o záchranu?
"Určitě je zájem o hokej větší, a to hlavně u těch, kteří se dříve moc nezajímali. Taková jména, jako zde teď hrají, určitě přitáhnou pozornost. Zda jde ale o věc prestiže, nedokážu posoudit. To by asi spíše mělo být znát v rostoucím zájmu sponzorů. Prozatím si nemyslím, že by účast na hokejovém utkání byla otázkou nějaké společenské prestiže, snad se to změní... Je ale třeba rozlišovat složení publika. Fanoušci fandí v jakékoliv době, diváků teď ale chodí více. Z těch nových se mohou a budou stávat fanoušci v pravém slova smyslu. To by bylo třeba podchytit, to bude základna klubu do budoucna."

Dá se odhadnout, jakou bude mít divácky zájem na Kladně tendenci po skončení výluky? Dá se očekávat pokles, ale jak velký?
"Vše záleží na tom v jaké pozici tým bude, zda bude předvádět i nadále atraktivní hokej a stabilní výkony, případně, zda se podaří jej ještě vhodně doplnit. Nic jiného než předváděná hra a výsledky diváky nezaujme a neudrží."

Návštěvnost zápasů Kladna:

Kladno zatím odehrálo celkem 9 domácích a 8 venkovních zápasů.

Průměrná návštěva domácích zápasů včetně duelů v O2 aréně: 9104 - nejvíc v celé extralize. Vyprodáno dvakrát: na Kladno - Litvínov a Kladno Brno (v O2 aréně). Cena vstupenek: 130 - 180 Kč. Permanentka stojí 1900 až 3100 Kč.

Průměrná návštěva domácích zápasů bez duelů v O2 aréně: 5579 - lepší návštěvnost mají Pardubice, Brno, Sparta a Plzeň.

Průměr návštěv ostatních týmů při domácích zápasech s Kladnem: 7518 - pokaždé vyprodáno.

 

Právě se děje

Další zprávy